Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Kunne virkelig trengt litt hjelp med koblingen min her :/ Sitter helt fast, men er sikkert en veldig enkel løsning på dette, så håper noen her inne kunne hjulpet meg!

Jeg skal koble opp en mengderegulering, og har kun fått halvferdige tegninger. Sløyfetegningen jeg har fått legger jeg ved som første bilde her, og det andre bildet er mitt løsningsforslag (og det som jeg har koblet opp etter).

Som dere ser består regulerinssløyfen av en pumpemotor, frekvensomformer, mengdemåler og en regulator.
Problemet mitt er at regulatoren ikke får de digitale signalene fra mengdemåleren, og jeg kan dermed ikke styre/regulere sløyfen ved bruk av regulatoren. Motoren går, frekvensomformeren fungerer som den skal (og for øyeblikket er der jeg styrer/regulerer motordriften ved), samt displayet til mengdemåleren fungerer som den skal og viser nivåmålingen for tanken (som liksom skal bli sendt videre til regulatoren).

Vet det mangler et hull i den tegningen jeg selv har laget, men ser ikke helt hva som jeg eventuelt kan mangle/sette inn på X1:7 (inngang til regulator).

post-209064-0-41519600-1390912794_thumb.jpg

post-209064-0-97849200-1390912808_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er den typiske problemstilling der man finner tak i fabrikkens dokumentasjonen til frekvensomformeren og til regulatoren for å sjekke hvordan dette skal kobles. I tillegg til å koble rett så må man også konfigurere rett. Da behøver man fabrikknavn og modellbetegnelse.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Du sier digitale signalene fra mengdemåleren men det ser vel ut som at det er 4-20mA som blir gitt (regner ikke med at det er snakk om noe fancy form for HART her). Har du prøvd å koble opp et amperemeter for å måle strømmen ut av måleren?

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Det er jo en en hel del (noen) regulatorer som har spenningsstyrte innganger (feedback) og da behøver man jo en resistans til signalomforming. Det kan også være rett som Nedvard sier over. Hadde det vært oppgitt fabrikat og modellbetegnelse for frekvensomformer og regulator, da hadde vi jo hatt koblingsskjema og alt det som behøves. (Det ligger jo vanligvis på nett.)

Det er jo sånn sett bare å lese på "boksene".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...