Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kredittsjekk av arbeidstaker.

soldatfrank

Anbefalte innlegg

Det er faktisk tilfelle at en del boliger tar flere mnd å selge, og dette kan være det som vipper det mot betalingsanmerkninger.

Dette er faktisk ikke tilfelle. I fra inkassoselskapet gir opp å prøve å inndrive gjelden og trekker deg for retten (betalingsanmerkning får du kun etter dom) går det månedsvis og til og med år. Og før de går til dette skritt prøver de i det lengste å få pengene på normalt vis.

Så i fra det opprinnelige kravet og til en betalingsanmerkning foreligger går det fort et år eller to, og i løpet av den tiden bør man ha klart å plukke opp telefonen, ringe inn til kreditor og få til en ordning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det å få en betalingsanmerkning og miste kreditten krever lang tid med systematisk dårlige avgjørelser, unnlatenhet og manglende vilje til å finne løsninger. Det er dermed rimelig å anta at noen som har betalingsanmerkning sliter med å håndtere økonomi.

Rimelig feil. Har vært der selv, så vet eksakt hva jeg prater om. ;) Så der kan du si hva du vil, men jeg gir deg aldri rett. Ikke i mitt tilfelle hvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå forutsetter du et inkassoselskap, henrikwl.

De første kravene som ofte misligholdes (i min erfaring fra et tidligere liv som gjeldsrådgiver) er offentlige krav, som NRK-lisens og barnebidrag. Her er det ingen inkassoselskaper - det er faktura, én purring, og så rett på utlegg i lønn. Bam, anmerkning i Løsøreregisteret.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå forutsetter du et inkassoselskap, henrikwl.

De første kravene som ofte misligholdes (i min erfaring fra et tidligere liv som gjeldsrådgiver) er offentlige krav, som NRK-lisens og barnebidrag. Her er det ingen inkassoselskaper - det er faktura, én purring, og så rett på utlegg i lønn. Bam, anmerkning i Løsøreregisteret.

Dette var jeg faktisk ikke klar over. Blant mine nærmeste finnes erfaring fra inkassoselskaper, og den veien mot betalingsanmerkning, men jeg visste ikke at de offentlige instansene var så ivrige. Er det også slik at de er lite mottakelige for nedbetalingsordninger og minnelige løsninger uten å dele ut betalingsanmerkning?

Lenke til kommentar

Det stemmer, jeg er avhengige av å ha ansatte uten alt for mye 'bagasje'

Jeg velger heller en som har orden på livet sitt. Dersom man mister jobben burde man ha en plan B.

Hehe...er du seriøs nå?? :D Når man har jobbet ved en såkalt trygg og stor bedrift i f.eks 10 år, så tror jeg de færreste har en plan B når dem plutselig uventet og uten skyld mister jobben. Det er faktisk noe av det dummeste jeg har lest.

Du er garantert en jeg aldri ville jobbet for, for jeg liker ikke useriøs arbeidsgivere. :D

Man skulle tro du eide Norges mest lønnsomme og største firma. :D

Firmaet er ikke Norsk, er ekstremt lønnsomt og har gjennomsnittilig ansettelsestid på 19 år. Så at du kan sitte å kritisere med at det er helt fryktelig har jeg litt vanskelig for å ta til meg :-) Men mine ansatte behandler store summer, da er det litt vesentlig at jeg faktisk kan stole på at dem vet hvordan dem behandler penger. Har du dårlig personlig økonomi kan du ikke dette, og jeg velger å ansette andre. At du ikke liker det er jeg fullstendig likgydlig til.

Lenke til kommentar

Veldig usikker på om kredittsjekk av arbeidstakere har noe å gjøre i arbeidslivet. Det kan finnes eksempler på at det er være behov for det. Men sånn ellers er det vanskelig å se hvordan det skulle spille noen rolle.

Det er greit å vite om mennesker er habile når dem skal behandle penger, for enkelte kan fristelsen bli for stor, for andre har dem rett og slett ikke begrep på penger.

Lenke til kommentar

Veldig usikker på om kredittsjekk av arbeidstakere har noe å gjøre i arbeidslivet. Det kan finnes eksempler på at det er være behov for det. Men sånn ellers er det vanskelig å se hvordan det skulle spille noen rolle.

Det er greit å vite om mennesker er habile når dem skal behandle penger, for enkelte kan fristelsen bli for stor, for andre har dem rett og slett ikke begrep på penger.

Sier ikke at det ikke finnes tilfeller der kredittsjekk ikke egner seg. Men det er ikke alltid relevant. Og det forteller ikke nødvendigvis hele sannheten. Det finnes mange udugelige typer som er kredittverdige og omvendt.

Lenke til kommentar

Sier ikke at det ikke finnes tilfeller der kredittsjekk ikke egner seg. Men det er ikke alltid relevant. Og det forteller ikke nødvendigvis hele sannheten. Det finnes mange udugelige typer som er kredittverdige og omvendt.

Det er sant, men faren for sammenheng mellom udugelighet og kredittverdighet er større enn det omvendte.

Lenke til kommentar

Dette var jeg faktisk ikke klar over. Blant mine nærmeste finnes erfaring fra inkassoselskaper, og den veien mot betalingsanmerkning, men jeg visste ikke at de offentlige instansene var så ivrige. Er det også slik at de er lite mottakelige for nedbetalingsordninger og minnelige løsninger uten å dele ut betalingsanmerkning?

For noen saker har det offentlige ikke handlingsrom til å akseptere nedbetalingsordninger. Statens Innkrevingssentral har for eksempel ikke fullmakt til å forhandle om forfalte NRK-lisenser. For de fleste saker kan de heller ikke akseptere en reduksjon av hovedstolen (bøter, f.eks.) uten gjennom en gjeldsordning.

For andre saker er det slik at både privat inkasso og offentlig inkasso blir veldig lite medgjørlige når de først har gått til det skrittet at utlegg er neste. Men offentlig inkasso er gjerne særnamsmyndighet (det vil si at de kan etablere lønnstrekk uten å gå veien om namsmannen) og opptrer ikke i medhold av inkassoloven, slik at de ikke har krav på standardberegnet erstatning, slik at offentlige kreditorer ikke har den motivasjonen for å hale ut saken som private selskaper har.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om personer har anmerkninger, kan være at de ikke har midlene til å betale dem. De kan være verdens flinkeste til å jobbe MED penger for et firma som har midlene.

Og om en person har anmerkninger, gjør ikke personen til en kjeltring som faller for fristelser. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om personer har anmerkninger, kan være at de ikke har midlene til å betale dem. De kan være verdens flinkeste til å jobbe MED penger for et firma som har midlene.

Og om en person har anmerkninger, gjør ikke personen til en kjeltring som faller for fristelser. ;)

Har du kredittanmerkninger får du ikke jobb hos meg. At du ikke har orden på sakene i livet ditt er ett faktum, hvorfor du ikke har det stiller jeg meg litt likgyldig til.

Lenke til kommentar

Har du kredittanmerkninger får du ikke jobb hos meg. At du ikke har orden på sakene i livet ditt er ett faktum, hvorfor du ikke har det stiller jeg meg litt likgyldig til.

Plager ikke meg. :) Ville aldri jobbet hos en arbeidsgiver som hadde slike prosedyrer heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Plager ikke meg. :) Ville aldri jobbet hos en arbeidsgiver som hadde slike prosedyrer heller.

Merkelig om du hadde avskrevet en arbeidsgiver fordi dem krever at du har livet ditt på stell :-) Men igjen, folk må få ha sine personlige preferanser, jeg liker at mine ansatte er medgjørlige og har livet sitt på stell.

Lenke til kommentar

Merkelig om du hadde avskrevet en arbeidsgiver fordi dem krever at du har livet ditt på stell :-) Men igjen, folk må få ha sine personlige preferanser, jeg liker at mine ansatte er medgjørlige og har livet sitt på stell.

Og jeg liker at sjefen holder mitt privatliv utenfor jobben.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...