morgan_kane Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Heisann, Hva er fremgangsmåten? Skulle fått vasket bort litt salt og skit. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Pleier å stå greit forklart på et skilt. Du putter på penger, velger et "produkt" (f.eks.) avfetting/skum), påfører det, bytter til f.eks. høyttrykk etc. Endret 28. januar 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Må jeg bruke alle programmene som står der? Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Nei. Du kan for eksempel velge avfetting, skum og så avspyling/skylling. Er ikke bilen så veldig skitten kan du bare skumme og spyle av. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Selv velger jeg aldri avfetting på statoil. Kun såpe og avspyling. Rekker det akkurat på en 20-mynt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Husk å finne ut hvilken pistol som er hva før du starter. Alt går på tid så du har ikke lyst til å betale for å stå og lure på hva som er hva. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Har prøvd å forstå meg litt på dette nå og har kommet meg til en fremgangsmåte. Bruk SurfexHD som avfetting på hele bilen, la det virke noen minutter og spyl av med VANN. Bruk såpe/skum og gni inn hele bilen, la det virke et par minutter og spyl av Resultatet er en ren bil. Stemmer dette? Går det fint å droppe avfettingsbiten dersom jeg ikke har SurfexHD(skånsom avfetting)? Altså: spyle->skum/såpe->spyle=ren bil? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Husk at det egentlig ikke er tillatt med medbragt vaskeutstyr. Går så klart fint om det ikke er andre i kø Om det er andre i kø utenfor ville jeg latt vær. Surfex som avfetting vil fungere bra. Så da såpe. Avhengig av situasjonen spyler du bare rett på. Har du mulighet ville jeg gått grundigere til verks med en svamp/vaskehanske. Deretter ville jeg spylt av med rent vann. Sånn generelt på vinterstid ville jeg anbefalt deg å bruke noen ekstra kroner på hjulbuer og under bil for å spyle vekk mest mulig salt. Gå inn på Statoil og spør om et vaskekort. Du kan da betale et visst beløp hvor du da får ladet opp et kort. Dette stikker du da inn i maskinen, og velger ønsket vask. På min lokale Statoil koster hver vask 20 kroner. Om jeg er nøye bruker jeg en 40-60 kroner per vask, og har da med medbragt utstyr. En rask vask kan du klare på 40 med da såpe og deretter vann. Endret 28. januar 2014 av Vertical^ Lenke til kommentar
SteinHe Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Vil anbefale deg å bruke avfetting som Prickbort i tillegg til Surfex. Prickbort er veldig effektiv til å fjerne asfaltrester.Er en fin guide her for vask av bil: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/ Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) ^ Verdt å nevne at Prickbort verken bør eller trengs å brukes ved hver vask. Prickbort er meget sterk, så om du har vokset eller polert bilen på noen som helst måte, kan det lett bli borte, og dermed bortkastet tid. Kan jo vanne ut Prickbort, men det er den ikke ment for. Ellers er det et genialt produkt! Endret 28. januar 2014 av Vertical^ Lenke til kommentar
SteinHe Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Prickbort er petroleumsbasert, så denne kan ikke vannes ut. Prickbort er også relativt snill mot voks og sealere, men enig i at man ikke trenger å bruke hver vask, hvis man vasker ofte.Surfex HD er sterkere mot voks og sealere og denne må helst vannes ut før den brukes.Edit: Bare legger til at avfetting som er på selvvaskeanleggene er som regel mye sterkere og fjerner fortere lakkbeskyttelse. Endret 28. januar 2014 av SteinHe Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) ^ Verdt å nevne at Prickbort verken bør eller trengs å brukes ved hver vask. Prickbort er meget sterk, så om du har vokset eller polert bilen på noen som helst måte, kan det lett bli borte, og dermed bortkastet tid. Kan jo vanne ut Prickbort, men det er den ikke ment for. Ellers er det et genialt produkt! Prickbort tar meget lite av de aller fleste lakkforseglinger. Surfex HD også, om den blandes mildere enn 1:10. Prickbort skal på ingen måte vannes ut, og den skal påføres på tørr bil. Aldri "skrubb" eller "vask" skitten bil før all skitt er spylt av med avfettinger og såpe. Den skånsomme håndvasken skal fjerne siste rest av trafikkfilmhinnen uten noen helst form for makt. Hansken/svampen skal gli over lakken på bilen. Endret 29. januar 2014 av Klykken- Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Et lite spørsmål til Har ikke surfexHD tilgjengelig enda, men bilen trenger en vask. Hvilke burde jeg ta da? se vedlegg Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Avfetting -> Rengjøring -> Avspyling. Kan dog sikkert klare deg med bare rengjøring og avspyling også. Spørs helt på hvor møkkete bilen er. _Aldri_ bruk børstene som er i hallene. Endret 29. januar 2014 av Vertical^ Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Avfetting -> Rengjøring -> Avspyling. Kan dog sikkert klare deg med bare rengjøring og avspyling også. Spørs helt på hvor møkkete bilen er. _Aldri_ bruk børstene som er i hallene. Bilen er ganske skitten, men det er mest salt og skit man får av bare veier. Er skeptisk til å bruke avfettingen på statoil, har en biltema avfetting, men den basert på løsemiddel med vegetabilsk opprinnelse. Er biologisk nedbrytbar. Er litt skeptisk til slike biltema produkter. SurfexHD kommer nok i neste uke en gang, kanskje kjøre full pakke i neste uke, og bare rengjøring og avspyling denne gangen? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Avfettingen på Statoil er helt ålreit den, men Sufex vil klart være bedre. Som jeg nevnte tidligere, husk at medbragt utstyr egentlig ikke er tillatt. Bare rengjøring og spyling er inget problem. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 Ser ut som det ble igjen et lag med skit, får ta avfetting neste gang også. Kan man bruke avfetting på vinduer og tak også? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Så lenge du bare spyler bilen, blir den aldri ren.. Den må vaskes.Kommer an på typen avfetting. Prickbort stort sett er ingen vits å ha på tak eller vindu, men med surfex er greit å ha på tak. Helst ikke ha noen av disse på glass, da det blir stygge merker om det ligger for lenge og tørker. Endret 30. januar 2014 av Klykken- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå