volvoen Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Skulle starte volvoen ista, vridde om tenninga men kom berre klikk i releet bak pedalene. Batteri spenningen målte eg til 11,4 V kva kan vere feilen? (Har ikkje så god greie på bil) Lenke til kommentar
Klausen Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 ikke kjempe peil på bil selv, men kan jo komme med forslag - Har du sjekket om noen sikringene er gåen? Har du prøvd flere ganger ? Lenke til kommentar
volvoen Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Alle sikringene ser bra ut, prøvde flere ganger ja Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Dødt batteri. et friskt batteri skal holde en hvilespenning på 12,7 ish volt. Er det helt nede i 11,4 volt er det mest sannsynlig klinisk dødt. Lenke til kommentar
volvoen Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Takk for raske svar, får prøve med annet batteri imorgen da Hvor ligger grensen på friskt og dødt batteri? (Kjekt å vite) Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Et friskt batteri er som sagt rundt 12,7 volt, 12,7 - fulladet 100% 12,3V - halv kapasitet ca. 50% 12,0V - kritisk, må lades ca. 30% 11,6V - flatt, eller ødlagt ca. 10% Endret 29. januar 2014 av Hardboiled Rice Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Godt oppsummert av Hardboiled Rice her, ingenting i veien for å følge de tallene slavisk. 1 Lenke til kommentar
volvoen Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Takker fot svar ? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Når du får på plass nytt batteri vil jeg anbefale å måle ladespenningen også. Den bør være på ca 14,3V ved 20 grader celsius.. I kuldegrader kan den godt være enda litt høyere. Mange biler er utstyrt med regulator som gir ladespenning helt nede i 13,6-13,8V, dette er for lavt for et godt gammeldags blybatteri. Avhengig av dynamo kan det være lett å oppgradere regulator som gir bedre ladespenning. Lenke til kommentar
volvoen Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Takk for informasjonen har kjøpt nytt batteri, må det lades eller noe før eg monterer det? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Det er faktisk veldig lurt å gi det en topplading før det tas i bruk.. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Det er på ingen måte feil å lade batteriet nei, men det skal ikke være nødvendig. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Det er faktisk veldig lurt å gi det en topplading før det tas i bruk..Dette er et godt råd, med mindre en har nyere batterier basert på Lifepo-4-teknologi, noe 99,9 % ikke har. Har ikke sett slike i norske butikker ihvertfall. Men ja, lad det helt opp første gang, uten stopp. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Det er på ingen måte feil å lade batteriet nei, men det skal ikke være nødvendig. Jeg har alltid blitt fortalt at jeg bør lade opp batteriet før jeg tar det i bruk. Det er ikke nødvendig for å få start, nei, men for å få maksimalt liv ut av batteriet bør det lades. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå