t0mb-exe Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Hei, jeg er IKT lærling og lurer på litt om lønn og skatt.. Lønnen min er fordelt slikt: 1. Halvår 35% lønn pr. mnd: 9.820,- 2. Halvår 35% lønn pr. mnd: 9.820,- 3. Halvår 50% 4. Halv år 80% I løpet av disse 2 årene skal jeg tjene like mye som en fagarbeider får på 1 år, som er 280.000 kr.. Lønnen jeg får det første og andre halvåret er 9.820,- hver måned. Også skal jeg endre på skattekortet ettersom jeg får mere lønn neste halvår, men det er ikke endret på skattekortet. SÅ! Hvordan kan jeg regne ut hvor mye jeg kommer til å få 3. og 4. halvår? værtfall 3. halvår? Slikt at jeg ikke betaler for lite skatt? Setter virkelig stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Hei, er IKT-Lærling selv, og har lignende lønn som deg. (302.000, 2 år) Det jeg gjorde var å sende en epost til økonomiansvarlig og spurte hvor mye kommer jeg til å tjene i løpet av året totalt, og rapporterte den summen på skattekortet.så spør du det samme neste skatteår etc. Lenke til kommentar
t0mb-exe Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Hei, er IKT-Lærling selv, og har lignende lønn som deg. (302.000, 2 år) Det jeg gjorde var å sende en epost til økonomiansvarlig og spurte hvor mye kommer jeg til å tjene i løpet av året totalt, og rapporterte den summen på skattekortet. så spør du det samme neste skatteår etc. Hm.. Ifølge han som jobber hær, er det 280.000 men kanskje det har gått opp da. Men har sendt økonomiansvarlig mail nå, så venter på svar! :-) Lenke til kommentar
ILunde Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Hei, er IKT-Lærling selv, og har lignende lønn som deg. (302.000, 2 år) Det jeg gjorde var å sende en epost til økonomiansvarlig og spurte hvor mye kommer jeg til å tjene i løpet av året totalt, og rapporterte den summen på skattekortet. så spør du det samme neste skatteår etc. Hm.. Ifølge han som jobber hær, er det 280.000 men kanskje det har gått opp da. Men har sendt økonomiansvarlig mail nå, så venter på svar! :-) Står på kontrakten din, er kanskje litt forskjellig fra kommune til kommune (fylke til fylke) hvor mye man tjener. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Er bedriften som bestemmer lønn.. SIkkert faste satser i staten. Du vil tjene 11666 kr/mnd på 3. halvår.. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Jeg er selv IKT lærling og jeg får 320.000 fordelt på 2 år + dekket telefonregning + 10K i året til ny telefon/Pc + Evt bonuser. Rart det er så forskjellige satser? Har selv rapportert at jeg vil tjene 180.000 i hele år (har 50% igjennom hele dette året (160.000) bare for og sikre meg. Skattekort fungerer vel på årsbasis? Slik at du oppgir hvor mye du tjener pr år. Altså du fører inn det du kommer til og tjene hele året. Med tanke på at lønnen uansett er så "lav" så vil du antaglig få samme skattetabell og bare skatte etter hva lønnen er på lønnslippen. (Tar forbehold om at jeg selv er relativt ny på dette, og at dette kun er min oppfattning av systemet...) Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 4. halvår vil du tjene: (280000/12)x0.8 = 23335 /mnd brutto. Og det er kalenderår som gjelder. Lenke til kommentar
t0mb-exe Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 Jeg er selv IKT lærling og jeg får 320.000 fordelt på 2 år + dekket telefonregning + 10K i året til ny telefon/Pc + Evt bonuser. Rart det er så forskjellige satser? Har selv rapportert at jeg vil tjene 180.000 i hele år (har 50% igjennom hele dette året (160.000) bare for og sikre meg. Skattekort fungerer vel på årsbasis? Slik at du oppgir hvor mye du tjener pr år. Altså du fører inn det du kommer til og tjene hele året. Med tanke på at lønnen uansett er så "lav" så vil du antaglig få samme skattetabell og bare skatte etter hva lønnen er på lønnslippen. (Tar forbehold om at jeg selv er relativt ny på dette, og at dette kun er min oppfattning av systemet...) Hvor er du lærling da? Jeg er lærling på skole.. Lenke til kommentar
t0mb-exe Skrevet 30. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Da har jeg fått svar fra økonomiansvarlig. And i quote; I løpet av læretida di skal du tjene 50% av fagarbeiders lønn. Dette gjenspeiler at læretida består i 50% opplæring og 50% arbeid. Både årslønn og stige er regulert i hovedtariffavtalen, http://www.ks.no/PageFiles/26872/Hovedtariffavtalen_rettetokt2012.pdf Dersom du følger hovedmodellen med to års læretid, er stigen som følger: 1. halvår: 30% 2. halvår: 40% 3. halvår: 50% 4. halvår: 80% Siden du startet med 35%, blir det riktig at du fortsetter med denne satsen også 2. halvår. Til høsten rykker du opp til 50%. Årslønn for fagarbeider uten ansiennitet er for tiden 305.800 kr. Så, da er vell det som står på denne siden: http://oks-nt.no/bedrift/lonn-for-laerlingenelaerekandidatene tallene som er riktig. 1. og 2. halvår på den siden stemmer med det totale jeg tjener på 1 år. SÅ! Etter min beregning skal jeg da i år, tjene 135,372,-? Riktig? EDIT: Endrer skattekortet mitt nå. Vil tjene underkant av 140 000 dette året, også ble den beregnende skatten 22 880,-. Håper ikke det er for lite skatt jeg betaler da! Endret 30. januar 2014 av t0mb-exe Lenke til kommentar
MysilBergsprekken92 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Er bedriften som bestemmer lønn.. SIkkert faste satser i staten. Du vil tjene 11666 kr/mnd på 3. halvår.. Det var da dårlig betalt. Som elektrikerlærling fikk jeg 12000 kr etter skatt 1. halvår. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Jeg er selv IKT lærling og jeg får 320.000 fordelt på 2 år + dekket telefonregning + 10K i året til ny telefon/Pc + Evt bonuser. Rart det er så forskjellige satser? Har selv rapportert at jeg vil tjene 180.000 i hele år (har 50% igjennom hele dette året (160.000) bare for og sikre meg. Skattekort fungerer vel på årsbasis? Slik at du oppgir hvor mye du tjener pr år. Altså du fører inn det du kommer til og tjene hele året. Med tanke på at lønnen uansett er så "lav" så vil du antaglig få samme skattetabell og bare skatte etter hva lønnen er på lønnslippen. (Tar forbehold om at jeg selv er relativt ny på dette, og at dette kun er min oppfattning av systemet...) Hvor er du lærling da? Jeg er lærling på skole.. Lite privat firma Ligger sikkert litt der ... Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Er bedriften som bestemmer lønn.. SIkkert faste satser i staten. Du vil tjene 11666 kr/mnd på 3. halvår.. Det var da dårlig betalt. Som elektrikerlærling fikk jeg 12000 kr etter skatt 1. halvår. Hører ikke riktig ut. Hva er timessatsen din? Du sier etter skatt, betyr det at du ikke betaler skatt? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Er bedriften som bestemmer lønn.. SIkkert faste satser i staten. Du vil tjene 11666 kr/mnd på 3. halvår.. Det var da dårlig betalt. Som elektrikerlærling fikk jeg 12000 kr etter skatt 1. halvår. Hører ikke riktig ut. Hva er timessatsen din? Du sier etter skatt, betyr det at du ikke betaler skatt?Han hadde sikkert 50% pr. halvår. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Jeg har 13333 på 50% FØR skatt. Så blir ca 11000 etter ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå