*F* Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Hei. Visnj er jo et genialt konsept, problemet er vel at de aller fleste biler ikke har noen måte å montere dem på uten mye modifisering. Men jeg kom på en ide i dag. Hva om man har en løs vinsj, med slike startkabellikende klyper man fester til batteriet ved behov? Og i stedenfor å feste den i bilen kan man feste den i tilhengerfeste, eller slepefeste alt ettersom hvilken vei bilen skal dras opp. La meg ilustrere i paint: Tror dere dette vil være en god ide? Er dette noe jeg må fikse selv med en visj, eller finnes det ferdigløsninger for akkurat dette? Vil batteriet i bilen være tilstrekkelig og er det noe problematisk å bare bruke dette`? (med motor i gang selvsagt) Bilen min er forøvring en Honda Civic Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Ganske genialt hvis man kjører seg fast. Det burde kunne fungere ganske greit med batteriet selv uten motoren i gang. Biltema har en vinsj, men jeg fant ikke noe om hvor mye strøm den drar i farten, så det er litt usikkert om hengerkontakten er nok. http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Elektrisk-vinsj/Elvinsj-12-V-15360/ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Finnes ikke det allerede? Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 http://www.jula.no/vinsj-12v-1135kg-604096 Ser ut som Jula har det du trenger Eneste du trenger å gjøre her er å montere på ett par krokodilleklemmer slik at det går fortere å få koblet til bilbatteriet Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Ganske genialt hvis man kjører seg fast. Det burde kunne fungere ganske greit med batteriet selv uten motoren i gang. Biltema har en vinsj, men jeg fant ikke noe om hvor mye strøm den drar i farten, så det er litt usikkert om hengerkontakten er nok. http://biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Elektrisk-vinsj/Elvinsj-12-V-15360/ så ikke dum ut den der, og prisen var jo ikke noe å klage på. Dog syns jeg effekten var noe upresis. Oppris med "Trekkapasitet ved rullende last: 2700 kg. Effektiv trekkapasitet: 900 kg", men hva betyr egentlig dette? Jeg mener, jeg kan jo fint dra en bil på godt over 900kg med bare hendene dersom den står på flat asfalt. Dersom vinsjen ikke er sterkere en meg er jo litt av poenget vekk, den må greie å dra bilen opp fra ei grøft om det i det heletatt er noe vits. Min bil er på 1135kg http://www.jula.no/vinsj-12v-1135kg-604096 Ser ut som Jula har det du trenger Eneste du trenger å gjøre her er å montere på ett par krokodilleklemmer slik at det går fortere å få koblet til bilbatteriet Takk for tips Vil dog prøve å finne noe billigere. Vet den lokale bruktbutikken av og til selger billige vinsjer. Finnes ikke det allerede? Bilde fungerer ikke Endret 28. januar 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Du kan ikke mene at du drar 900 kilo med henda når bilen står på asfalt og hjulene triller? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Du kan ikke mene at du drar 900 kilo med henda når bilen står på asfalt og hjulene triller? Dersom bilen står helt stille på flat bakke greier jeg fint dytte den, drakraften er ikke 900kg, men virket som det var dette dem mente. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Jeg vil tro 900kg bortover er ganske mye kraft og burde holde, med mindre bilen sitter fast bak en diger stubbe. Man drar tross alt løs ganske store biler ved å løfte midt på tauet, og de tauene er som regel "noe man tilfeldigvis fant baki bilen" og er av ukjent styrke. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Jeg vil tro 900kg bortover er ganske mye kraft og burde holde, med mindre bilen sitter fast bak en diger stubbe. Man drar tross alt løs ganske store biler ved å løfte midt på tauet, og de tauene er som regel "noe man tilfeldigvis fant baki bilen" og er av ukjent styrke. Mener du at vinsjen hadde (den er ikke beregnt til det dog) greid å dra 900kg horisontalt som en heisekran sånn rent effektmessig? For å dra 900kg greier de fleste, kommer jo helt ann på dekkene, kulelager osv om dette er lett eller veldig lett. La meg ilustrere: Endret 28. januar 2014 av Evelen! 2 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Unnskyld meg, men hva i hælvete skal du med en vinsj på en Honda Civic? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Unnskyld meg, men hva i hælvete skal du med en vinsj på en Honda Civic? Jeg vet Honda Civic er en heftig off-road bil som kommer seg frem nesten over alt, men dersom man skulle være så uheldig å sitte fast kan til og med en Civic trenge en vinsj 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Mener du at vinsjen hadde (den er ikke beregnt til det dog) greid å dra 900kg horisontalt som en heisekran sånn rent effektmessig? For å dra 900kg greier de fleste, kommer jo helt ann på dekkene, kulelager osv om dette er lett eller veldig lett. Tenk heller at du drar på brekket noen hakk så det skal 900kg til for at bilen skal rulle i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Mener du at vinsjen hadde (den er ikke beregnt til det dog) greid å dra 900kg horisontalt som en heisekran sånn rent effektmessig? For å dra 900kg greier de fleste, kommer jo helt ann på dekkene, kulelager osv om dette er lett eller veldig lett. Tenk heller at du drar på brekket noen hakk så det skal 900kg til for at bilen skal rulle i det hele tatt. blir veldig defust detogså. For å ta et eksempel, dersom en vinsj er oppgitt til å klare 900kg burde vinsjen være like sterk som den mannen på dette bildet: Er det dette dem mener? at biltemavinsjen kunne greid dette? 1 Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Vi monterer vinsjsystemer på ATV'r, snøscootere, hengere, biler, båter og masse annet. De minste vinstene bruker sjeldent mere enn 20-30 ampere fordi det stilles ett krav til at de skal man kunne bruke med små batterier. På ett bilbatteri vil en slik vinsj holde i evigheter. Det er sjeldent man bruker 1 tonn kraft for å dra en bil opp fra grøfta. Da skal man i såfall dras nesten rett opp. En bil på 2 tonn veier langt ifra det om den skal dyttes bortover. Det er vektoren F(y) som trekker den ned med -9,81 m/s^2, og dette er bilens vekt. Bilen skal forflyttes bortover på x aksen, og der er det ikke noe annen motstand eller krefter enn friksjonen, og mekanisk motstand. 1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 "Ikke beregnet for vertikale løft. Trekkapasitet ved rullende last: 2700 kg. Effektiv trekkapasitet: 900 kg." Dette er jo ganske enkelt. Den skal klare å trekke en bil på 2,7 tonn hvis bilen ruller på flat mark. Effektiv trekkapasitet på 900 kilo blir som at den skal klare å trekke et objekt uten hjul (la oss si en safe) på 900 kg. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 "Ikke beregnet for vertikale løft. Trekkapasitet ved rullende last: 2700 kg. Effektiv trekkapasitet: 900 kg." Dette er jo ganske enkelt. Den skal klare å trekke en bil på 2,7 tonn hvis bilen ruller på flat mark. Effektiv trekkapasitet på 900 kilo blir som at den skal klare å trekke et objekt uten hjul (la oss si en safe) på 900 kg. Jeg skjønner, men dette blir så utrolig ukonkret, forskjellige materiale har forskjellig friksjon, så en safe kan være mye lettere å dra på underlag x en på underlag y Jeg tenker vertikalt, ikke fordi det er vertikalt jeg skal dra bilen, men fordi det er en temmelig nøyaktig måte å "Måle krefter" på. Utover det, her er forresten brukerveiledningen for vinsjen: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/15-360_man.pdf Og her er en graf som viser hva den er god for: Slik jeg skjønner det greier den å dra min bil opp en bakke på 10 grader dersom jeg fjerner hjulene og lar bilen skrape hendover bunnplaten? Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Grafen du viser til er over rullende last, dvs. med hjul. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Mener du at vinsjen hadde (den er ikke beregnt til det dog) greid å dra 900kg horisontalt som en heisekran sånn rent effektmessig? For å dra 900kg greier de fleste, kommer jo helt ann på dekkene, kulelager osv om dette er lett eller veldig lett. Tenk heller at du drar på brekket noen hakk så det skal 900kg til for at bilen skal rulle i det hele tatt. blir veldig defust detogså. For å ta et eksempel, dersom en vinsj er oppgitt til å klare 900kg burde vinsjen være like sterk som den mannen på dette bildet: 900.png Er det dette dem mener? at biltemavinsjen kunne greid dette? Jepp, forutsatt at det ikke er kjempestor friksjon i trinsene. Vinsjen drar med andre ord 900kg bortover, og det tilsvarer "røffly" å dra løs en bil på nesten tre tonn. Det høres ikke helt urimelig ut, eller hva sier offroad-folket? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Må si meg noe forvirret, en bil på 900kg kan man altså krafdtmessig løfte slik: Men en Honda Civic kan bare dras med ca 10 grader slik? Endret 28. januar 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå