Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

kredittsjekk av arbeidstaker.

soldatfrank

Anbefalte innlegg

Var nettopp på jobb-intervju hos et selskap. Helt på slutten av intervjuet (Som gikk kjempe bra frem til da), så sier sjefen : "Også kommer jeg til å ta en kredittsjekk av deg. Dette er noe jeg gjøre med alle jeg ansetter. Vil jeg finne noe der? Noe du kanskje vil fortelle meg om på forhånd?"

Er det i det heletatt lovlig å kredittsjekke folk de tar inn på intervju?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hvis en ikke klarer å ta vare på sin egen økonomi hvordan skal en da kunne klare å håndtere penger i en jobb?"

Har man økonomiske vansker så er også det en mye større risiko for økonomisk utroskap, tyveri for egen vinning etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå står vel ikke jobben i forhold til viktigheten av en kredittsjekk....

Står viktigheten av å få jobben foran viktigheten av at det ikke blir foretatt en kredittsjekk? Jeg ser ikke helt problemet dersom resultatet av kredittsjekken ikke ender opp med å være problemet.

Artikkelen nevner kassamedarbeider og økonomisjef som ytterpunkter.

Mellom disse er det mange nyanser.

Forskriften nevner bare at opplysninger kun skal gis til de som har saklig grunn. Mobiltelefonselskapene anser at saklig grunn er billigste abonnement.

Lenke til kommentar

Forskriften nevner bare at opplysninger kun skal gis til de som har saklig grunn. Mobiltelefonselskapene anser at saklig grunn er billigste abonnement.

Tror nok det har mer å si at de yter kreditt og derfor kan kredittsjekke kundene. Etterskuddsbetaling er kreditt.

Det stemmer det. Sidan telefonselskapet tilbyr kreditt i form av etterbetaling på slutten av kvar måned så har dei saklig grunn til å kredittsjekke. Dersom det er snakk om eit abonnement med kontantkort derimot så foreligger det ikkje saklig grunn for kredittsjekking sidan ein då betaler for forbruket på forhånd.

Lenke til kommentar

Har du aldri hatt noen problemer med heftelser gjør jo ikke en kredittsjekk noe som helst uansett. Du kredittsjekkes automatisk når du søker om mobilabonnement også.

Isåfall er det bedre å være ærlig å fortelle om det før sjefen finner det ut og lar være å ansette deg siden du har løyet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Mobiltelefonselskapene anser at saklig grunn er billigste abonnement.

Prisen på abonnementet er irrelevant, det relevante er at de yter kreditt; du får ringe først og betale etterpå. Strengt tatt er "risikoen" for å plutselig pådra seg en kjempehøy regning egentlig større med et "billig" abonnement; da tenker jeg på at billigste abonnement har færre/mindre inkluderte minutter, meldinger og databruk -og den aller største risikoen (dataroaming i utlandet) er forsåvidt likt for alle, i den betydning at ingen abonnementer har det inkludert eller makspris-begrenset.

Lenke til kommentar

Vi foretar kredittsjekk og referansekontroll ved rekruttering. Dette gjøres da kun med jobbsøkers skriftlige samtykke, og kun av aktuelle kandidater.

Ser i utgangspunktet ikke på det som særlig unormalt, men om det gjøres uten annet enn å si ifra - og ikke ordne en skriftlig samtykkeerklæring så stusser jeg litt på det.

Lenke til kommentar

Også kommer jeg til å ta en kredittsjekk av deg. Dette er noe jeg gjøre med alle jeg ansetter. Vil jeg finne noe der? Noe du kanskje vil fortelle meg om på forhånd?"

Han kan sikkert foreta en kredittsjekk, men du har ikke plikt til å fortelle ham noe pga dette er en privatsak og ikke noe andre har noe med.

Har du ikke kreditt, er det bare å fortelle det...for det finner han ut likevel. Men grunnen...er bare din.

Viss du er i en jobb der du behandler penger på ett stadie er det greit å vite om du er i stand til å faktisk gjøre dette. Jeg kredittsjekker mine ansatte.

Så hvis en fyr mista jobben sin...f.eks for 10 år siden pga at firmaet sa opp ansatte pga dårlige tider, og denne fyren mista hus osv og blei satt i gjeld...så hadde ikke han fått jobb hos deg pga en uforskyldt ting? Selv om han var aldri så flink med økonomien sin?

Isåfall skjønner jeg nå hvorfor det er så mange arbeidsledige. For det er jo maaaange som ikke er kredittverdige, så de kan likegodt gå å henge seg. For de får aldri jobb likevel....

Endret av Knut A.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg byttet jobb noen ganger, og da stort sett til arbeidsplasser der jeg har tilgang til en del økonomiske ressurser..

Jeg har aldri blitt utsatt for noen kredittsjekk, og ville faktisk ikke akseptert det selv om jeg har en god og stabil økonomi, positiv formue og god inntekt over mange år.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Viss du er i en jobb der du behandler penger på ett stadie er det greit å vite om du er i stand til å faktisk gjøre dette. Jeg kredittsjekker mine ansatte.

Så hvis en fyr mista jobben sin...f.eks for 10 år siden pga at firmaet sa opp ansatte pga dårlige tider, og denne fyren mista hus osv og blei satt i gjeld...så hadde ikke han fått jobb hos deg pga en uforskyldt ting? Selv om han var aldri så flink med økonomien sin?

Isåfall skjønner jeg nå hvorfor det er så mange arbeidsledige. For det er jo maaaange som ikke er kredittverdige, så de kan likegodt gå å henge seg. For de får aldri jobb likevel....

Det stemmer, jeg er avhengige av å ha ansatte uten alt for mye 'bagasje'

Jeg velger heller en som har orden på livet sitt. Dersom man mister jobben burde man ha en plan B.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer, jeg er avhengige av å ha ansatte uten alt for mye 'bagasje'

Jeg velger heller en som har orden på livet sitt. Dersom man mister jobben burde man ha en plan B.

Hehe...er du seriøs nå?? :D Når man har jobbet ved en såkalt trygg og stor bedrift i f.eks 10 år, så tror jeg de færreste har en plan B når dem plutselig uventet og uten skyld mister jobben. Det er faktisk noe av det dummeste jeg har lest.

Du er garantert en jeg aldri ville jobbet for, for jeg liker ikke useriøs arbeidsgivere. :D

Man skulle tro du eide Norges mest lønnsomme og største firma. :D

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det å få en betalingsanmerkning og miste kreditten krever lang tid med systematisk dårlige avgjørelser, unnlatenhet og manglende vilje til å finne løsninger. Det er dermed rimelig å anta at noen som har betalingsanmerkning sliter med å håndtere økonomi.

Lenke til kommentar

Hehe...er du seriøs nå?? :D Når man har jobbet ved en såkalt trygg og stor bedrift i f.eks 10 år, så tror jeg de færreste har en plan B når dem plutselig uventet og uten skyld mister jobben[...]

Man bør vel etter 10 år i fast jobb ha såpass kontroll på økonomien sin at man ikke "mister hus og blir satt i gjeld" om man mister jobben? Og om du ikke har mer kontroll enn at du ikke klarer å innse at huslånet er for dyrt så du må selge og flytte til noe billigere før du mister all kredittverdighet og har bagasjen full av betalingsannmerkninger, ja da er du vel nettop den typen folk arbeidsgivere som kjører kredittsjekk før ansettelse ikke vil ha...

Lenke til kommentar

Kredittsjekk av arbeidstakere er generelt sett tvilsomt. Ytelsen og motytelsens karakter taler ikke for at det er noe vesentlig kredittelement i den avtalen som inngås mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Hva som er "saklig grunn" for å be om kredittopplysninger har Personvernnemnda beskrevet i KLP-saken (PVN-2006-3). Flertallet uttaler blant annet:

Formålet med en kredittvurdering er normalt å kartlegge hvorvidt en potensiell kunde er kredittverdig, og dermed om selskapet ønsker å inngå avtale med vedkommende. Det vil si at når det bes om kredittopplysninger vil saklighetskravet være oppfylt når bestilleren skal benytte kredittopplysningene i forbindelse med sin vurdering av kredittrisiko, for eksempel ved et tilsagn om lån eller avtale om løpende ytelser som faktureres etterskuddsvis, typisk mobiltelefonabonnement, abonnement på satellittfjernsyn etc.

Nemnda uttalte videre at det kan foreligge et saklig behov selv om det ikke finnes noen relevant kredittrisiko. Men dette behovet må være større enn det nemnda beskriver som "alminnelig forretningsrisiko", og behovet må ikke kunne avhjelpes med andre mindre inngripende tiltak såsom å kreve referanser.

Slik jeg ser det er det derfor ikke saklig grunn til å kredittsjekke ordinære arbeidstakere, som hovedregel. Dette gjelder videre etter min mening selv om den ansatte på et eller annet tidspunkt skal håndtere mindre summer penger på vegne av bedriften.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man bør vel etter 10 år i fast jobb ha såpass kontroll på økonomien sin at man ikke "mister hus og blir satt i gjeld" om man mister jobben? Og om du ikke har mer kontroll enn at du ikke klarer å innse at huslånet er for dyrt så du må selge og flytte til noe billigere før du mister all kredittverdighet og har bagasjen full av betalingsannmerkninger, ja da er du vel nettop den typen folk arbeidsgivere som kjører kredittsjekk før ansettelse ikke vil ha...

Hvor stor buffer skal man etter ditt syn ha opparbeidet seg på denne tiden?

Det er faktisk tilfelle at en del boliger tar flere mnd å selge, og dette kan være det som vipper det mot betalingsanmerkninger.

Jeg har selv opplevd å miste jobben som følge av at avdelingen jeg jobbet i ble nedlagt, og da på et svært dårlig tidspunkt i bransjen med flere større konkurser både innenlands og utelands i løpet av svært kort tid forut for at jeg selv mistet jobben.

Jeg vet at denne perioden forårsaket en hel del problemer for enkelte, selv om jeg selv kom meg fint ut av det siden jeg ikke hadde et øre i gjeld og på kort tid startet mitt eget firma.

Har man et par-tre måneders inntekt oppspart som en buffer bør det i utgangspunktet være tilstrekkelig, men svært mange i dag har vesentlig mindre enn det selv etter mange år i jobb..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå bør vel kanskje denne delen av diskusjonen splittes ut og flyttes ut av "juss", men:

Etter 10 år i job bør du ha betalt ned store deler av ett huslån og således "lett" få til en avtale med banken, selv om du har vært uheldig å "kjøpt på topp". De fleste vil få en eller annen form for trygd og de fleste vil klare å leve noen måneder på nuddler og kneiprød, også de med barn. Men så klart, er man av de som insisterer på å leve på grensen eller over evne i oppgangstider så vil det svi i nedgangstider. Er du i tillegg av de med røven full av kredittkortgjeld blir det selvfølgelig kjipt. Men nå tror jeg at det er nettop den typen mennesker man prøver å unngå om man kjører kredittsjekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...