Jofrode Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 i7 og r290 tri-x må jo være en fin balanse da håper e . Skal du ha tre skjermkort har du nytte av en rask cpu Et enkelt skjermkort trenger ikke så mye cpukraft, spesielt ikke i høye oppløsninger. Hvis du sitter med en cpu som har 10-20% belastning i bruk mens skjermkortet sliter på 100% så sier det seg selv at ting ikke går fortere om du oppgraderer cpu og ender opp med 5-10% cpu belastning. Da må det investeres i bedre eller flere skjermkort for at ting skal gå bedre. Det er fort gjort å legge for mye penger i cpu, kjøler, hovedkort og rambrikker og for lite penger i skjermkort. Resultatet kan bli en pc som er halvparten så rask som en annen maskin til samme pris. Okey.. Men tror det blir bra jeg da r290 er jo ikke akuratt et pingle kort det for og si det sånn da kansje jeg kunne klart meg med i5 ,men nå har jeg muligheten til og oppgrader til feks 2stk på sikt så om det kansje ikke lønna seg nå så kansje på sikt Test av ulike cpuer i Battlefield 4 En i3-3220 Dual Core til under tusen kroner klarer 95 fps. En i7-4960 Extreme til 8000kr klarer 98 fps. I høyere oppløsningene vil forskjellene bli enda mindre siden det blir større belastning på GPU i forhold til CPU. Det spørs på budsjettet men sålenge du ikke har for høye forventninger så blir du sikkert fornøyd har forventinger om at det skal bli bra ja går fra fx6300 overclock 4,7 til intel i7 så ja har forventinger om at intel skal være mye bedre Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 En i7 er mye mere framtids sikkert"" da den har mere cache 2mb og mere ht. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) i7 og r290 tri-x må jo være en fin balanse da håper e . Skal du ha tre skjermkort har du nytte av en rask cpu Et enkelt skjermkort trenger ikke så mye cpukraft, spesielt ikke i høye oppløsninger. Hvis du sitter med en cpu som har 10-20% belastning i bruk mens skjermkortet sliter på 100% så sier det seg selv at ting ikke går fortere om du oppgraderer cpu og ender opp med 5-10% cpu belastning. Da må det investeres i bedre eller flere skjermkort for at ting skal gå bedre. Det er fort gjort å legge for mye penger i cpu, kjøler, hovedkort og rambrikker og for lite penger i skjermkort. Resultatet kan bli en pc som er halvparten så rask som en annen maskin til samme pris. Okey.. Men tror det blir bra jeg da r290 er jo ikke akuratt et pingle kort det for og si det sånn da kansje jeg kunne klart meg med i5 ,men nå har jeg muligheten til og oppgrader til feks 2stk på sikt så om det kansje ikke lønna seg nå så kansje på sikt Test av ulike cpuer i Battlefield 4 En i3-3220 Dual Core til under tusen kroner klarer 95 fps. En i7-4960 Extreme til 8000kr klarer 98 fps. Det er ikke uten grunn at i7-cpuer aldri vil bli markedsført som en spillprosessor. I høyere oppløsningene vil forskjellene bli enda mindre siden det blir større belastning på GPU i forhold til CPU. Det spørs på budsjettet men sålenge du ikke har for høye forventninger til i7-cpuen så blir du sikkert fornøyd Det er i single player, er helt annerledes i mp. En 2 kjerner klarer IKKE 95 fps online med 64 spillere. Da er det faktisk greit med i7 4770k pga ht. Edit: om du vil kan jeg skru av 4 av kjernene mine pluss ht av, kjøre uten oc og med ett skjermkort så kan du få se hvor stor flaskehals CPU er i bf4 :-) Endret 30. januar 2014 av Taake89 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 En i7 er mye mere framtids sikkert"" da den har mere cache 2mb og mere ht. Cache utgjør ikke en drit. HT er det ett par spill som utbytter. Ikke mere fremtidssikkert. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 i7 og r290 tri-x må jo være en fin balanse da håper e . Skal du ha tre skjermkort har du nytte av en rask cpu Et enkelt skjermkort trenger ikke så mye cpukraft, spesielt ikke i høye oppløsninger. Hvis du sitter med en cpu som har 10-20% belastning i bruk mens skjermkortet sliter på 100% så sier det seg selv at ting ikke går fortere om du oppgraderer cpu og ender opp med 5-10% cpu belastning. Da må det investeres i bedre eller flere skjermkort for at ting skal gå bedre. Det er fort gjort å legge for mye penger i cpu, kjøler, hovedkort og rambrikker og for lite penger i skjermkort. Resultatet kan bli en pc som er halvparten så rask som en annen maskin til samme pris. Okey.. Men tror det blir bra jeg da r290 er jo ikke akuratt et pingle kort det for og si det sånn da kansje jeg kunne klart meg med i5 ,men nå har jeg muligheten til og oppgrader til feks 2stk på sikt så om det kansje ikke lønna seg nå så kansje på sikt Test av ulike cpuer i Battlefield 4 En i3-3220 Dual Core til under tusen kroner klarer 95 fps. En i7-4960 Extreme til 8000kr klarer 98 fps. Det er ikke uten grunn at i7-cpuer aldri vil bli markedsført som en spillprosessor. I høyere oppløsningene vil forskjellene bli enda mindre siden det blir større belastning på GPU i forhold til CPU. Det spørs på budsjettet men sålenge du ikke har for høye forventninger til i7-cpuen så blir du sikkert fornøyd Det er i single player, er helt annerledes i mp. En 2 kjerner klarer IKKE 95 fps online med 64 spillere. Da er det faktisk greit med i7 4770k pga ht. Edit: om du vil kan jeg skru av 4 av kjernene mine pluss ht av, kjøre uten oc og med ett skjermkort så kan du få se hvor stor flaskehals CPU er i bf4 :-) Spørsmålet var om i7 er bedre enn i5 i spill. Det er en raskere cpu som koster en del mer, men det betyr ikke at spillene vil gå raskere. I noen tilfeller vil spillene gå tregere pga hyperthreading. Poenget jeg viste til var at du kunne bruke ti ganger mer på cpu (8000kr istedenfor 800kr) og ikke få mer enn 1-2% ytelseøkning, om noen ytelseøkning i det hele tatt. Dermed vil det i mange tilfeller være gunstigere å bruke pengene på andre ting som utgjør en forskjell. Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 i7 og r290 tri-x må jo være en fin balanse da håper e . Skal du ha tre skjermkort har du nytte av en rask cpu Et enkelt skjermkort trenger ikke så mye cpukraft, spesielt ikke i høye oppløsninger. Hvis du sitter med en cpu som har 10-20% belastning i bruk mens skjermkortet sliter på 100% så sier det seg selv at ting ikke går fortere om du oppgraderer cpu og ender opp med 5-10% cpu belastning. Da må det investeres i bedre eller flere skjermkort for at ting skal gå bedre. Det er fort gjort å legge for mye penger i cpu, kjøler, hovedkort og rambrikker og for lite penger i skjermkort. Resultatet kan bli en pc som er halvparten så rask som en annen maskin til samme pris. Okey.. Men tror det blir bra jeg da r290 er jo ikke akuratt et pingle kort det for og si det sånn da kansje jeg kunne klart meg med i5 ,men nå har jeg muligheten til og oppgrader til feks 2stk på sikt så om det kansje ikke lønna seg nå så kansje på sikt Test av ulike cpuer i Battlefield 4 En i3-3220 Dual Core til under tusen kroner klarer 95 fps. En i7-4960 Extreme til 8000kr klarer 98 fps. Det er ikke uten grunn at i7-cpuer aldri vil bli markedsført som en spillprosessor. I høyere oppløsningene vil forskjellene bli enda mindre siden det blir større belastning på GPU i forhold til CPU. Det spørs på budsjettet men sålenge du ikke har for høye forventninger til i7-cpuen så blir du sikkert fornøyd Det er i single player, er helt annerledes i mp. En 2 kjerner klarer IKKE 95 fps online med 64 spillere. Da er det faktisk greit med i7 4770k pga ht. Edit: om du vil kan jeg skru av 4 av kjernene mine pluss ht av, kjøre uten oc og med ett skjermkort så kan du få se hvor stor flaskehals CPU er i bf4 :-) Spørsmålet var om i7 er bedre enn i5 i spill. Det er en raskere cpu som koster en del mer, men det betyr ikke at spillene vil gå raskere. I noen tilfeller vil spillene gå tregere pga hyperthreading. Poenget jeg viste til var at du kunne bruke ti ganger mer på cpu (8000kr istedenfor 800kr) og ikke få mer enn 1-2% ytelseøkning, om noen ytelseøkning i det hele tatt. Dermed vil det i mange tilfeller være gunstigere å bruke pengene på andre ting som utgjør en forskjell. Skjønner vel done is done kansje jeg angrer litt nå da ,men men sånn er det bestilt er bestilt Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Men lurte litt på en ting det med tråder i cpuen i5 har 4 og i7har 8., Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Men lurte litt på en ting det med tråder i cpuen i5 har 4 og i7har 8., Stemmer, det Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Men lurte litt på en ting det med tråder i cpuen i5 har 4 og i7har 8., Stemmer, det Har vel noe og si på ytelsen. Ikke spenn meg i benet.. har vel en del og si på effekten? Er ikke det noe av det samme som 2stk gpu? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Men lurte litt på en ting det med tråder i cpuen i5 har 4 og i7har 8., Stemmer, det Har vel noe og si på ytelsen. Ikke spenn meg i benet.. har vel en del og si på effekten? Er ikke det noe av det samme som 2stk gpu? Nja, yter bedre i noen spill og programmer, der spillet/programmet bruker flere kjerner! Nei, det er ikke det samme som 2 GPUer, da man også kan ha 2 CPUer Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Men lurte litt på en ting det med tråder i cpuen i5 har 4 og i7har 8., Stemmer, det Har vel noe og si på ytelsen. Ikke spenn meg i benet.. har vel en del og si på effekten? Er ikke det noe av det samme som 2stk gpu? Nja, yter bedre i noen spill og programmer, der spillet/programmet bruker flere kjerner! Nei, det er ikke det samme som 2 GPUer, da man også kan ha 2 CPUer Okey. Skjønne. Er den mer overcloking vennelig en i5 da? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Hyperthreading lar hver kjerne simulere at det egentlig er to kjerner, noe som kan gi en ytelseøkning i programmer som støtter det. Er den ulåst skal den gå greit å overklokke. Jeg ville bestilt en i5 CPU og brukt angrerett på i7, men det kommer helt ann på behovene. Det er litt som med Windows home eller professional edition, trenger du funksjonene i professional så er den bedre men hvis ikke vil du ikke gå glipp av eller savne noe. Du blir sikkert fornøyd uansett, min i7 fra våren 2010 holder fremdeles tritt med nyere cpuer, 4 år senere. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 I programmer og spill som ikke utnytter HT risikerer du redusert ytelse hvis det blir kjørt på en simulert kjerne, men om du vil kan du slå av funksjonen i bios. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Okey. Skjønne. Er den mer overcloking vennelig en i5 da? Nei Endret 30. januar 2014 av MariusJS Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Blis helt feil å sammenligne imot 4960x da 4930k yter helt likt og koster "bare" 4k. Skjønte godt hva du mente, men bf4 er veldig heavy på CPU, og en 4 kjerner er påkrevd. Har du 120 Hz monitor så mer en dobbler man stresset på CPU. I tillegg så kan ikke de billige CPUene overklokkes som begrenser levetiden betraktelig. Lenke til kommentar
Tovubek Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Når det kommer til gaming vil du ikke merke noe som helst forskjell mellom i5 og i7. med mindre du skal redigere eller ha høyeste oppløsning pluss høyest grafikkinnstillinger på flere monitorer Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Høyere oppløsning for ikke mere stress på CPU. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Når det kommer til gaming vil du ikke merke noe som helst forskjell mellom i5 og i7. med mindre du skal redigere eller ha høyeste oppløsning pluss høyest grafikkinnstillinger på flere monitorer Dess høyere oppløsningen blir dess mindre blir CPU og ram stresset. Altså CPU får mindre å si dess høyere oppløsningen blir. Her er en test som ble gjort av Hardwarepal, de fant at i5 utkonkurrerte i7 i BF4. Forskjellen var liten i 2560x1440 og mer markant i 1920x1080. 2560x1440 oppløsning http://hardwarepal.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/Battlefield-4-benchmark-2560-x-1440-Ultra-Settings-NVidia-770-GTX-4GB-vs-7970GHZ.jpg 1920x1080 oppløsning http://hardwarepal.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/BF-4-1920-x-1080-Ultra-settings-GTX-770-vs-7970.jpg Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Når det kommer til gaming vil du ikke merke noe som helst forskjell mellom i5 og i7. med mindre du skal redigere eller ha høyeste oppløsning pluss høyest grafikkinnstillinger på flere monitorer Dess høyere oppløsningen blir dess mindre blir CPU og ram stresset. Altså CPU får mindre å si dess høyere oppløsningen blir. Her er en test som ble gjort av Hardwarepal, de fant at i5 utkonkurrerte i7 i BF4. Forskjellen var liten i 2560x1440 og mer markant i 1920x1080. 2560x1440 oppløsning http://hardwarepal.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/Battlefield-4-benchmark-2560-x-1440-Ultra-Settings-NVidia-770-GTX-4GB-vs-7970GHZ.jpg 1920x1080 oppløsning http://hardwarepal.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/BF-4-1920-x-1080-Ultra-settings-GTX-770-vs-7970.jpg En mere riktig måte å si det på, er at CPU blir stresset av antall frames som skal rendres, ikke antall pixler. Er samme fysikk som må regnes ut uansett oppløsning. Derfor er CPU ekstremt viktig om man skal ha 120 hz skjerm, noe jeg selv smertelig erfarte da min i7 920 @ 4ghz var en kjempeflaskehals for meg plutselig. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 En mere riktig måte å si det på, er at CPU blir stresset av antall frames som skal rendres, ikke antall pixler. Er samme fysikk som må regnes ut uansett oppløsning. Derfor er CPU ekstremt viktig om man skal ha 120 hz skjerm, noe jeg selv smertelig erfarte da min i7 920 @ 4ghz var en kjempeflaskehals for meg plutselig. Dersom du skal ha 120fps må både skjermkortet og cpu være raske nok. Har du 4000kr å bruke på cpu og gpu får du mest ytelse av å bruke ca 1000-1500kr på cpu og 2500-3000kr på skjermkort. Med cpu til 2000-25000kr og skjermkort til 1500-2000kr blir spillytelsen langt fra det den kunne blitt i samme prisklasse. Delene må stå i forhold til hverandre, cpu er ikke uviktig men det er gpu som har størst betydning og der mesteparten av budsjettet bør gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå