oleHgodo Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Hmmm, jeg har et Abit Nf7-S v2.0, xp2500@3200, 512mb ram, 120gb ide hd. m m. Maskinen er rask og fin, helt til noen begynner å kopiere noe eller jeg flytter litt store ting rundt på hardisken.. da går den rett ned på kne og blir nesten ubrukelig.. jeg bruker det integrerte nettverkskortet. er det noe jeg kan gjøre for å forbedre dette? Lenke til kommentar
Izex Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Går utfra at du bruker ATA 100/133 kabler på HD, men det er ganske vanlig at det tar mye PC kraft å flytte store filer. Er det over LAN eller fra HD til HD maskinen begynner å slite mest? Hvilken RPM har du på HD? Har litt å si det også...Har du en eldre CD-rom eller tregere enn ATA 100 enhet på samme IDE kabel blir det også tregere kopiering. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Sjekk om DMA er aktivert på enhetene du kopierer fra/til. Står de/den på PIO-Mode så vil det få selv en 3GHz maskin til å knele. Du sjekker dette i enhetsbehandling, under IDE-kontrollerne. Win9x: I enhetsbehandling, under harddiskene/CDROM-ene. Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 har du cipsett driverne installert? ide driverne altså... hvis ikke så vil maskina bli helt ubrukelig under kopiering... Lenke til kommentar
oleHgodo Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Chipsett driver, hjepp! Rpm, 7200. ATA100/133 kabel? jepp.. DMA? ja. (5 og 4). det skjer både over lan og fra hardisk til hardisk... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Legg inn en minnemåler, for eksempel http://www.statbar.nl/ Dette er forresten et utrolig kjekt lite program som jeg har blitt helt avhengig av, selv om jeg egentlig er motstander av slike "dille-ekstraprogrammer". Da vil du finne ut at 512 MB er i snaueste laget. Hvertfaller det slik hos meg. Serveren min ligger typisk på et minneforbruk på rundt 120 MB, men hvis jeg setter i gang med å kopiere store filer (CD- størrelse) så brukes minnet opp på null komma null. Den har også 512 MB. Hadde sjekket litt her, hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 jeg har to make disker. Den ener er på dma 5 og den andre er på dma 2..Hvorfor er ikke begge på 5? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Det kan være flere feilkilder til at det går tregt å kopiere/flytte filer. De fleste er allerede nevnt. Er det lenge siden du har kjørt en defragmentering kan kanskje det være til hjelp. Tar litt tid for en harddisk dersom én file er delt i 2500 deler på en partisjon. Videre skal du være klar over at det tar betydelig lengre tid å flytte en file fra en partisjon til en annen, enn å flytte filen internt på partisjonen (skjer kun en endring i filtabellen). Sjekk om du har koblet harddisken på samme flatkabel som de optiske drevene dine - dersom den er det kan det redusere ytelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå