frza Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 de grunnleggende prinsipper for et sunt vennskap og kjæreste'forhold. A:FORVENTNINGER.Et par som subtilt forventer noe av sin partner men som ikke man har på forhånd avtalt,vi alltid ende i den felle at man senere i forholdet anklager hverandre for «sviktende kjærlighet».Men ironisk nok så kan ikke ens medmennesker vite noe om hva du skulle ønske deg vis du ikke forteller det til medmennesker.Derfor blir første grunnregel for et sunt vennskap og kjæreste forhold følgende:ALLTID PÅ FORHÅND SAMTYKK MED HVERANDRE HVA MAN FORVENTER OG IKKE FORVENTER AV SINE MEDMENNESKER.Viktigst er det at man er åpen med sine forventninger i begynnelsen av forholdet og vennskapet,pga det er oftest starten på ens vennskap og forhold at man skaper de videre vane'mønstre med sine medmennesker.Har man startet et vennskap og forhold som har samtykket de forventninger man krever av den andre,så har man også fått et vennskap og forhold som kan tilpasses etter hver behov eventuelt brytes opp vis man innser at ens forveninger er altfor ulike.Tenk bare på hvilke store misforståelser som kan skje vis 2 mennesker skal møtes utenfor en bygning klokka 09.00.men ingen av dem har avtalt hvilken inngangs'dørene man skal møtes ved,så det blir til at man rastløst går rundt og rundt i usikkerhet.Og tenk bare da på hva usagte presiserte kjæreste'forventninger kan skape av forvirring og kaos.Tenk feks på om et kjæreste'par har 2 ulike definisjoner av empati,-og de har ikke snakket ut om hva de begge mener med ordet empati,så derfor vil begge parter finne den andre sin empati som «sviktende» pga man gjør ikke slik som man selv ville ha gjort.Derfor:ALLTID PÅ FORHÅND SAMTYKK MED HVERANDRE HVA MAN FORVENTER OG IKKE FORVENTER AV SINE MEDMENNESKER.--------------------------------- de grunnleggende prinsipper for et sunt vennskap og kjæreste'forhold.A:ÆRLIGHET TIL SEG SELV.Et forhold har 2 inngangspunkter:B:<ærlig til seg selv>C:<uærlig til seg selv>.Begynner et vennskap og kjæreste'forhold med uærlighet til seg selv så vil man alltid få det forhold som har usagte forventninger som grunnlag.(les kap 1).ikke bare får man usagte forventninger men man får også en hel del undertrykkelse og fortrengning ,som fører til en trykk'koker effekt:man eksploderer i raseri fordi man må få ut den fortrengte energi,.pga usunne forventinger.Derfor må et vennskap og forhold ALLTID ha følgende regel:VÆR ÆRLIG MED DEG SELV................................men du lurer kanskje på hvorfor jeg ikke skrev «og ærlig med dine medmennesker»?Jeg skrev ikke den siste tilleggs'setning fordi når man er ærlig med seg selv så vil man være så ærlig med sine medmennesker sålangt det er sunt for dem å høre ærlighet.Hadde et par vært totalt ærlig med hverandre hele tiden så hadde sannsynlig paret hatet hverandre.Men vis hver part er ærlig med seg selv så vil de automatisk tilpasse seg hverandre sine personligheter,-og dermed ha fornuftige valg angående hva man skal si og hva man skal skjule.I en ideal'verden ville total ærlighet til hverandre vært sunt,_men siden mennesker går rundt med traumer,nervoser,angster, og diverse forventinger som ikke sies høyt og sannsynlig undertrykkes fra sin bevissthet,så må man kun være ærlig med seg selv,-for å beskytte seg for hovmod og forsvars'mekanismer fra andre medmennesker.Altså er hovedregelen:VÆR ÅPEN MED DINE FORVENTNINGER SÅLANGT DIN ÆRLIGHET TIL DEG SELV SIER DET ER SUNT.ALLTID VÆR ÆRLIG MED DEG SELV. -------------------------------------- 1 Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Er dette er spørsmål eller utsagn ?Hva vil du frem til ? 2 Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Kommunikasjon er vel egentlig det mest grunnleggende for alle typer forhold. Er der dårlig kommunikasjon, eller mangel på sådan - er det dømt til å feile. Har man god kommunikasjon, vil man komme frem til noe som er stabilt å bygge videre på. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Kommunikasjon og tillit er viktig. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Så klart skal man være ærlig med hverandre, det er der det begynner og stopper Tror ts mener at så lenge man er ærlig med seg selv .. det betyr egentlig at man er seg selv nærmest, og er selvopptatt, noe som ikke er noen trygg grunn å bygge solide hus på Lenke til kommentar
frza Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Er dette er spørsmål eller utsagn ? Hva vil du frem til ? mer kommentar, som leder til kommentarer eller innspill osv. (å kommunisere er når 2 mennesker kan assosiativt kommentere hverandres kommentar=drøfte/diskusjon). jeg vil fram til at det finnes visse grunnprinsipper som enhver vennskap og kjæreste'forhold ikke kan overleve uten. Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Er dette er spørsmål eller utsagn ? Hva vil du frem til ? mer kommentar, som leder til kommentarer eller innspill osv. (å kommunisere er når 2 mennesker kan assosiativt kommentere hverandres kommentar=drøfte/diskusjon). jeg vil fram til at det finnes visse grunnprinsipper som enhver vennskap og kjæreste'forhold ikke kan overleve uten. 1. Du trenger ikke å ta deg tid til å prøve å forklare meg hva kommunikasjon er. Jeg tror de fleste vet hva det er. 2. Neste gang kan det være greit å unngå STOR skrift - liten skrift 3. Unngå eksempler tatt utifra lufta for å begrunne noe som tilsynelatende også er tatt ut ifra lufta. 4. Unngå å skrive i fylla. 5. Vær tydelig på det du skriver, så får du nok reelle svar ... og prøv også å unngå bruken av Caps Lock er du snill. Det blir bare for forstyrrende. Lenke til kommentar
frza Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) 1. Du trenger ikke å ta deg tid til å prøve å forklare meg hva kommunikasjon er. Jeg tror de fleste vet hva det er. 2. Neste gang kan det være greit å unngå STOR skrift - liten skrift 3. Unngå eksempler tatt utifra lufta for å begrunne noe som tilsynelatende også er tatt ut ifra lufta. 4. Unngå å skrive i fylla. 5. Vær tydelig på det du skriver, så får du nok reelle svar ... og prøv også å unngå bruken av Caps Lock er du snill. Det blir bare for forstyrrende. svar på punkt 1: ser du at de fleste mennesker er åpne med sine forventninger til hverandre samt er ærlige med seg selv? hvor ofte ser du mennesker som tør være 100 % ærlige med seg selv? svar på punkt 2: 94 % av hele skriften er liten så noe stor skrift er tålelig. men ser poenget ditt._ svar på punkt 3: hvilke eksempler er tatt ut fra luften? gi meg eksempler på hvor? svar på punkt 4: slutta å drikke for 8 år siden:) forstår du mener skrivefeil her. så som så men greit nok. svar på punkt 5: hvor er jeg ikke tydelig i det jeg skriver?_ gi meg eksempler? vennligst gi meg referanser og eksempler på hva du mener, så jeg kan forstå deg tydelig:) Endret 29. januar 2014 av frza Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå