Gå til innhold

Er nordmenn så fryktelig rike?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har jo ikke noen større kjøpekraft vi enn i andre land, resterende blir spist opp av inflasjon i huspriser og andre varer og tjenester, samt skatt.

 

Jo, på mange områder har vi deffinitivt større kjøpekraft. Internasjonale merkevarer har stort sett nogenlunde lik pris de fleste steder. Når en spillmaskin, PC eller skjorte koster det samme i Norge og Sverige, og nordmenn av og til tjener nesten dobbelt så mye som svensker, er også disse varene halvparten så dyre for nordmannen.

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når en spillmaskin, PC eller skjorte koster det samme i Norge og Sverige, og nordmenn av og til tjener nesten dobbelt så mye som svensker, er også disse varene halvparten så dyre for nordmannen.

Nei, de varene er ikke halvparten så dyre når de koster det samme.

 

Selv om nordmenn skulle tjene dobbelt så mye som svensker, så vil det som koster det samme være like dyrt på begge sider av grensa.

Lenke til kommentar

 

Når en spillmaskin, PC eller skjorte koster det samme i Norge og Sverige, og nordmenn av og til tjener nesten dobbelt så mye som svensker, er også disse varene halvparten så dyre for nordmannen.

Nei, de varene er ikke halvparten så dyre når de koster det samme.

 

Selv om nordmenn skulle tjene dobbelt så mye som svensker, så vil det som koster det samme være like dyrt på begge sider av grensa.

 

 

.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, de varene er ikke halvparten så dyre når de koster det samme.

 

Selv om nordmenn skulle tjene dobbelt så mye som svensker, så vil det som koster det samme være like dyrt på begge sider av grensa.

 

Joda, men du skjønte vel strengt tatt poenget? Kjøpekraften til nordmannen vil være dobbelt så høy når det gjelder de produktene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nei, de varene er ikke halvparten så dyre når de koster det samme.

 

Selv om nordmenn skulle tjene dobbelt så mye som svensker, så vil det som koster det samme være like dyrt på begge sider av grensa.

Joda, men du skjønte vel strengt tatt poenget? Kjøpekraften til nordmannen vil være dobbelt så høy når det gjelder de produktene.

Ja, det var en særdeles innfløkt måte å påpeke at Kjell Inge Røkkes er rikere en FattigPer (når varene de kjøper er identiske).

 

Mao Røkke kan kjøpe flere kaviartuber på Rema enn FattigPer.

Lenke til kommentar

Ja, det var en særdeles innfløkt måte å påpeke at Kjell Inge Røkkes er rikere en FattigPer (når varene de kjøper er identiske).

Mao Røkke kan kjøpe flere kaviartuber på Rema enn FattigPer.

 

Kanskje, men det er altså trådens tema. Sier bare at jo, vi har faktisk bedre kjøpekraft enn de aller fleste andre land. Ihvertfall innenfor visse produktsegmenter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, det var en særdeles innfløkt måte å påpeke at Kjell Inge Røkkes er rikere en FattigPer (når varene de kjøper er identiske).

Mao Røkke kan kjøpe flere kaviartuber på Rema enn FattigPer.

Kanskje, men det er altså trådens tema. Sier bare at jo, vi har faktisk bedre kjøpekraft enn de aller fleste andre land. Ihvertfall innenfor visse produktsegmenter.

Ja, på en (innfløkt) måte svarer du bekreftende på spørsmålet som stilles i tråden, dog under visse forutsettninger.

 

Det forutsetter at Røkke ikke tvinges til å betalte høyere pris på sine Kaviartuber enn Fattigper.

 

Videre bør det observeres at om Røkke derimot får kjøpe sine kaviartuber til samme pris som Fattigper, men alle andre varer han kjøper er mye dyrere enn det Fattigper har tilgang til er det ikke lenger så sikkert at Røkke har råd til flere kaviartuber enn FattigPer. :)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Vi har jo ikke noen større kjøpekraft vi enn i andre land, resterende blir spist opp av inflasjon i huspriser og andre varer og tjenester, samt skatt.

 

Jo, på mange områder har vi deffinitivt større kjøpekraft. Internasjonale merkevarer har stort sett nogenlunde lik pris de fleste steder. Når en spillmaskin, PC eller skjorte koster det samme i Norge og Sverige, og nordmenn av og til tjener nesten dobbelt så mye som svensker, er også disse varene halvparten så dyre for nordmannen.

 

 

Visste du at Oslo-folk av og til tjener dobbelt så mye som Oslo-folk?

 

Ja de rike Oslo folkene... Eller jeg mener de fattige Oslo folkene, eller var det rike? De tjener jo av og til dobbelt så mye, men av og til bare halvparten så mye...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Etter å ha skumlest her kan jeg ikke helt skjønne at folk mener studenter har god råd. Hiv minstepensjonister/uføretrygdede i samme forhold og lag det samme regnestykket (husleie osv må justeres, men noe mer enn 30 kvadrat bør ikke påregnes - studenter flest lever på under halvparten). Er det noe vi unner disse gruppene?

Forøvrig har vi slett ikke god råd generelt. Bare se til USA, hvor middelklassen har store eneboliger i relativt tettbygde strøk nært opp til større byer. Skal man få noe slikt her må man jo låne opp mot ti ganger sin egen inntekt i de fleste tilfeller, noe ingen har råd til. Eneboliger her til lands er et familiefenomen, med unntak av dem som arver noe i ung alder.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er uenig, nå som jeg har fast arbeid er min økonomi svært romslig, med unntak av hus så har jeg i praksis råd til omtrent alt jeg ønsker meg med små behov for prioritering.

AtW

Sannsynligvis har du i likhet med meg romslig økonomi fordi behovene dine er relativt beskjedne. Eksempelvis:

- null eller bagatellmessig forbruk av nikotin, alkohol og restaurantbesøk

- gratis eller billige fritidssysler

- sliter ut klær og sko isf å kaste og kjøpe nytt stadig vekk

- liten bolig i billig strøk utenfor storbyen

- ingen/liten bil isf stor og dyr

- ingen/liten familie isf å bidra til den demografiske bomben

- .......

- .......

 

Eller kortversjonen:

Bruke under 100% av netto inntekt etter skatt.

Også kjent som sette tæring etter næring.

 

BTW

Som mange indikerer er det langt på vei en generasjonsforskjell i synet på "hva jeg må ha". Mange utgiftstyper følger dette mønsteret:

Årsforbruk bestegenerasjon = månedsforbruk foreldregenerasjon = ukesforbruk barn.

 

BTW 2

Økonomisk lønner det seg dobbelt å jobbe max overtid, eventuelt ha 2 eller 3 jobber:

- Du tjener ekstra penger

- Du får ikke tid til å bruke penger

Endret av doro8
Lenke til kommentar

BTW

Som mange indikerer er det langt på vei en generasjonsforskjell i synet på "hva jeg må ha". Mange utgiftstyper følger dette mønsteret:

Årsforbruk bestegenerasjon = månedsforbruk foreldregenerasjon = ukesforbruk barn.

 

 

Det er jo bare to streker under svaret at man er fryktelig rike. Forbruket går ikke opp fordi det må, men fordi vi er gjennom-bortskjemte med luksus. Vi er Romerriket før fallet.

Lenke til kommentar

 

BTW

Som mange indikerer er det langt på vei en generasjonsforskjell i synet på "hva jeg må ha". Mange utgiftstyper følger dette mønsteret:

Årsforbruk bestegenerasjon = månedsforbruk foreldregenerasjon = ukesforbruk barn.

 

 

Det er jo bare to streker under svaret at man er fryktelig rike. Forbruket går ikke opp fordi det må, men fordi vi er gjennom-bortskjemte med luksus. Vi er Romerriket før fallet.

 

 

Snakk for deg selv, selv etter mange, mange år på universitetet greier jeg ikke å se for meg at jeg kan ha råd til noe mer enn en knøttliten bolig sentralt, eller noe midt på treet et godt stykke unna et større bysentrum. Det vil i tillegg ta mange, mange år før jeg har råd til dette - og jeg er ikke noe eksepsjonelt unntak. Med studielån og en begynnerlønn på en halv million vil man ikke kunne kjøpe noe som helst, med unntak av i grisgrendte og lite attraktive strøk.

 

Det er selvsagt mange måter å måle rikdom på, men jeg mener at å eie et greit husvær er en fin pekepinn - og der havner vi langt nede på listen når man ser hvor vanskelig det faktisk er å kjøpe seg bolig i dag. Noen hundrelapper her og der på klær og sko blir en dråpe i havet i den sammenhengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

BTW

Som mange indikerer er det langt på vei en generasjonsforskjell i synet på "hva jeg må ha". Mange utgiftstyper følger dette mønsteret:

Årsforbruk bestegenerasjon = månedsforbruk foreldregenerasjon = ukesforbruk barn.

 

 

Det er jo bare to streker under svaret at man er fryktelig rike. Forbruket går ikke opp fordi det må, men fordi vi er gjennom-bortskjemte med luksus. Vi er Romerriket før fallet.

 

 

Snakk for deg selv, selv etter mange, mange år på universitetet greier jeg ikke å se for meg at jeg kan ha råd til noe mer enn en knøttliten bolig sentralt, eller noe midt på treet et godt stykke unna et større bysentrum. Det vil i tillegg ta mange, mange år før jeg har råd til dette - og jeg er ikke noe eksepsjonelt unntak. Med studielån og en begynnerlønn på en halv million vil man ikke kunne kjøpe noe som helst, med unntak av i grisgrendte og lite attraktive strøk.

 

Det er selvsagt mange måter å måle rikdom på, men jeg mener at å eie et greit husvær er en fin pekepinn - og der havner vi langt nede på listen når man ser hvor vanskelig det faktisk er å kjøpe seg bolig i dag. Noen hundrelapper her og der på klær og sko blir en dråpe i havet i den sammenhengen.

 

 

Hvordan vil du beskrive økonomien til en gjennomsnittlig New Yorker?

Lenke til kommentar

Det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg var i Detroit for noen få år siden (før byen ble slått konkurs), og mitt inntrykk var at selv de med middels god råd hadde eneboliger på 100+ kvadrat. Selvsagt ikke i sentrum, men kall Asker/Bærum en forstad til Oslo og det er samenlignbart med det området den boligen ligger. Er jeg optimist hvis jeg sier at det er vanskelig for en med 500k i årslønn å kjøpe seg noe lignende der? Eventuelt nedover i retning Kolbotn og kanskje litt lenger ned den veien?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I detroit får du bolig gratis mot at du overtar huslånet, hvis du tør bo i området. Var adskillig dyrere da jeg sjekket opp California. Men så ville California også vært et ganske rikt land.

Jeg bor i cincinnati, en by som har rundt 1.500.000 innbyggere. Huset mitt kostet meg rundt 1.100.000 kroner, 280 kvadrat meter i størrelse. Jeg har 3 biler som kostet meg rundt 250.000 kroner totaltt og kjøper bensin for som koster meg 5kr per liter

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...