Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svar på hvorfor utkantene ikke får bredbånd...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

adsl med forsterkere skal kunne nå ut 12km eller så(digi tror jeg skrev om den dingsen)

 

har isdn her og det er 2,3mil til noden.

tror egentlig problemet ligger i kobbernettet,norge ligger på 0,8mm nett mens feks sverige ligger på 0,6mm,hvilket betyr at signalt dør kjappere på kobbernettet.jo større kabler jo mere motstand.

mener det var en av grunnene til at adsl er tregt utbygd.......pluss med flere adsl linjer jo større serverpark og flere fiberlinker må legges ned for og takle trafikken

 

10km var det link: http://www.dinside.no/page/artf/20989.shtml?f=katnav

 

 

[ Denne Melding var redigert av: kaifas på 2002-02-19 23:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-19 22:13, Cool skrev:

Quote:


On 2002-02-19 21:57, kaifas skrev:

jo større kabler jo mere motstand.



 

 

En tykere kabel er det mindre motstand i.

 

Hvorfor tror du man bruker tykke høyttaler-kabler?

 

jepp du har rett at elektro overføring i en kabel på 0.8mm vil skape mindre motstand enn 0,6mm(min feil der),men det har med hva du prøver og overføre,2000v gjennom der vil brenne opp linja mens et data signal på minimum antall volt(har ikke peiling på hva det sendes i)som sendes på et kobberpar(tvinnet sådan vil jeg tro)trorjeg blir en annen historie...uansett finner ikke den artikkelen så jeg kan ikke bevise noe som helst...... :sad:

så om noen har lest den eller bedre har link til den,bevis meg feil eller riktig.uansett så vil jeg faktisk vite om jeg husker såå ***** feil

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-17 16:10, borre skrev:

Uten at jeg kjenner til konsesjonsvilkårene til Telenor, vil jeg anta at de har et krav om å tilby tjenester til "alle" norges innbyggere (f.eks. en minimum prosent-andel).



 

Telenor dekker i dag (iflg dem selv) ca 52 % av landets befolkning!!! Og fra nå av vil all utbygging gjøres med bakgrunn i interesse og lønnsomhet. Du vet vel at Telenor er et firma som må tjene penger?????????????????????????????????

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-18 19:47, the_ruthless skrev:

Jeg bor på et sørgelig lite sted i Troms. Her er ISDN hardcore, og vi hater alle Telenor. Skolen min fikk i dag 2Mbps-linje, men vanlige dødelige mennesker får det ikke... Hvorfor?


(Om noen lurer, så er stedet Målselv kommune... I Troms fylke. Jeg bor tyve minutter unna Bardufoss, der endel av dere antageligvis har vært i militæret...)



 

Det er bare å registrere seg i Brønnøysund som et enkeltmannsforetak, og deretter bestill det du vil ha!!!! Du må jo selvfølgelig betale for det..... 2mbit linja skolen din har fått, det er ikke "en dunge" med ISDN linjer??

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-17 00:42, GeeZuZz skrev:

ja, men det som er bra da, er at på bygdene får de antenne bredbånd som er 2mbps både opp og ned, og da kan de le av alle by-tullingene som har adsl.


 

joa, "vi" har sjansen til 2mbit ut og inn, men det koster flesk! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-20 00:09, 30st3n skrev:

Til D_KILLAH


Hvordan kobler du deg opp med ino?

Funker det som vanlig bredbånd med et vanlig nettverkskort, eller som parabol med satelitt ned og modem opp?


Trenger svar fort.. før jeg blir gal :smile:



Det skal jeg si deg, jeg og 2 naboer deler en antenne (wireless lan stuff 3 mbit half duplex eller.no 5-6km rekkevidde i fri sikt) den kobler vi oss på via en ruter og hub som står på min nabos loft... derretter går signalene til en node og sendes derretter til en mottager i en annen bygd enn jeg er i, der har ino en linje på 5mbit eller.no som 60!mann deler, i og med denne oppkoblingen går igjennom så helvedes mange bokser før hovedlinja og hovedlinja er delt på flere folk får vi en enorm ping.... farten er forresten strupet (ser det ut som) på ca 1mbit mellom oss 3 naboer.......

 

_________________

F:T:I

Fuck The INO

 

[ Denne Melding var redigert av: D_KILLAH på 2002-02-20 00:29 ]

Lenke til kommentar

Litt oppklaring:

 

Telenor har krav på seg om å kunne levere 2 Mbit til alle faste bosetninger i Norge uannsett hvor de befinner seg.

 

Vedr. ASDL så har jeg i møte med Telenor fått vite at de først må få avkastning på de investeringene de allerede har gjort på denne fronten. De har selvfølgelig bygd ut i bla. Oslo og andre sentrale strøk hvor de også møter massiv konkurranse, så det kan ta sin tid.

 

Et mindre kjent problem med ADSL for Telenor er at mange sentraler forsåvidt er greie med tanke på ADSL, med det er derimot IKKE de linjene som forbinder sentralene, dette gjelder spesielt bygde-Norge. Her står Telenor foran temmelig store utgifter.

 

Ellers er det som før skrevet her at Telenor nå er et AS og dermed må drive etter vanlige markedsøkonomiske prinsipper: skape fortjeneste for sine eiere.

 

[ Denne Melding var redigert av: ulv_i_nord på 2002-02-20 00:28 ]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


On 2002-02-19 23:19, kaifas skrev:


,men det har med hva du prøver og overføre,2000v gjennom der vil brenne opp linja mens et data signal på minimum antall volt(har ikke peiling på hva det sendes i)som sendes på et kobberpar(tvinnet sådan vil jeg tro)trorjeg blir en annen historie...uansett finner ikke den artikkelen så jeg kan ikke bevise noe som helst...... :sad:



 

Ikke skriv så mye før du har bevis du hehe, folk som har gått elektro ler sikkert litt når de leser inleggene dine i denne tråden, 2000v kunne lett passert i en 0.1mm tråd om det var om å gjøre, det er strømmen som dreper ledninger, altså antall ampere. eller kombinasjonen av volt og ampere. altså effekten, men jeg tviler ikke på at du har et poeng i det du sier, du husker nok bare litt feil.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Quote:


Den 2002-04-08 13:53, SkyFish skrev:

Quote:


On 2002-02-19 23:19, kaifas skrev:


,men det har med hva du prøver og overføre,2000v gjennom der vil brenne opp linja mens et data signal på minimum antall volt(har ikke peiling på hva det sendes i)som sendes på et kobberpar(tvinnet sådan vil jeg tro)trorjeg blir en annen historie...uansett finner ikke den artikkelen så jeg kan ikke bevise noe som helst...... :sad:



 

Ikke skriv så mye før du har bevis du hehe, folk som har gått elektro ler sikkert litt når de leser inleggene dine i denne tråden, 2000v kunne lett passert i en 0.1mm tråd om det var om å gjøre, det er strømmen som dreper ledninger, altså antall ampere. eller kombinasjonen av volt og ampere. altså effekten, men jeg tviler ikke på at du har et poeng i det du sier, du husker nok bare litt feil.

 

 

 

joda vet det har gått elektro,min feil skulle ha skrevet 2000 amp

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-02-19 23:34, Public Enemy skrev:

Quote:


On 2002-02-17 16:10, borre skrev:

Uten at jeg kjenner til konsesjonsvilkårene til Telenor, vil jeg anta at de har et krav om å tilby tjenester til "alle" norges innbyggere (f.eks. en minimum prosent-andel).



 

Telenor dekker i dag (iflg dem selv) ca 52 % av landets befolkning!!! Og fra nå av vil all utbygging gjøres med bakgrunn i interesse og lønnsomhet. Du vet vel at Telenor er et firma som må tjene penger???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

 

Vet nå om folk som bor i byer (Ålesund f.eks) som ikke har noe slags form for adsl eller lignende. Jeg har ingen tro på at de dekker 52% av Norges befolkning.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-29 00:41, hanscats skrev:

For dere bønder og andre aliens så finnes det faktisk mye morro man kan gjøre uten å kjøpe tjenester fra stjelenor/ngt etc. se bare på


Det er genialt!


 

Store deler av boligområdene i Oslo var for 100år siden gårder, så det kan godt tenkes at du bor på "bondelandet", men ikke jeg :razz:

 

http://www.norwaywireless.net <--- ?? Hva skulle det der forestille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...