Gå til innhold

Er nordmenn så fryktelig rike?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Du har valgt deg en dyr hybel. I tillegg får du mer enn 7k i måneden i snitt.

 

AtW

Faktisk ikke. Det er fryktelig dyrt å leie. Enda verre i Oslo tror jeg. Jeg får mer enn 7k, men bøker må du huske. Grunnen til at vi får ekstra er fordi vi må gå til innkjøp av mange dyre bøker, enten på bruktmarkedet eller i butikk.

 

Er jo bare å jobbe i sommerferieren? Jeg er selv student og august og januar stipendet fordeler jeg utover resten av året. Betaler 4100 i leie men disponerer bil som jeg også har fått et par omfattende reprasjoner på (10 000,- +) og det går fortsatt helt fint...

 

Jeg har ikke hatt noe ekstra jobb, annet enn i sommerferien og selv da har jeg ikke tjent mer enn rundt 15 000. Kan se at det kanskje er problematisk i oslo da leia kan bli ganske mye høyere der, men er jo ikke værre enn å jobbe noen måneder før man begynner å studere.. Med fulltidsjobb kan man fint tjene en 50 000 på noen måneder som man kan bruke som buffer i tiden man studerer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Føler meg ganske rik, ja.

 

I mange land ville du ikke hatt mulighet til å ta denne utdannelsen når du har to foreldre uten høy inntekt. Du hadde allerede vært ferdig med din klasseklatring fordi du nå måtte vært i full jobb og bidratt til din families mat og losji.

 

I enda flere land jobber minst en av foreldrene hardt gjennom hele sitt arbeidsliv med tanke på at de skal spare opp slik at sine barn skal få et bedre utgangspunkt enn dem selv, slik at de skal kunne få utdanning og dermed en sikrere jobb med høyere inntekt og dermed høyere levestandard.

 

I Norge trenger du ikke det. Du er født inn i en situasjon der du står fritt til hvilken som helst utdanning. Her gis stipend og rimelige lån uten noen form for garanti. Du er kun begrenset av egen motivasjon og hvor skolelei du blir.

 

Det er rikdom.

 

Skal ikke si i mot det, men jeg kommer til å betale for det skal du se :) Du er også begrenset av kor høyt snitt det er for å komme inn på de gode skolene, det er som alltid de som arbeider hardt som kommer inn. Så jeg føler ikke at jeg ikke fortjener det å gå der jeg går, mtp at jeg 1. Kommer til å betale for det 2. Har arbeidet for det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du har valgt deg en dyr hybel. I tillegg får du mer enn 7k i måneden i snitt.

 

AtW

Faktisk ikke. Det er fryktelig dyrt å leie. Enda verre i Oslo tror jeg. Jeg får mer enn 7k, men bøker må du huske. Grunnen til at vi får ekstra er fordi vi må gå til innkjøp av mange dyre bøker, enten på bruktmarkedet eller i butikk.

Er jo bare å jobbe i sommerferieren? Jeg er selv student og august og januar stipendet fordeler jeg utover resten av året. Betaler 4100 i leie men disponerer bil som jeg også har fått et par omfattende reprasjoner på (10 000,- +) og det går fortsatt helt fint...

 

Jeg har ikke hatt noe ekstra jobb, annet enn i sommerferien og selv da har jeg ikke tjent mer enn rundt 15 000. Kan se at det kanskje er problematisk i oslo da leia kan bli ganske mye høyere der, men er jo ikke værre enn å jobbe noen måneder før man begynner å studere.. Med fulltidsjobb kan man fint tjene en 50 000 på noen måneder som man kan bruke som buffer i tiden man studerer.

Sorry men dette tror jeg ingen ting på. Vennligst sett opp et grovt månedsbudsjett for deg.

 

Jeg har selv levd på bare stipend pluss litt sommerjobb når jeg studerte og en ting som er helt sikkert er at jeg hadde ikke på noen måte hatt råd til å ha og drifte en bil da.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Sorry men dette tror jeg ingen ting på. Vennligst sett opp et grovt månedsbudsjett for deg.

 

 

Her er mitt:

 

Husleie: 3 800 kr

Strøm: 500 kr

Internett: 200 kr

Telefon: 60 kr

Mat: 1 500 - 2 000 kr

Alkohol: Ekstremt varierende. Hjemmebrygg og lange vorspiel begrenser skaden.

 

Totalt ender det vanligvis opp med rundt 8 000 kr/mnd i utgifter. Studielån dekker dette fint. 1-2 dager med jobb i uken gjør at delen som ikke blir omgjort til stipend ender opp på sparekonto eller i aksjefond.

Lenke til kommentar

 

Du har valgt deg en dyr hybel. I tillegg får du mer enn 7k i måneden i snitt.

 

AtW

Faktisk ikke. Det er fryktelig dyrt å leie. Enda verre i Oslo tror jeg. Jeg får mer enn 7k, men bøker må du huske. Grunnen til at vi får ekstra er fordi vi må gå til innkjøp av mange dyre bøker, enten på bruktmarkedet eller i butikk.

 

 

De har billige studenbyer i bergen også, du bruker vel neppe 20k i året på bøker til skolen.

 

AtW

Lenke til kommentar

De fleste med høy utdannelse er vel relativt sett rike, men de fleste andre i Norge virker ikke spesielt rike. Selv ganske langt utafor Oslo koster det brått over 2 millioner for 40 kvadrat i dag, som jeg antar gjør at de fleste single uten lang universitetsutdannelse er nødt til å leie. Folk måtte slite mer for maten før, men så godt som alle var i stand til å skaffe sin egen leilighet. Terskelen for å komme seg inn på boligmarkedet har blitt ekstremt høy, men middelaldrende og eldre sitter ganske godt i det. Unge mennesker som tjener det samme som mora mi kan ikke forventes å ha råd til en leilighet som er mer enn halvparten så stor som hennes. Muligens betyr det at forskjellene øker, ettersom det som før var å anse som en helt normal leilighet nå krever millionlønn.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

 

 

 

Du har valgt deg en dyr hybel. I tillegg får du mer enn 7k i måneden i snitt.

 

AtW

Faktisk ikke. Det er fryktelig dyrt å leie. Enda verre i Oslo tror jeg. Jeg får mer enn 7k, men bøker må du huske. Grunnen til at vi får ekstra er fordi vi må gå til innkjøp av mange dyre bøker, enten på bruktmarkedet eller i butikk.

Er jo bare å jobbe i sommerferieren? Jeg er selv student og august og januar stipendet fordeler jeg utover resten av året. Betaler 4100 i leie men disponerer bil som jeg også har fått et par omfattende reprasjoner på (10 000,- +) og det går fortsatt helt fint...

 

Jeg har ikke hatt noe ekstra jobb, annet enn i sommerferien og selv da har jeg ikke tjent mer enn rundt 15 000. Kan se at det kanskje er problematisk i oslo da leia kan bli ganske mye høyere der, men er jo ikke værre enn å jobbe noen måneder før man begynner å studere.. Med fulltidsjobb kan man fint tjene en 50 000 på noen måneder som man kan bruke som buffer i tiden man studerer.

Sorry men dette tror jeg ingen ting på. Vennligst sett opp et grovt månedsbudsjett for deg.

 

Jeg har selv levd på bare stipend pluss litt sommerjobb når jeg studerte og en ting som er helt sikkert er at jeg hadde ikke på noen måte hatt råd til å ha og drifte en bil da.

 

Er ikke helt sikker på eksakte tall da jeg egentlig har noe budsjett jeg følger, men heller begrenser pengebruken etter hva jeg har.

 

I sommer tjente jeg ca 15 000, i tillegg til de 18 000 vi får ved skoleoppstart hadde jeg da en buffer på ca 30 000 etter innkjøpte bøker osv.

 

En vanlig måned ser kanskje slik ut

 

Husleie 4100

Mat 1000-2000

Bensin 1000

Annet skøy 1000

 

Har forøvrig flere andre i klassen som også disponerer bil og ikke har jobb ved siden av, men kun jobber i ferien. Men nå studerer ikke jeg i Oslo heller. Skal sies at jeg jobbet litt i juleferien også, men var ikke rare greiene jeg tjente da..

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Det nøttern'te klage på at man er fattig fordi man ikke har råd til å bo innenfor Ring 1. Det går også an å få fireroms i Holmlia i denne prisklassen. Jeg har heller ikke råd til å bo på Manhattan eller sentralt i Tokyo, det er ikke det som definerer om nordmenn er rike eller ikke.

 

I Norge skal de fleste ha tak over hodet og mat dersom de legger fra seg sprøyta og flaska. Det er kjipt å falle mellom ordningene i Norge også, men det er det i alle verdens land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Er jo bare å jobbe i sommerferieren? Jeg er selv student og august og januar stipendet fordeler jeg utover resten av året. Betaler 4100 i leie men disponerer bil som jeg også har fått et par omfattende reprasjoner på (10 000,- +) og det går fortsatt helt fint...

 

Jeg har ikke hatt noe ekstra jobb, annet enn i sommerferien og selv da har jeg ikke tjent mer enn rundt 15 000. Kan se at det kanskje er problematisk i oslo da leia kan bli ganske mye høyere der, men er jo ikke værre enn å jobbe noen måneder før man begynner å studere.. Med fulltidsjobb kan man fint tjene en 50 000 på noen måneder som man kan bruke som buffer i tiden man studerer.

Jeg har søkt litt rundt og har ikke fått tilbakemelding av noen når det gjaldt sommerjobb. Ikke en gang til intervju. Så du får ikke jobb uansett. Jeg har nå arbeidet snart i to og et halvt år der jeg jobber nå. Håper det hjelper på interessen til ulike bedrifter. Så det er ikke alle som har det :(

 

Altså er du begrenset av egen motivasjon, som jeg sa.

Du må nesten ha noe i hodet og da ;)

 

De har billige studenbyer i bergen også, du bruker vel neppe 20k i året på bøker til skolen.

 

AtW

Jeg har prøvd, men alle var opptatt. Det er så mange utenlandske studenter som tar disse hyblene, mener det er over 1/3. Resten får de som står i kø noen år.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du har valgt deg en dyr hybel. I tillegg får du mer enn 7k i måneden i snitt.

 

AtW

Faktisk ikke. Det er fryktelig dyrt å leie. Enda verre i Oslo tror jeg. Jeg får mer enn 7k, men bøker må du huske. Grunnen til at vi får ekstra er fordi vi må gå til innkjøp av mange dyre bøker, enten på bruktmarkedet eller i butikk.

Er jo bare å jobbe i sommerferieren? Jeg er selv student og august og januar stipendet fordeler jeg utover resten av året. Betaler 4100 i leie men disponerer bil som jeg også har fått et par omfattende reprasjoner på (10 000,- +) og det går fortsatt helt fint...

 

Jeg har ikke hatt noe ekstra jobb, annet enn i sommerferien og selv da har jeg ikke tjent mer enn rundt 15 000. Kan se at det kanskje er problematisk i oslo da leia kan bli ganske mye høyere der, men er jo ikke værre enn å jobbe noen måneder før man begynner å studere.. Med fulltidsjobb kan man fint tjene en 50 000 på noen måneder som man kan bruke som buffer i tiden man studerer.

Sorry men dette tror jeg ingen ting på. Vennligst sett opp et grovt månedsbudsjett for deg.

 

Jeg har selv levd på bare stipend pluss litt sommerjobb når jeg studerte og en ting som er helt sikkert er at jeg hadde ikke på noen måte hatt råd til å ha og drifte en bil da.

 

Er ikke helt sikker på eksakte tall da jeg egentlig har noe budsjett jeg følger, men heller begrenser pengebruken etter hva jeg har.

 

I sommer tjente jeg ca 15 000, i tillegg til de 18 000 vi får ved skoleoppstart hadde jeg da en buffer på ca 30 000 etter innkjøpte bøker osv.

 

En vanlig måned ser kanskje slik ut

 

Husleie 4100

Mat 1000-2000

Bensin 1000

Annet skøy 1000

 

Har forøvrig flere andre i klassen som også disponerer bil og ikke har jobb ved siden av, men kun jobber i ferien. Men nå studerer ikke jeg i Oslo heller. Skal sies at jeg jobbet litt i juleferien også, men var ikke rare greiene jeg tjente da..

 

Mye som manglet der

 

Internet?

Strøm?

Veiavgift?

Forsikring?

Mobil?

Laptop?

Klær?

Vinterdekk?

Spylervæske?

Alkohol, taxi og utested utgifter?

Bilvask?

Har du noe lån på bilen?

Osv.

 

Og "bufferen" din er forresten brukt opp på reparasjonene du skrev om og depositum, møbler, sengetøy, ol . til hybelen.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har søkt litt rundt og har ikke fått tilbakemelding av noen når det gjaldt sommerjobb. Ikke en gang til intervju. Så du får ikke jobb uansett. Jeg har nå arbeidet snart i to og et halvt år der jeg jobber nå. Håper det hjelper på interessen til ulike bedrifter. Så det er ikke alle som har det :(

Trenger ikke å søke en gang for å få seg sommerjobb. Det er bare å møte opp på Adecco eller et liknende vikarbyrå og si "jeg vil ha jobb" også si hva du er interessert i (lagerjobb, butikkjobb, sjauejobb, el.) og takke ja til det første de tilbyr deg.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller brukt ordet heldig. Jeg føler meg utrolig heldig som er født og oppvokst i Norge. Ikke mange som får det. Selv om jeg er student så har jeg alt jeg vil ha, for det meste. Lever veldig komfortabelt. Andre, i fattigere deler av verden, vil kanskje kalle meg rik, men ut i fra mitt ståsted er jeg ikke rik i det hele tatt. Har det bare veldig bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mye som manglet der

 

Internet?

Strøm?

Veiavgift?

Forsikring?

Mobil?

Laptop?

Klær?

Vinterdekk?

Spylervæske?

Alkohol, taxi og utested utgifter?

Bilvask?

Har du noe lån på bilen?

Osv.

 

Og "bufferen" din er forresten brukt opp på reparasjonene du skrev om og depositum, møbler, sengetøy, ol . til hybelen.

 

Det som går utenom det som er listet opp går under annet som jeg listet 1000 kroner måneden til. Internett, strøm osv er inkludert i leien..

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

 

Du har pratet om to grupper her

1. Barn, mange barn får veldig lite fordi foreldrene klarer ikke å styre økonomien sin. De kjøper for dyre biler, eller hus. De strammer inn ved å aldri kjøpe noe til barna sine

2. Studenter lever på lite fordi studielånet er lite

 

Studielånet ligger på ca 90K per år. Derimot med minimumslønnjobb så tjener du nesten 200K. Og finner du en partner så an du tjene 400K og det blir veldig lett å leve. Det er få land i verden hvor man kan leve godt på minimumslønn. Det er hva som gjør nordmenn rike.

Husprisene, bilskatten og avgiftene er jo så høye at folk nesten må ta opp høye lån slik at de må betale i dyre dommer også. Det skal mye til for å ikke havne i fella du skriver om i 1. Det er heller ikke unormalt det å ikke bare få og få i dag heller, de fleste var som meg der jeg kommer fra. Ingen fikk noe utenom til jul og bursdag mener jeg, og heller aldri noe veldig dyrt. Slik som merkeklær, datamaskiner og telefoner. Den lave studiestøtten er ikke akkurat en bra kombinasjon på den høye prisen på leie synes jeg. De fleste har kun råd til mat og da på budsjett. Stort sett alle arbeider for å få litt ekstra.

 

Minimumslønnen er vel slik fordi alt er så dyrt i Norge, slik at de skal komme opp på et akseptabelt nivå.

Dyr leie er et signal om å finne et billigere sted å bo. Du skrev at du brukte 4500 i leie. Jeg brukte 3000 og var veldig fornøyd, og jeg fant steder som bare kostet 2000. Siden du brukte 4500 på leie så har du bare 30 kroner til mat hver dag og det holder ikke.

 

Det samme feilen gjør mange voksne. Tjener man minimumslønn så skaff deg en liten leilighet utenfor sentrum og det vil ikke koste altfor mye og kjøp en bruktbil. En ok mobil koster 2000 kroner. Det burde de ha råd til. Merkeklær er bare tull uansett, men de bør ha råd til ordentlige klær til sine barn. Men mange tenker ikke før de kjøper et hus eller en ny bil og strammer inn ved å kutte utgiftene for barnet sitt.

 

I de fleste andre land så betyr minimumslønn et elendig liv med ingen muligheter. I Norge kan du forsatt ha et godt liv på minimumslønn om du er ansvarlig og ikke kaster bort penger på ting du ikke har råd til. Det er hva som gjør Norge rikt.

Lenke til kommentar

Ja, Nordmenn er rike.

 

Det finnes alltid fattige i eit land, men om me ser på Norge som nasjon, så har befolkningen stor kjøpekraft og dei fleste får meir enn det dei treng.

 

Dei som blir sett på som fattige er gjerne dei som ikkje har råd til dyre merkeklede, bilar og hus, men dei er ikkje fattige i forhold til forhold me finn i mange andre land.

 

Mange har negativ brutto, men det er fordi dei har store lån, som igjen er eit resultat av at dei har høge inntekter. Når dei kjem litt opp i åra og har betalt ned på lån, så har dei bygd seg opp ei stor formue.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som fleire har vært inne på så handler det også mykje om korleis nordmenn bruker pengane.

 

Bolig er eit typisk eksempel. I dei fleste andre land i verden så er heilt normalt å leige, det er nesten berre i norge at kvar mann skal eige sin eigen bolig.

Og sjølv om det lønner seg å kjøpe sjølv, så er det kun lønnsomt i det lange løp. Sjølv hadde eg f.eks mykje meir penger mellom hendene til å bruke på fest og morro når eg var student enn eg har no når eg har etablert meg.

 

Når ein må ta opp lån for å kjøpe bolig så tar det lang tid før ein sitter igjen med gevinsten ein har med "gratis" og nedbetalt bolig. Så i staden for å leige og betale omtrent det samme frå ein er student til ein blir pensjonist så velger dei fleste nordmenn å betale mykje når dei er unge for å kunne ha betre råd når dei blir gamle.

 

Studenter er ei av dei gruppene i samfunnet som har størst kjøpekraft. Det har sikkert mykje med at mange studenter prioriterer pengebruken sin dårlig, men kjøpekraft har dei. Dette ser ein blant anna på antallet studentarrangement og konserter som blir arrangert for denne gruppa.

Dei fleste studenter har også råd til (eller tar seg råd til) å drikke alkohol kvar helg, og med tanke på kor dyrt det er med alkohol her i landet så seier det sitt.

Dei fleste studenter som klager over at dei har dårlig råd (ikkje alle), har ikkje dårlig råd. Dei berre klager over at dei ikkje har råd til å gjere og kjøpe alt det dei vil ha. Hadde studentane slutta å kjøpe øl på byen og vært flinkare til å ta med matpakke i staden for å handle i kantine eller liknande så skal det ikkje være noke problem å studere med kun stipend og studielån.

 

 

Eit av dei områda kor ein verkelig ser vellstanden til nordmenn er at ufaglærte arbeidstakere har ei kjøpekraft som berre er litt mindre enn hos dei som har høg utdanning. Ikkje berre er det relativ liten forskjell på lønningane mellom faglærte og ulærte, men det er i tillegg også forskjellig skattesattsar som gjer at dei som i utganspunktet har lav lønn sitter igjen med ganske mykje fri kapital likevell.

 

Det finnes sjølvsagt unntak. Og det er personer i Norge som er så fattige at dei har problemer med å få kjøpt inn mat (sjølv om det nok også her har mykje med prioriteringer å gjere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...