Jofrode Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Heisann lurte på en tinge skal bestille cpu valget er mellom Intel Core i7-4770K eller Intel Core i5-4670K er den vert den ekstra tusen lappen. Lenke til kommentar
E.S.B. Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Heisann lurte på en tinge skal bestille cpu valget er mellom Intel Core i7-4770K eller Intel Core i5-4670K er den vert den ekstra tusen lappen. Det kommer HELT an på bruksområdet. Hvis du forteller litt om hva du har tenkt å bruke maskinen til blir det mye lettere for andre å komme med fornuftige innspill. =) Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Dersom du redigerer, ja Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Det er ingen stor ytelsesforskjell på i5 og i7 du nevner her. Den største forskjellen er noe som kalles hyperthreading. (HT) Dette blir mer og mer tatt i bruk i nyere spill som blant annet BF4. i5 4670K har 4 kjerner og 4 tråder, mens 4770K har 4 kjerner og 8 tråder. Har du råd så er det verdt det mener nå jeg. http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmarks/ 1 Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Heisann lurte på en tinge skal bestille cpu valget er mellom Intel Core i7-4770K eller Intel Core i5-4670K er den vert den ekstra tusen lappen. Det kommer HELT an på bruksområdet. Hvis du forteller litt om hva du har tenkt å bruke maskinen til blir det mye lettere for andre å komme med fornuftige innspill. =) Det blir spill og litt allround. Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Det er ingen stor ytelsesforskjell på i5 og i7 du nevner her. Den største forskjellen er noe som kalles hyperthreading. (HT) Dette blir mer og mer tatt i bruk i nyere spill som blant annet BF4. i5 4670K har 4 kjerner og 4 tråder, mens 4770K har 4 kjerner og 8 tråder. Har du råd så er det verdt det mener nå jeg. http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmarks/ Okey ja jeg bruker jo en del til btf 4 så må kansje gå for i7 da Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Det er ingen stor ytelsesforskjell på i5 og i7 du nevner her. Den største forskjellen er noe som kalles hyperthreading. (HT) Dette blir mer og mer tatt i bruk i nyere spill som blant annet BF4. i5 4670K har 4 kjerner og 4 tråder, mens 4770K har 4 kjerner og 8 tråder. Har du råd så er det verdt det mener nå jeg. http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmarks/ Okey ja jeg bruker jo en del til btf 4 så må kansje gå for i7 da Det er faktisk snakk om drøye 20fps i forskjell. Husk også W8.1. Det utgjør ganske mye i BF4. Drøye 15 fps. 1 Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Det er ingen stor ytelsesforskjell på i5 og i7 du nevner her. Den største forskjellen er noe som kalles hyperthreading. (HT) Dette blir mer og mer tatt i bruk i nyere spill som blant annet BF4. i5 4670K har 4 kjerner og 4 tråder, mens 4770K har 4 kjerner og 8 tråder. Har du råd så er det verdt det mener nå jeg. http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmarks/ Okey ja jeg bruker jo en del til btf 4 så må kansje gå for i7 da Det er faktisk snakk om drøye 20fps i forskjell. Husk også W8.1. Det utgjør ganske mye i BF4. Drøye 15 fps. Okey har windows 8.l såpass det er mye ass. Håper forsjellen blir stor fra fx6300 og at det er verdt oppgradering Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Da var i7 bestilt og så kommer msi z87g45 må jo bli konge 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Da var i7 bestilt og så kommer msi z87g45 må jo bli konge Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Det er ingen stor ytelsesforskjell på i5 og i7 du nevner her. Den største forskjellen er noe som kalles hyperthreading. (HT) Dette blir mer og mer tatt i bruk i nyere spill som blant annet BF4. i5 4670K har 4 kjerner og 4 tråder, mens 4770K har 4 kjerner og 8 tråder. Har du råd så er det verdt det mener nå jeg. http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmarks/ Okey ja jeg bruker jo en del til btf 4 så må kansje gå for i7 da Hvis du bare skal spille så holder en i5 i langa baner. Jeg mener at det ikke er verdt det, men nå ser jeg jo at du har kjøpt den en i7. Kan jo være greit også i og med at du kan takle en del videoredigering med den som er kjekt Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Hvis du kjøper en i7-cpu vil du få lavere spillytelse, med mindre du f.eks. har et skjermkort til 10-12000kr som benyttet i testen det linkes til over. Tusenlappen du sparer på å kjøpe en i5-cpu bruker du på bedre skjermkort og du får en mye kvassere spillpc enn om du hadde valgt en i7 cpu med rimeligere skjermkort. Her er en CPU-test i Battlefield 4 med R290X grafikkort. 2 år gamle AMD FX-8350 holder tritt med Intel i7-cpu til nesten 10,000kr.Hvis du har tenkt å bruke titusener på pcen og ha flere skjermkort har du litt ytelse å hente på raskere cpu. Skal du ha ett skjermkort saboterer du ytelsen i maskinen ved å velge en overdimensjonert cpu og underdimensjonert skjermkort.Hvis du må se på prislappen til komponentene kan du trygt velge i5 til spilling. Endret 28. januar 2014 av Pycnopodia 1 Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Nei mei. Fx 8350 holder ikke tret med 4770k. Hvis du tenker på at 4 kjerner til imtel gir mere ytelse en 8 kjernrr fra amd, er det noe amd gjør feil. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 I Battlefield 4 med ett skjermkort så holder de tritt med hverandre, en fx8350 gir like mye fps som intel i7 prosessorer. Hvis du har flere skjermkort vil CPU få litt mer å si, derfor saboterer du ytelsen ved å kjøpe overdimensjonert CPU og underdimensjonert gpu. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 I Battlefield 4 med ett skjermkort så holder de tritt med hverandre, en fx8350 gir like mye fps som intel i7 prosessorer. Hvis du har flere skjermkort vil CPU få litt mer å si, derfor saboterer du ytelsen ved å kjøpe overdimensjonert CPU og underdimensjonert gpu. Man vil jo ALLTID ha en bottleneck, uansett hva du kjøper... Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Poenget er at du kan tape mye ytelse med en i7 prosessor, du skal ha et uvanlig stort budsjett før det gir ytelseøkning i en spillpc. Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 i7 og r290 tri-x må jo være en fin balanse da håper e . Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 i7 og r290 tri-x må jo være en fin balanse da håper e . Skal du ha tre skjermkort har du nytte av en rask cpu Et enkelt skjermkort trenger ikke så mye cpukraft, spesielt ikke i høye oppløsninger. Hvis du sitter med en cpu som har 10-20% belastning i bruk mens skjermkortet sliter på 100% så sier det seg selv at ting ikke går fortere om du oppgraderer cpu og ender opp med 5-10% cpu belastning. Da må det investeres i bedre eller flere skjermkort for at ting skal gå bedre. Det er fort gjort å legge for mye penger i cpu, kjøler, hovedkort og rambrikker og for lite penger i skjermkort. Resultatet kan bli en pc som er halvparten så rask som en annen maskin til samme pris. Lenke til kommentar
Jofrode Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 i7 og r290 tri-x må jo være en fin balanse da håper e . Skal du ha tre skjermkort har du nytte av en rask cpu Et enkelt skjermkort trenger ikke så mye cpukraft, spesielt ikke i høye oppløsninger. Hvis du sitter med en cpu som har 10-20% belastning i bruk mens skjermkortet sliter på 100% så sier det seg selv at ting ikke går fortere om du oppgraderer cpu og ender opp med 5-10% cpu belastning. Da må det investeres i bedre eller flere skjermkort for at ting skal gå bedre. Det er fort gjort å legge for mye penger i cpu, kjøler, hovedkort og rambrikker og for lite penger i skjermkort. Resultatet kan bli en pc som er halvparten så rask som en annen maskin til samme pris. Okey.. Men tror det blir bra jeg da r290 er jo ikke akuratt et pingle kort det for og si det sånn da kansje jeg kunne klart meg med i5 ,men nå har jeg muligheten til og oppgrader til feks 2stk på sikt så om det kansje ikke lønna seg nå så kansje på sikt Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) i7 og r290 tri-x må jo være en fin balanse da håper e . Skal du ha tre skjermkort har du nytte av en rask cpu Et enkelt skjermkort trenger ikke så mye cpukraft, spesielt ikke i høye oppløsninger. Hvis du sitter med en cpu som har 10-20% belastning i bruk mens skjermkortet sliter på 100% så sier det seg selv at ting ikke går fortere om du oppgraderer cpu og ender opp med 5-10% cpu belastning. Da må det investeres i bedre eller flere skjermkort for at ting skal gå bedre. Det er fort gjort å legge for mye penger i cpu, kjøler, hovedkort og rambrikker og for lite penger i skjermkort. Resultatet kan bli en pc som er halvparten så rask som en annen maskin til samme pris. Okey.. Men tror det blir bra jeg da r290 er jo ikke akuratt et pingle kort det for og si det sånn da kansje jeg kunne klart meg med i5 ,men nå har jeg muligheten til og oppgrader til feks 2stk på sikt så om det kansje ikke lønna seg nå så kansje på sikt Test av ulike cpuer i Battlefield 4 En i3-3220 Dual Core til under tusen kroner klarer 95 fps. En i7-4960 Extreme til 8000kr klarer 98 fps. Det er ikke uten grunn at i7-cpuer aldri vil bli markedsført som en spillprosessor. I høyere oppløsningene vil forskjellene bli enda mindre siden det blir større belastning på GPU i forhold til CPU. Det spørs på budsjettet men sålenge du ikke har for høye forventninger til i7-cpuen så blir du sikkert fornøyd Endret 29. januar 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå