alfleon Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Hei. Jeg har nettopp levert inn min samsung s3 til reprasjon pga høytaleren ikke fungerer så jeg hører ikke den adre personen eller når det ringer. Men da jeg leverte den inn i går til reparasjon fikk jeg beskjed om at det ville ta 4 til 6 uker vente tid men skulle selvfølgelig få en lånetelefon så lenge siden det gikk på garantien og at det mest sansynlig var en fabrikkfeil. Så da sa jeg ja til å det. Men når han kom tilbake med denne låne "telefonen" så var det en veldig gammel nokia uten internett kamera eller fargeskjerm. Jeg komenterte at jeg trodde det ville ivertfall være en form for iphone jeg fikk låne men det sa han at ikke var mulig. Men jeg mener å huske fra en tv2 hjelper deg episodeeller lignende at man skal få låne en tilsvarende telefon mens sin egen er på reparasjon. Så mitt spørrsmål er om noen vet noe om dette? Og hvis det er en rettighet om hvor jeg finner den på nettet som jeg kan hendvise til i så fall. Jeg er meget takknemlig for alle savr isåfall. Jeg regner jo ikke med å fålåne en lik telefon men i det minste en iphone så jeg kan få eposten min på osv så jeg har det grunnleggende mens jeg venter. For det er jo ikke holdbart å leve med en nesten 10 år gammel telefon i seks uker. Håper noen har et eller flere svar til meg. På forhånd takk. Hilsen leon Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Fra forbrukerkjøpsloven § 29.Retting og omlevering (avhjelp) Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres . Det vil vel si at du ikke har KRAV på en iphone, kun en telefon som dekker primærbehovene. Endret 28. januar 2014 av Cpt Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Er du ikke glad for at du fikk lånetelefon fra Dag 1? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Hvis verkstedet bruker 4 til 6 uker på å reparere en S3 så burde forhandleren finne seg et annet verksted. Deltaservice bruker f.eks 8-12 dager inkludert postgang på de aller fleste servicer for tiden. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hvis det tar over 4 uker, så kan du søke om å heve kjøpet. Og nei, du har ikke krav på en tilsvarende lånetelefon. Du har krav på et låneprodukt som dekker primærbehovene (som på en telefon er sms og samtaler). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hvis det tar over 4 uker, så kan du søke om å heve kjøpet. Og nei, du har ikke krav på en tilsvarende lånetelefon. Du har krav på et låneprodukt som dekker primærbehovene (som på en telefon er sms og samtaler). Hva om primærbehovene til trådstarter er noe annet? Mitt primærbehov for mobilen er e-post(Exchange + GMail), kalender(Exchange + Google Calendar) og notater(Evernote). Er også derfor eg betaler dyrt for å ha en god mobil til nettopp dette. SMS og ringing kommer faktisk langt ned på behovslisten min. Derav forventer eg en lånegjenstand som kan oppfylle mine behov i reparasjonsperioden. Eg aksepterer ubeleiligheter som mindre skjerm, tregere bruk, lavere netthastigheter og mindre lagringsplass, men eg vil ikke akseptere en utrangert Nokia-telefon. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Flere og flere butikker har nå begynt med Samsung Galaxy Y og Young som utlånstelefoner. Spør gjerne om dette om du har primærbehov utenfor sms og samtaler :-) Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Hvis det tar over 4 uker, så kan du søke om å heve kjøpet. Og nei, du har ikke krav på en tilsvarende lånetelefon. Du har krav på et låneprodukt som dekker primærbehovene (som på en telefon er sms og samtaler). Hva om primærbehovene til trådstarter er noe annet? Mitt primærbehov for mobilen er e-post(Exchange + GMail), kalender(Exchange + Google Calendar) og notater(Evernote). Er også derfor eg betaler dyrt for å ha en god mobil til nettopp dette. SMS og ringing kommer faktisk langt ned på behovslisten min. Derav forventer eg en lånegjenstand som kan oppfylle mine behov i reparasjonsperioden. Eg aksepterer ubeleiligheter som mindre skjerm, tregere bruk, lavere netthastigheter og mindre lagringsplass, men eg vil ikke akseptere en utrangert Nokia-telefon. Men i og med at produktet enda er en telefon, så er det nettop taleanrop og tekstmeldinger som er tiltenkt bruk av produktet. Dette får meg til og tro at en butikk enda vil være i sinn fulle rett til og gi ut en vanlig Nokia som man kun kan sende meldinger og ringe med. Edit: 'e-post(Exchange + GMail), kalender(Exchange + Google Calendar) og notater(Evernote)' er tilleggsfunksjoner. Endret 11. februar 2014 av Cpt Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hvorfor er SMS ett primærbehov på en telefon? Det er ingen selvfølge, og de første mobilene hadde ikke støtte for SMS. Poenget mitt, er at det er _brukeren_, dvs kunden, sine behov som må være sentrale her, ikke alle andre sine. Hva andre bruker sin mobil til er meg revnende likegyldig, da eg valgte mobilen eg kjøpte ut fra mine kriterier og behov, ikke alle andres. Lovverket sier tydelig at man da har krav på en tilsvarende lånegjenstand. At dette er snevret ned til ringing og tekstmeldinger er en populær mistolkning og ikke i henhold til kravet forbrukeren har. http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/l%C3%A5negjenstand http://www.amobil.no/artikler/du_har_krav_paa_en_bedre_laanetelefon-/72590 http://www.ung.no/mobil/938_Mobil_-_dine_rettigheter.html Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Hvorfor er SMS ett primærbehov på en telefon? Det er ingen selvfølge, og de første mobilene hadde ikke støtte for SMS. Poenget mitt, er at det er _brukeren_, dvs kunden, sine behov som må være sentrale her, ikke alle andre sine. Hva andre bruker sin mobil til er meg revnende likegyldig, da eg valgte mobilen eg kjøpte ut fra mine kriterier og behov, ikke alle andres. Lovverket sier tydelig at man da har krav på en tilsvarende lånegjenstand. At dette er snevret ned til ringing og tekstmeldinger er en populær mistolkning og ikke i henhold til kravet forbrukeren har. http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/l%C3%A5negjenstand http://www.amobil.no/artikler/du_har_krav_paa_en_bedre_laanetelefon-/72590 http://www.ung.no/mobil/938_Mobil_-_dine_rettigheter.html Du må lese hele lovteksten, det står også klart og tydelig Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres Det er jo helt klart en stor ulempe for selger og ha 1stk iPhone eller tilsvarende for vær enkelt smartelefon som selges. Det må da selv du forstå. Dessuten er det fremdeles en TELEFON det er snakk om, en TELEFON ringer vi med, alt det andre er tilleggsfunksjoner, til og med meldinger. Så dette vil jeg tro at kommer i andre rekke. Det vil jo også være en særedeles stor ulempe for selger og måtte kunne gi ut en lånetelefon som dekker hver enkelt kundes spesielle særegne behvor eller bruksområde. Endret 11. februar 2014 av Cpt Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Den skal ikke være _lik_, men ha tilsvarende funksjoner som din egen. Og en får ganske rimelige smarttelefoner i dag, som da er mindre, tregere, dårligere skjerm, lavere hastighet på internett, mindre lagringsplass osv. 699 for den rimeligste Android telefonen hos komplett.no: http://www.komplett.no/samsung-s5301-galaxy-pocket-plus-black/773127 Butikkene må ganske enkelt tilpasse seg til hva de selger. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ekstra fakta; Man har faktisk heller ikke krav på lånetelefon før det har gått 1 uke fra innleveringsdato. Butikkene har det som en service at de tilbyr fra dag én :-) Lenke til kommentar
empetre Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Mitt primærbehov for mobilen er e-post(Exchange + GMail), kalender(Exchange + Google Calendar) og notater(Evernote). Er også derfor eg betaler dyrt for å ha en god mobil til nettopp dette. SMS og ringing kommer faktisk langt ned på behovslisten min. Kunne klart deg med en laptop eller nettbrett du da? :-) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ekstra fakta; Man har faktisk heller ikke krav på lånetelefon før det har gått 1 uke fra innleveringsdato. Butikkene har det som en service at de tilbyr fra dag én :-) Vel, litt omformulert kanskje Kunden har krav på lånegjenstand dersom selgers avhjelp gjør at kunden er avskåret fra produktet i mer enn ei uke. Noe som i praksis betyr at man har krav på lånegjenstand fra dag 1 DERSOM det er kjent at avhjelp vil ta mer enn ei uke. Mitt primærbehov for mobilen er e-post(Exchange + GMail), kalender(Exchange + Google Calendar) og notater(Evernote). Er også derfor eg betaler dyrt for å ha en god mobil til nettopp dette. SMS og ringing kommer faktisk langt ned på behovslisten min. Kunne klart deg med en laptop eller nettbrett du da? :-) Bortsett fra størrelsen, så ja Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ekstra fakta; Man har faktisk heller ikke krav på lånetelefon før det har gått 1 uke fra innleveringsdato. Butikkene har det som en service at de tilbyr fra dag én :-) Ikke riktig. Du har krav på låneprodukt fra dag 1 om servicen er antatt å ta mer enn 1 uke. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ekstra fakta; Man har faktisk heller ikke krav på lånetelefon før det har gått 1 uke fra innleveringsdato. Butikkene har det som en service at de tilbyr fra dag én :-) Ikke riktig. Du har krav på låneprodukt fra dag 1 om servicen er antatt å ta mer enn 1 uke. Den lovteksten er egentlig litt tullete skrevet. Butikken kan jo overfor kunden anta at servicen tar under en uke (det skjer faktisk, både med mobiltelefoner og annet utstyr). Først når man bikker en uke, kan da kunden kreve lånetelefon. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ekstra fakta; Man har faktisk heller ikke krav på lånetelefon før det har gått 1 uke fra innleveringsdato. Butikkene har det som en service at de tilbyr fra dag én :-) Ikke riktig. Du har krav på låneprodukt fra dag 1 om servicen er antatt å ta mer enn 1 uke. Den lovteksten er egentlig litt tullete skrevet. Butikken kan jo overfor kunden anta at servicen tar under en uke (det skjer faktisk, både med mobiltelefoner og annet utstyr). Først når man bikker en uke, kan da kunden kreve lånetelefon. Det er korrekt. Men det er ganske rimelig å anta at for en butikk lengre unna sentrale strøk så vil det ta mer enn ei uke å få fikset en mobiltelefon(det går fort to dager i postgang, pr vei). Butikker fikser ikke på telefoner selv, og verkstedene ligger sjeldent dør-i-dør med butikken. Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 De fleste butikker på Østlandet har direkte budbil til verkstedet flere ganger i uken. Så jo, hos veldig mange kan det faktisk ta under en uke. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Tar som regel ca 14 virkedager fra de nedereste Østfoldbyene, selvom de har budbil til infocare. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Det er en logistisk umulighet at de fleste butikker på østlandet har egne direkte budbiler til verkstedene, flere ganger i uken, og at de da klarer å yte avhjelp på under ei uke. Husk at butikken faktisk skal håndtere reklamasjonssaken først, og deretter skal verkstedet også gjøre det samme(og de sitter ikke bare å venter på telefoner), for deretter at butikken skal håndtere reparert telefon når den kommer tilbake igjen og deretter varsle kunden. En slik løsning vil ironisk nok sannsynligvis koste butikken mer penger enn å benytte normal postgang og sørge for lånetelefoner i flere prisklasser så flest mulig får noe de kan bruke den tiden det tar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå