Gå til innhold

Er nordmenn så fryktelig rike?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Jeg lester ofte om at nordmenn har det så fryktelig bra og har råd til så fryktelig mye. Det er jo greitt at vi har offentlig helsetjeneste og skolegang, som gjør at vi slipper å spare selv til det, selv om vi betaler for det meste i skatten. Men jeg er ikke helt enig i dette med rikdommen. I aftenposten i dag leste jeg om en gutt som heter "Usman" som stjal fordi han ville ha samme livsstilen som alle andre. Noe som handlet om å ha de peneste klærne, mest moderne duppedittene og liknende.

 

Jeg har ikke hatt rike foreldre, mor med høyskolegrad i sykepleie og en far uten utdanning. Har aldri hatt noe pene klær, har aldri hatt de nyeste moderne sakene. Var heldig som fikk en Nintendo 64 og senere gamecube :p En mobil fikk jeg til jul et år, ellers har jeg arvet fra min bror som kjøpte selv. Ellers har jeg fått stort sett alle klærne mine til jul eller bursdager, som regel gikk jeg klærne ut. Hadde aldri noen merkeklær eller noe slikt. Til konfirmasjonen min kjøpte jeg meg min første datamaskin for en del av 20 000 kronene jeg fikk. Resten fikk jeg klar beskjed om skulle i banken, det var derfor jeg fikk dem. Noe som jo er mye likevel. Hvor er denne store rikdommen alle prater om? Vi har jo ikke noen større kjøpekraft vi enn i andre land, resterende blir spist opp av inflasjon i huspriser og andre varer og tjenester, samt skatt.

 

I dag er jeg student på universitetet og har ikke råd til klær. Har mer enn nok med å kjøpe mat :( Arbeider for å få nok penger til å dekke en minimumslivstil og for å kunne være sosial. Håper at lønnen min etter master blir så høy at jeg kan få kjenne noe på denne livsstilen. Hvor ble det av rikdommen? Hvorfor klager noen innvandrere?

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele kommer vel an på hva du sammenligner med.

 

Om du sammenligner med virkelig fattigdom, hvor folk har vansker med å skaffe seg tilstrekkelig næring, så er det ingen tvil om at nordmenn er svært rike.

 

Om du sammenligner med levestandarden til folk i andre vestlige så vil jeg vel si at den norske levestandarden ikke er spesielt mye høyere, om den er høyere i det hele tatt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det hele kommer vel an på hva du sammenligner med. Om du sammenligner med virkelig fattigdom, hvor folk har vansker med å skaffe seg tilstrekkelig næring, så er det ingen tvil om at nordmenn er svært rike. Om du sammenligner med levestandarden til folk i andre vestlige så vil jeg vel si at den norske levestandarden ikke er spesielt mye høyere, om den er høyere i det hele tatt.

 

Ja, det kan jeg være enig i. Men da burde de si det, fordi rikdom blir vanligvis tenkt på som å ha luksusgjenstander i overflod osv., noe som så og si ingen har i Norge. De aller færreste kan kjøpe seg merkeklær hele tiden, eller de dyreste apparatene. Så når denne gutten sier at han vil ha den samme som alle andre ble jeg virkelig forundret. Om så har i vertfall luksusen hoppet over meg og de fleste jeg kjenner. De fleste har nok med inflaterte varer og tjenester, høye boliglån og høye skatter.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Vi har jo BNP per innbygger som vi kan se på. Her ligger Norge generelt veldig høyt, henholdsvis 3. og 4. plass avhengig av hvilken undersøkelse. Det er viktig å tenke på at dette ikke tar hensyn til f. eks. levekostnader og prisnivå i landet bare hvor mye hver enkelt tjener.

 

BNP per capita = Nominelle produserte verdier / innbyggertall.

Inntekt = Kjøpekraftjustert inntekt for nødvendige goder - skatt

 

Jeg tror ikke at inntekten vår ligger der det står.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er også vel verdt å påpeke at her er to aspekter ute å går:

 

 

Inntekt (Hvor mye man tjener, etter at futen har tatt sitt)

 

Formue (Hvor mye man har netto "på bok"; Eiendom (-deler) minus gjeld)

 

 

Strengt tatt bør vel rikdom måles i formue, og ikke i inntekt.

 

Absolutt. Å ha eigendom har fryktelig mye å si. Det er blitt en slik stor utgift at det på mange måter har mer enn gjort opp for lønnsøkningen.

Lenke til kommentar

Jeg lester ofte om at nordmenn har det så fryktelig bra og har råd til så fryktelig mye. Det er jo greitt at vi har offentlig helsetjeneste og skolegang, som gjør at vi slipper å spare selv til det, selv om vi betaler for det meste i skatten. Men jeg er ikke helt enig i dette med rikdommen. I aftenposten i dag leste jeg om en gutt som heter "Usman" som stjal fordi han ville ha samme livsstilen som alle andre. Noe som handlet om å ha de peneste klærne, mest moderne duppedittene og liknende.

 

Jeg har ikke hatt rike foreldre, mor med høyskolegrad i sykepleie og en far uten utdanning. Har aldri hatt noe pene klær, har aldri hatt de nyeste moderne sakene. Var heldig som fikk en Nintendo 64 og senere gamecube :p En mobil fikk jeg til jul et år, ellers har jeg arvet fra min bror som kjøpte selv. Ellers har jeg fått stort sett alle klærne mine til jul eller bursdager, som regel gikk jeg klærne ut. Hadde aldri noen merkeklær eller noe slikt. Til konfirmasjonen min kjøpte jeg meg min første datamaskin for en del av 20 000 kronene jeg fikk. Resten fikk jeg klar beskjed om skulle i banken, det var derfor jeg fikk dem. Noe som jo er mye likevel. Hvor er denne store rikdommen alle prater om? Vi har jo ikke noen større kjøpekraft vi enn i andre land, resterende blir spist opp av inflasjon i huspriser og andre varer og tjenester, samt skatt.

 

I dag er jeg student på universitetet og har ikke råd til klær. Har mer enn nok med å kjøpe mat :( Arbeider for å få nok penger til å dekke en minimumslivstil og for å kunne være sosial. Håper at lønnen min etter master blir så høy at jeg kan få kjenne noe på denne livsstilen. Hvor ble det av rikdommen? Hvorfor klager noen innvandrere?

 

Du har pratet om to grupper her

1. Barn, mange barn får veldig lite fordi foreldrene klarer ikke å styre økonomien sin. De kjøper for dyre biler, eller hus. De strammer inn ved å aldri kjøpe noe til barna sine

2. Studenter lever på lite fordi studielånet er lite

 

Studielånet ligger på ca 90K per år. Derimot med minimumslønnjobb så tjener du nesten 200K. Og finner du en partner så an du tjene 400K og det blir veldig lett å leve. Det er få land i verden hvor man kan leve godt på minimumslønn. Det er hva som gjør nordmenn rike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpskraften i Norge er veldig god, høres ut som du kommer fra en familie med enten rotete økonomi eller dårlig råd. De fleste familier har opp til flere hytter, flere biler, store fine hus, samt råd til å kjøpe det meste de ønsker seg. Selvfølgelig vil ikke de dårligst betalte jobbene kunne finnansiere en slik livsstil. Men nå tenker jeg mer på gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du har pratet om to grupper her

1. Barn, mange barn får veldig lite fordi foreldrene klarer ikke å styre økonomien sin. De kjøper for dyre biler, eller hus. De strammer inn ved å aldri kjøpe noe til barna sine

2. Studenter lever på lite fordi studielånet er lite

 

Studielånet ligger på ca 90K per år. Derimot med minimumslønnjobb så tjener du nesten 200K. Og finner du en partner så an du tjene 400K og det blir veldig lett å leve. Det er få land i verden hvor man kan leve godt på minimumslønn. Det er hva som gjør nordmenn rike.

 

Husprisene, bilskatten og avgiftene er jo så høye at folk nesten må ta opp høye lån slik at de må betale i dyre dommer også. Det skal mye til for å ikke havne i fella du skriver om i 1. Det er heller ikke unormalt det å ikke bare få og få i dag heller, de fleste var som meg der jeg kommer fra. Ingen fikk noe utenom til jul og bursdag mener jeg, og heller aldri noe veldig dyrt. Slik som merkeklær, datamaskiner og telefoner. Den lave studiestøtten er ikke akkurat en bra kombinasjon på den høye prisen på leie synes jeg. De fleste har kun råd til mat og da på budsjett. Stort sett alle arbeider for å få litt ekstra.

 

Minimumslønnen er vel slik fordi alt er så dyrt i Norge, slik at de skal komme opp på et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar

I dag er jeg student på universitetet og har ikke råd til klær. Har mer enn nok med å kjøpe mat :( Arbeider for å få nok penger til å dekke en minimumslivstil og for å kunne være sosial. Håper at lønnen min etter master blir så høy at jeg kan få kjenne noe på denne livsstilen. Hvor ble det av rikdommen? Hvorfor klager noen innvandrere?

Selv klarer jeg ikke å forstå alle som føler de har dårlig råd som student med mindre de har veldig dyr leie.

Mer eller mindre alt jeg kjøper har kilopris på under hundrelappen. (Laks, kylling, egg, fryste grønnsaker osv.) Og med det kan jeg komme veldig langt på under to tusen i måneden. Man kan ha flaks eller uflaks med bolig derimot. Selv er jeg heldig med 4600 i måneden, og har dermed til og med råd til å kjøpe meg klærne jeg måtte ønske når de er på tilbud vel å merke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

I dag er jeg student på universitetet og har ikke råd til klær. Har mer enn nok med å kjøpe mat :( Arbeider for å få nok penger til å dekke en minimumslivstil og for å kunne være sosial. Håper at lønnen min etter master blir så høy at jeg kan få kjenne noe på denne livsstilen. Hvor ble det av rikdommen? Hvorfor klager noen innvandrere?

Selv klarer jeg ikke å forstå alle som føler de har dårlig råd som student med mindre de har veldig dyr leie.

Mer eller mindre alt jeg kjøper har kilopris på under hundrelappen. (Laks, kylling, egg, fryste grønnsaker osv.) Og med det kan jeg komme veldig langt på under to tusen i måneden. Man kan ha flaks eller uflaks med bolig derimot. Selv er jeg heldig med 4600 i måneden, og har dermed til og med råd til å kjøpe meg klærne jeg måtte ønske når de er på tilbud vel å merke.

 

 

Jeg har 4500 i månden. Pluss strøm på ca. 500 kroner + internett på rundt 300 mener jeg. Så støtten på ca. 7000 kroner gir meg 1700 i månden på alt det andre. I tillegg må jeg ta buss, og det tror jeg blir noen hundrelapper, mat blir vel i vertfall en del over tusenlappen, så for meg går det ikke helt rundt. Så jeg må arbeide på rema, kanskje dere møter meg i Bergen ;) Om dere ser en ekstra daff og tafatt type så er det 99% sikkert at det er meg. Da for å få råd til noe sosialt og. Det hadde vert fryktelig trist å ikke kunne bli med på det...

Lenke til kommentar

 

Det hele kommer vel an på hva du sammenligner med. Om du sammenligner med virkelig fattigdom, hvor folk har vansker med å skaffe seg tilstrekkelig næring, så er det ingen tvil om at nordmenn er svært rike. Om du sammenligner med levestandarden til folk i andre vestlige så vil jeg vel si at den norske levestandarden ikke er spesielt mye høyere, om den er høyere i det hele tatt.

 

Ja, det kan jeg være enig i. Men da burde de si det, fordi rikdom blir vanligvis tenkt på som å ha luksusgjenstander i overflod osv., noe som så og si ingen har i Norge. De aller færreste kan kjøpe seg merkeklær hele tiden, eller de dyreste apparatene. Så når denne gutten sier at han vil ha den samme som alle andre ble jeg virkelig forundret. Om så har i vertfall luksusen hoppet over meg og de fleste jeg kjenner. De fleste har nok med inflaterte varer og tjenester, høye boliglån og høye skatter.

 

 

Jo det har vi, du bare innser ikke hva som er luksusgjenstander. Man har råd til masse skrot man ikke trenger som gjennomsnittsperson, og du som har mindre enn snittet klarer deg også helt fint. Nordmenns kjøpekraft er god.

 

AtW

 

 

I dag er jeg student på universitetet og har ikke råd til klær. Har mer enn nok med å kjøpe mat :( Arbeider for å få nok penger til å dekke en minimumslivstil og for å kunne være sosial. Håper at lønnen min etter master blir så høy at jeg kan få kjenne noe på denne livsstilen. Hvor ble det av rikdommen? Hvorfor klager noen innvandrere?

Selv klarer jeg ikke å forstå alle som føler de har dårlig råd som student med mindre de har veldig dyr leie.

Mer eller mindre alt jeg kjøper har kilopris på under hundrelappen. (Laks, kylling, egg, fryste grønnsaker osv.) Og med det kan jeg komme veldig langt på under to tusen i måneden. Man kan ha flaks eller uflaks med bolig derimot. Selv er jeg heldig med 4600 i måneden, og har dermed til og med råd til å kjøpe meg klærne jeg måtte ønske når de er på tilbud vel å merke.

 

 

Jeg har 4500 i månden. Pluss strøm på ca. 500 kroner + internett på rundt 300 mener jeg. Så støtten på ca. 7000 kroner gir meg 1700 i månden på alt det andre. I tillegg må jeg ta buss, og det tror jeg blir noen hundrelapper, mat blir vel i vertfall en del over tusenlappen, så for meg går det ikke helt rundt. Så jeg må arbeide på rema, kanskje dere møter meg i Bergen ;) Om dere ser en ekstra daff og tafatt type så er det 99% sikkert at det er meg. Da for å få råd til noe sosialt og. Det hadde vert fryktelig trist å ikke kunne bli med på det...

 

 

Du har valgt deg en dyr hybel. I tillegg får du mer enn 7k i måneden i snitt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

I dag er jeg student på universitetet og har ikke råd til klær. Har mer enn nok med å kjøpe mat :( Arbeider for å få nok penger til å dekke en minimumslivstil og for å kunne være sosial. Håper at lønnen min etter master blir så høy at jeg kan få kjenne noe på denne livsstilen. Hvor ble det av rikdommen? Hvorfor klager noen innvandrere?

Selv klarer jeg ikke å forstå alle som føler de har dårlig råd som student med mindre de har veldig dyr leie.

Mer eller mindre alt jeg kjøper har kilopris på under hundrelappen. (Laks, kylling, egg, fryste grønnsaker osv.) Og med det kan jeg komme veldig langt på under to tusen i måneden. Man kan ha flaks eller uflaks med bolig derimot. Selv er jeg heldig med 4600 i måneden, og har dermed til og med råd til å kjøpe meg klærne jeg måtte ønske når de er på tilbud vel å merke.

 

 

Jeg har 4500 i månden. Pluss strøm på ca. 500 kroner + internett på rundt 300 mener jeg. Så støtten på ca. 7000 kroner gir meg 1700 i månden på alt det andre. I tillegg må jeg ta buss, og det tror jeg blir noen hundrelapper, mat blir vel i vertfall en del over tusenlappen, så for meg går det ikke helt rundt. Så jeg må arbeide på rema, kanskje dere møter meg i Bergen ;) Om dere ser en ekstra daff og tafatt type så er det 99% sikkert at det er meg. Da for å få råd til noe sosialt og. Det hadde vert fryktelig trist å ikke kunne bli med på det...

 

Tjaa.. du sier vel noe. Jeg tenkte ikke på alkohol som også får penger til å renne. Siste halvåret har jeg kun drukket ting jeg har spart opp tidligere, så jeg har ikke tatt det med i regnestykket.

Lenke til kommentar

Norge har i årevis blitt rangert som verdens beste land å bo, og det er mer enn godt nok for min del. Selv om det er et rikt land vil noen alltid ha mer eller mindre enn andre, så det er et heller dårlig argument at du ikke hadde like dårlig råd som andre i barndommen.

Tror også du burde lære deg å håndtere pengene dine bedre istedenfor å skylde på staten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du har valgt deg en dyr hybel. I tillegg får du mer enn 7k i måneden i snitt.

 

AtW

Faktisk ikke. Det er fryktelig dyrt å leie. Enda verre i Oslo tror jeg. Jeg får mer enn 7k, men bøker må du huske. Grunnen til at vi får ekstra er fordi vi må gå til innkjøp av mange dyre bøker, enten på bruktmarkedet eller i butikk.

Lenke til kommentar

 

Jeg har 4500 i månden. Pluss strøm på ca. 500 kroner + internett på rundt 300 mener jeg. Så støtten på ca. 7000 kroner gir meg 1700 i månden på alt det andre. I tillegg må jeg ta buss, og det tror jeg blir noen hundrelapper, mat blir vel i vertfall en del over tusenlappen, så for meg går det ikke helt rundt. Så jeg må arbeide på rema, kanskje dere møter meg i Bergen ;) Om dere ser en ekstra daff og tafatt type så er det 99% sikkert at det er meg. Da for å få råd til noe sosialt og. Det hadde vert fryktelig trist å ikke kunne bli med på det...

 

 

Snittet er 9k/mnd. Jeg tviler sterkt på at du bruker 10 000 på bøker to ganger i året. Dette semesteret brukte jeg knappe 1 500 kr, det handles brukt eller importeres fra Asia.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Norge har i årevis blitt rangert som verdens beste land å bo, og det er mer enn godt nok for min del. Selv om det er et rikt land vil noen alltid ha mer eller mindre enn andre, så det er et heller dårlig argument at du ikke hadde like dårlig råd som andre i barndommen.

Tror også du burde lære deg å håndtere pengene dine bedre istedenfor å skylde på staten.

Har jeg skylt på noen som helst? Alt jeg skriver er at jeg ikke forstår denne Usmans tankegang. Jeg er svært god til å håndtere penger jeg, går på en økonomilinje, så jeg burde nesten ha litt vett til slike ting. Foreldrene mine hadde også god kontroll over økonomien. Kanskje det var derfor jeg ikke fikk slike flotte ting hele tiden heller. Slik som denne fyren skal ha og mener alle nordmenn får.

Lenke til kommentar

Føler meg ganske rik, ja.

 

I mange land ville du ikke hatt mulighet til å ta denne utdannelsen når du har to foreldre uten høy inntekt. Du hadde allerede vært ferdig med din klasseklatring fordi du nå måtte vært i full jobb og bidratt til din families mat og losji.

 

I enda flere land jobber minst en av foreldrene hardt gjennom hele sitt arbeidsliv med tanke på at de skal spare opp slik at sine barn skal få et bedre utgangspunkt enn dem selv, slik at de skal kunne få utdanning og dermed en sikrere jobb med høyere inntekt og dermed høyere levestandard.

 

I Norge trenger du ikke det. Du er født inn i en situasjon der du står fritt til hvilken som helst utdanning. Her gis stipend og rimelige lån uten noen form for garanti. Du er kun begrenset av egen motivasjon og hvor skolelei du blir.

 

Det er rikdom.

Endret av tommyb
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...