Flying Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Jeg skal spare til kjøkkenmaskin og har funnet to jeg tror kan være aktuelle, men lurer litt på om noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilken jeg bør velge. Kenwood Titanium Major (KMM020) og Classic Major (KM636). Jeg vil ha glassblender, Titanium leveres med men koster ca.600,- for å kjøpe utenom til Classic. Begge har like stor bolle i stål og kan ta like store mengder deig, selv om Classic bare har 900W og Titanium har 1500W. Classic er litt mindre enn Titanium. Hvilken forskjell utgjør egentlig W? Hva er fordelen/ulempen med "stainless steel" eller "coated" bolleredskaper? Er det verdt å bruke 400kr ekstra på Titanium? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Større motor vil jo gjøre kapasiteten og effektiviteten større ved tunge deiger og andre krevende oppgaver. Den vil også muligens bråke litt mindre pga den ikke er "svak" og må slite seg ut. Stainless steel er jo massivt stål og ikke noe belegg som kan falle av etter 10-20 år ved hard bruk. Er bare det jeg kommer på som kan være tilfellet Jeg ville definitivt kjøpt Titanium ene og alene pga effekten. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Begge er like bra. Forskjellen er design og motorstyrke. Begge har mer enn kratig nok motor til vanlig bruk. Prisene varierer avhengig av tilbud og medfølgende utstyr. Enten velger du maskin ut fra design eller så velger du ut fra pris på ønsket pakke. Noen ganger er det tilbud på maskin med bare basisutstyr, andre ganger er det tilbud på pakker med mer tilbehør (f.eks. blender, kjøttkvern, ekstra bolle). Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Coated kan begynne å flasse. Er ikke så lett å rengjøre som stainless. Overflaten føles glattere på stainless. Bollen til titanium har praktiske håndtak som er gode å holde i. Titanium har også et ekstra kraftuttak på toppen til ekstrautstyr sammenlignet med major, f. Eks til food processor. Jeg kjøpte en Kenwood Cooking Chef (1400w motor) og ville ikke kjøpt noe med mindre motor. Støynivået er veldig behagelig selv når den jobber tungt. Maskinen min er ellers identisk med titaniumen bortsett fra at jeg fikk med litt ekstra utstyr. Det er en nytelse å bruke bollen og utstyret i rustfritt stål sammenlignet med de som er coated. Titanium er absolutt verd de 400,- den koster mer enn classic. Jeg la inn en prisovervåking på prisjakt.no og allerede etter 1 uke fikk jeg varsel om at prisen gått ned med 2000-3000 :-) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Jeg har denne pakken, og er ganske fornøyd. Maskinen bråker en del, og den ser ganske billig ut, men den fungerer fint. Det skal også sies at jeg fikk den på tilbud til knappe 2.000, noe jeg synes er en god pris med tanke på at det følger med både blender og kjøttkvern. Moren min har samme maskin, men uten stålbolle og kjøttkvern, og hun er visst fornøyd med alt unntatt støynivået. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Den 1500W Kenwooden er bra på store og tunge deiger. Jeg gikk gjennom samme forundersøkelser for et par år siden og googlet tester og erfaringer. Kjapt oppsummert er 1500W Kenwooden glimrende til store og tunge deiger som f.eks en stor og grov brøddeig. Den svakere Kenwooden er god for store myke/lette deiger. Begge bråker en god del mer enn Kitchen Aid som gjør det bedre på mindre deiger, bråker mindre og er penere. Det endte med at jeg gikk for Kitchen Aid. Uansett hva du velger, sjekk priser her. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Du kan jo også sjekke ut Philips, de gjør det veldig godt i slike produkter. F.eks. stavmikser, juicemaskin og delvis blendere er noe de vinner tester i. EDIT: Ingen gidder å teste Philips kjøkkenmaskiner i Skandinavia ihvertfall... Men har KitchenAid selv (blender), den er god selv om jeg hadde forventet mer. Men det er ikke blendere de er best på. Byggekvaliteten er god da, designen er noe for seg selv. Endret 29. januar 2014 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Du kan jo også sjekke ut Philips, de gjør det veldig godt i slike produkter. F.eks. stavmikser, juicemaskin og delvis blendere er noe de vinner tester i. EDIT: Ingen gidder å teste Philips kjøkkenmaskiner i Skandinavia ihvertfall... Men har KitchenAid selv (blender), den er god selv om jeg hadde forventet mer. Men det er ikke blendere de er best på. Byggekvaliteten er god da, designen er noe for seg selv. Philips lager mye bra, men de har ingenting som er i nærheten av Kenwood Major som TS ønsker. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Skjønner ikke dette watt-hysteriet... De nye modellen har mer enn nok motorstyrke. De gode gamle modellene A707 og A907 hadde motorer på 450W og like stor bolle. Og fungerte utmerket på store, tunge deiger. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Det er ikke alltid størrelsen det kommer ann på, men hvordan du utnytter det du har Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Ville helt klart gått for KMM020. Da kan du putte alle delene i oppvaskmaskinen. Delene på classic-modellen blir ødelagt av det. Lenke til kommentar
Dendama Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Forbrukerombudet holder tydelig en knapp på 020 og i følge Kenwood produktansvarlig pr e-post ( mottok i går) tolker jeg det til at 020 må være beste kjøpet. Vurderte en hvit type med 900 watt, men valgte 020 av kosmetisk hensyn. Gleder meg veldig til jeg får maskina hus. Hei Martha “Mest for pengene” er ikke noe vi kan svare konkret på, da dette varierer etter hva du skal benytte maskinen til. Hovedforskjellen på disse to modellene, er at 020 litt sterkere motor 1500W mot 1200W, og uttak for tibehør på “medium” hastighet i tilleg til “lav” og “høy”. I dag er det kun AT647 og AT640 “Food processor attachment” som benytter uttak for medium hastighet: http://www.kenwoodworld.com/en-int/products/kitchen-machines/chef-and-major-attachments?sf=1162&sort=6#results 020 har også en litt større bolle i aluminium, og en litt oppgradert utstyrspakke. Ref. kenwood ofisielle netted : http://www.kenwoodworld.com/en-int/products/kitchen-machines/chef-major I de fleste husstander vil den minste Major modellen (900W) være tilstrekkelig. Denne modellen kommer også i en pakke med ekstra mye tilbehør: https://prisguiden.no/produkt/kenwood-km665mp2-220691 Skulle jeg velge en som gir “mest for pengene” til mitt bruk, hadde jeg valgt denne. NB: Modellene du nevnte kommer også i pakker med ekstra utstyr. Mulig jeg bare gjorde valget vanskeligere for deg nå, men dette med “mest for pengene” er desverre subjektivt, når man sammenligner ulike modeller/pakker. Lykke til med valget! Med vennlig hilsen XXX Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Forbrukerombudet holder tydelig en knapp på 020 ... Forbrukerombudet driver ikke med noe i nærheten av produktanbefalinger. Kanskje du har hatt kontakt med Forbrukerrådet? 020 har også en litt større bolle i aluminium ... Hvem har svart dette? Alle Kenwood Major har bolle på 6,7 liter, og det har de vel hatt i alle år... Lenke til kommentar
Flying Skrevet 3. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2015 Jeg valgte Titanium etter anbefalinger fra brukerne her i tråden fordi redskapene mulig har en lenger levetid. Angrer ikke. Bruker den flere ganger hver uke, og faktisk hver dag de siste månedene. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Skal man kjøpe kenwood nå bør ikke velge noen av de som er nevnt over, dvs. Kenwood Major, men heller velge Kenwood Chef/Chef XL. Kenwood Major er en utgående variant som det etterhvert vil bli vanskelig å få utstyr til. http://www.dinside.no/930677/snart-slutt-for-kenwood-major Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå