Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A6 C5. Feil med interiør lys

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg har nylig byttet ut mine interiørlys til LED.

Problemet mitt er at når jeg skrur på lysene så lyser dem veldig svakt å blinker. Hvis jeg lar dem stå på, deretter åpner an av dørene så lyser dem slik som dem skal. Samme hvis jeg lukker døren. De fungerer fortsatt da, men hvis jeg skrur av å på lysene så er dem svak igjen.

Når jeg skrur av bilen å drar ut nøkkelen så fungerer dem også slik dem skal.

Poster noen bilder hvis du skulle være i tvil :)

På siste bilde er døren åpen

post-292430-0-70647100-1390915177_thumb.jpgpost-292430-0-29378000-1390915178_thumb.jpgpost-292430-0-86461000-1390915176_thumb.jpg

Kan nevne at alle lys er kjøpt billig fra ebay!

Har googlet en del men har ikke kommen fram til et konkret svar på hva problemet mitt kan være.

Prøver her å ser om noen har hatt samme problem, eventuelt kan hjelpe meg!

Takk ;)

Audi A6 C5 Avant.

1998/99

Endret av Megan Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye biler, spesielt de litt dyrere modellene som BMW, Audi, Mercedes etc, har ganske sofistikerte styringssystemer for alt av lys. Bl.a. for detektering av gåene pærer. Dette lager krøll når du bytter ut glødepærer med LED da LED trekker mye mindre strøm. En vanlig konsekvens er at bilen "tror" at pærene er gåene. En annen kan være blinking/flimring og evt. at de ikke slukker helt.

Du får kjøpt LEDs tilpasset slike biler. Ofte kalt f.eks. "Canbus compatible" eller lignende.

Lenke til kommentar

Legg inn en paralellmotstand, det kan løse problemet.

Hvor stor motstand? Trenger jeg 1 pr. pære? Om ikke. Hvor skal den/de plasseres?

Nye biler, spesielt de litt dyrere modellene som BMW, Audi, Mercedes etc, har ganske sofistikerte styringssystemer for alt av lys. Bl.a. for detektering av gåene pærer. Dette lager krøll når du bytter ut glødepærer med LED da LED trekker mye mindre strøm. En vanlig konsekvens er at bilen "tror" at pærene er gåene. En annen kan være blinking/flimring og evt. at de ikke slukker helt.

Du får kjøpt LEDs tilpasset slike biler. Ofte kalt f.eks. "Canbus compatible" eller lignende.

Takker for nyttig info! ;)

Prøver først med resistor. Om det ikke hjelper får jeg prøve canbus pærer :)

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd dette ut i praksis selv, men jeg ser for meg at en motstand på ca 150 ohm kan være et greit utgangspunkt. Den alene vil trekke en effekt på drøyt 1W avhengig av aktuell spenning. Tanken min er i alle fall å laste kretsen for strøm som ikke ville fått en glødepære til å lyse, men som kan være nok til å gi litt liv i et sett dioder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...