Gå til innhold

tilsvarende lånetelefon mens mobil er på reprasjon.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp levert inn min samsung s3 til reprasjon pga høytaleren ikke fungerer så jeg hører ikke den adre personen eller når det ringer. Men da jeg leverte den inn i går til reparasjon fikk jeg beskjed om at det ville ta 4 til 6 uker vente tid men skulle selvfølgelig få en lånetelefon så lenge siden det gikk på garantien og at det mest sansynlig var en fabrikkfeil. Så da sa jeg ja til å det. Men når han kom tilbake med denne låne "telefonen" så var det en veldig gammel nokia uten internett kamera eller fargeskjerm. Jeg komenterte at jeg trodde det ville ivertfall være en form for iphone jeg fikk låne men det sa han at ikke var mulig. Men jeg mener å huske fra en tv2 hjelper deg episodeeller lignende at man skal få låne en tilsvarende telefon mens sin egen er på reparasjon. Så mitt spørrsmål er om noen vet noe om dette? Og hvis det er en rettighet om hvor jeg finner den på nettet som jeg kan hendvise til i så fall. Jeg er meget takknemlig for alle savr isåfall. Jeg regner jo ikke med å fålåne en lik telefon men i det minste en iphone så jeg kan få eposten min på osv så jeg har det grunnleggende mens jeg venter. For det er jo ikke holdbart å leve med en nesten 10 år gammel telefon i seks uker. Håper noen har et eller flere svar til meg. På forhånd takk.

Hilsen leon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra forbrukerkjøpsloven

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres

.

Det vil vel si at du ikke har KRAV på en iphone, kun en telefon som dekker primærbehovene.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det tar over 4 uker, så kan du søke om å heve kjøpet. Og nei, du har ikke krav på en tilsvarende lånetelefon. Du har krav på et låneprodukt som dekker primærbehovene (som på en telefon er sms og samtaler).

Hva om primærbehovene til trådstarter er noe annet?

Mitt primærbehov for mobilen er e-post(Exchange + GMail), kalender(Exchange + Google Calendar) og notater(Evernote). Er også derfor eg betaler dyrt for å ha en god mobil til nettopp dette. SMS og ringing kommer faktisk langt ned på behovslisten min.

Derav forventer eg en lånegjenstand som kan oppfylle mine behov i reparasjonsperioden. Eg aksepterer ubeleiligheter som mindre skjerm, tregere bruk, lavere netthastigheter og mindre lagringsplass, men eg vil ikke akseptere en utrangert Nokia-telefon.

Lenke til kommentar

Hvis det tar over 4 uker, så kan du søke om å heve kjøpet. Og nei, du har ikke krav på en tilsvarende lånetelefon. Du har krav på et låneprodukt som dekker primærbehovene (som på en telefon er sms og samtaler).

Hva om primærbehovene til trådstarter er noe annet?

Mitt primærbehov for mobilen er e-post(Exchange + GMail), kalender(Exchange + Google Calendar) og notater(Evernote). Er også derfor eg betaler dyrt for å ha en god mobil til nettopp dette. SMS og ringing kommer faktisk langt ned på behovslisten min.

Derav forventer eg en lånegjenstand som kan oppfylle mine behov i reparasjonsperioden. Eg aksepterer ubeleiligheter som mindre skjerm, tregere bruk, lavere netthastigheter og mindre lagringsplass, men eg vil ikke akseptere en utrangert Nokia-telefon.

Men i og med at produktet enda er en telefon, så er det nettop taleanrop og tekstmeldinger som er tiltenkt bruk av produktet. Dette får meg til og tro at en butikk enda vil være i sinn fulle rett til og gi ut en vanlig Nokia som man kun kan sende meldinger og ringe med.

Edit: 'e-post(Exchange + GMail), kalender(Exchange + Google Calendar) og notater(Evernote)' er tilleggsfunksjoner.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar

Hvorfor er SMS ett primærbehov på en telefon? Det er ingen selvfølge, og de første mobilene hadde ikke støtte for SMS.

Poenget mitt, er at det er _brukeren_, dvs kunden, sine behov som må være sentrale her, ikke alle andre sine. Hva andre bruker sin mobil til er meg revnende likegyldig, da eg valgte mobilen eg kjøpte ut fra mine kriterier og behov, ikke alle andres.

Lovverket sier tydelig at man da har krav på en tilsvarende lånegjenstand. At dette er snevret ned til ringing og tekstmeldinger er en populær mistolkning og ikke i henhold til kravet forbrukeren har.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/l%C3%A5negjenstand

http://www.amobil.no/artikler/du_har_krav_paa_en_bedre_laanetelefon-/72590

http://www.ung.no/mobil/938_Mobil_-_dine_rettigheter.html

Lenke til kommentar

Hvorfor er SMS ett primærbehov på en telefon? Det er ingen selvfølge, og de første mobilene hadde ikke støtte for SMS.

Poenget mitt, er at det er _brukeren_, dvs kunden, sine behov som må være sentrale her, ikke alle andre sine. Hva andre bruker sin mobil til er meg revnende likegyldig, da eg valgte mobilen eg kjøpte ut fra mine kriterier og behov, ikke alle andres.

Lovverket sier tydelig at man da har krav på en tilsvarende lånegjenstand. At dette er snevret ned til ringing og tekstmeldinger er en populær mistolkning og ikke i henhold til kravet forbrukeren har.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/l%C3%A5negjenstand

http://www.amobil.no/artikler/du_har_krav_paa_en_bedre_laanetelefon-/72590

http://www.ung.no/mobil/938_Mobil_-_dine_rettigheter.html

Du må lese hele lovteksten, det står også klart og tydelig

Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres

Det er jo helt klart en stor ulempe for selger og ha 1stk iPhone eller tilsvarende for vær enkelt smartelefon som selges. Det må da selv du forstå. Dessuten er det fremdeles en TELEFON det er snakk om, en TELEFON ringer vi med, alt det andre er tilleggsfunksjoner, til og med meldinger. Så dette vil jeg tro at kommer i andre rekke.

Det vil jo også være en særedeles stor ulempe for selger og måtte kunne gi ut en lånetelefon som dekker hver enkelt kundes spesielle særegne behvor eller bruksområde.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar

Den skal ikke være _lik_, men ha tilsvarende funksjoner som din egen. Og en får ganske rimelige smarttelefoner i dag, som da er mindre, tregere, dårligere skjerm, lavere hastighet på internett, mindre lagringsplass osv.

699 for den rimeligste Android telefonen hos komplett.no: http://www.komplett.no/samsung-s5301-galaxy-pocket-plus-black/773127

Butikkene må ganske enkelt tilpasse seg til hva de selger.

Lenke til kommentar

Kunne klart deg med en laptop eller nettbrett du da? :-)

Lenke til kommentar

Ekstra fakta; Man har faktisk heller ikke krav på lånetelefon før det har gått 1 uke fra innleveringsdato. Butikkene har det som en service at de tilbyr fra dag én :-)

Vel, litt omformulert kanskje :)

Kunden har krav på lånegjenstand dersom selgers avhjelp gjør at kunden er avskåret fra produktet i mer enn ei uke. Noe som i praksis betyr at man har krav på lånegjenstand fra dag 1 DERSOM det er kjent at avhjelp vil ta mer enn ei uke. :)

Kunne klart deg med en laptop eller nettbrett du da? :-)

Bortsett fra størrelsen, så ja :)

Lenke til kommentar

Ekstra fakta; Man har faktisk heller ikke krav på lånetelefon før det har gått 1 uke fra innleveringsdato. Butikkene har det som en service at de tilbyr fra dag én :-)

Ikke riktig. Du har krav på låneprodukt fra dag 1 om servicen er antatt å ta mer enn 1 uke.

Lenke til kommentar

Ikke riktig. Du har krav på låneprodukt fra dag 1 om servicen er antatt å ta mer enn 1 uke.

Den lovteksten er egentlig litt tullete skrevet. Butikken kan jo overfor kunden anta at servicen tar under en uke (det skjer faktisk, både med mobiltelefoner og annet utstyr). Først når man bikker en uke, kan da kunden kreve lånetelefon.

Lenke til kommentar

Den lovteksten er egentlig litt tullete skrevet. Butikken kan jo overfor kunden anta at servicen tar under en uke (det skjer faktisk, både med mobiltelefoner og annet utstyr). Først når man bikker en uke, kan da kunden kreve lånetelefon.

Det er korrekt.

Men det er ganske rimelig å anta at for en butikk lengre unna sentrale strøk så vil det ta mer enn ei uke å få fikset en mobiltelefon(det går fort to dager i postgang, pr vei). Butikker fikser ikke på telefoner selv, og verkstedene ligger sjeldent dør-i-dør med butikken. :)

Lenke til kommentar

Det er en logistisk umulighet at de fleste butikker på østlandet har egne direkte budbiler til verkstedene, flere ganger i uken, og at de da klarer å yte avhjelp på under ei uke. Husk at butikken faktisk skal håndtere reklamasjonssaken først, og deretter skal verkstedet også gjøre det samme(og de sitter ikke bare å venter på telefoner), for deretter at butikken skal håndtere reparert telefon når den kommer tilbake igjen og deretter varsle kunden.

En slik løsning vil ironisk nok sannsynligvis koste butikken mer penger enn å benytte normal postgang og sørge for lånetelefoner i flere prisklasser så flest mulig får noe de kan bruke den tiden det tar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...