Gå til innhold

Starten på en ny livsstil, styrke

Anbefalte innlegg

Det blir sikkert postet 100x slike tråder daglig, og mye kan løses med Google som jeg allerede vet. Men jeg er ute etter svar som kanskje passer litt bedre til min livsstil/forhold jeg lever i.

Helt siden jeg var liten og fram til nå 19 år (snart 20) har jeg alltid vært svak, og hatt en pinglete kropp. Akkurat som min far og hans tre brødre var da de var på den samme alderen, de kunne spise hva de ville og gikk ikke opp noe osv. Alle har nå endt opp med å bli tjukke og i super dårlig form. Ettersom jeg har akkurat den samme kroppsbygningen min far hadde før, er jeg redd for at det samme vil skje med meg....

Jeg er 19 år og veier ca 65 kg og er 179 cm høy. Har ofte hørt fra doktorer o.l at jeg er for tynn, men jeg kan spise hva jeg vil, og har en alt for usunn livsstil, som jeg nå vil endre på, før jeg begynner å bli i den tilstanden som min far o.l.(hvis det blir tilfellet).

Jeg har utrolig lyst til å begynne å trene styrke så jeg slipper den daglige påminnelsen over hvor mye bedre andre er enn meg. Sliter med dårlig selvtillit og dette har vært en stor del av grunnen til at jeg ikke har gått på evt treningsstudio o.l.

Nå har jeg flyttet til et nytt sted og fått nye venner, som er mer en behjelpelige med å få meg med på trening / motivere meg. Men jeg føler at disse ikke har vært der jeg er (så langt nede, de har mer den store kroppsbygningen), og det hadde vært fint på flere synspunkter fra andre om hva som faktisk er viktig.

Jeg hadde satt stor pris påforslag til program o.l Ettersom jeg har tenkt til å legge mine fyrstikkdager bak meg. Og hvordan vil dette med proteinpulver o.l være for en som akkurat byner?

Endret av ForEvigFyrstikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Du må øke inntaket av sunn mat drastisk, og helst kutte ned på usunne varer så mye du klarer. Samtidig som du trener hardt. Fordelen vår er at vi slipper å trimme bort så mye fett.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Du må øke inntaket av sunn mat drastisk, og helst kutte ned på usunne varer så mye du klarer. Samtidig som du trener hardt. Fordelen vår er at vi slipper å trimme bort så mye fett.

Okey, hva synes du om geiner o.l? ikke noe vits nå i starten? (har ikke mye peil)
Bruk det når du ikke orker å spise mer hvis det er et problem. Ellers er det helsemessig mye lurere å legge litt tid å lage sunn mat, forberede måltider osv.

Eventuelt kan du ta litt gainer rett etter trening. Det som er viktig er å holde kaloriinntaket såpass høyt at du legger på deg! Det er vanskelig, sliter med det selv.

Lag deg realistiske mål over lengre perioder, det du vil tar nok fort 3-5 år om du ikke går veldig hardt inn for det.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Okey, hva synes du om geiner o.l? ikke noe vits nå i starten? (har ikke mye peil)
Bruk det når du ikke orker å spise mer hvis det er et problem. Ellers er det helsemessig mye lurere å legge litt tid å lage sunn mat, forberede måltider osv.

Eventuelt kan du ta litt gainer rett etter trening. Det som er viktig er å holde kaloriinntaket såpass høyt at du legger på deg! Det er vanskelig, sliter med det selv.

Lag deg realistiske mål over lengre perioder, det du vil tar nok fort 3-5 år om du ikke går veldig hardt inn for det.

Har en kammerat som har samme kropsbygning som meg, og han fulgte dette programmet: http://www.muscleandstrength.com/workouts/dougs-mass-building-routine-for-ectomorphs.html altså et program som fokuserer på trening for folk som har "ectomorphs" kroppsbygningen. Noen andre her som har erfaring med dette programmet :D?

Lenke til kommentar

Anbefaler at du starter med et styrkeprogram for nybegynnere som for eksempel Starting Strength eller StrongLifts. Først og fremst anbefaler jeg dette fordi du kommer til å se fremgang umiddelbart i hvor mye du løfter fordi programmene funker slik at du skal legge på vekt hver gang du trener. Det kan være frustrerende når man har trent i en månede og ikke ser forskjell i speilet, men følger du et program som de vil du i hvert fall se fremgang i hvor mye vekt du flytter på. Det kan være en idé å sjekke om det finnes en styrkeløftklubb der du bor, fordi det er mye motivasjon å hente i å trene med andre sterke folk.

Når det kommer til mat så gjelder det å få i seg mat når du kan. Ha en pose nøttemiks i skolesekken og spis av den når du orker.

Lenke til kommentar

...

Jeg var der du er, og har nå lagt på meg over 20kg kroppsvekt, der mye av det er muskelmasse. Det tok meg et par år. Jeg har blitt utrolig mye sterkere, og har en mye sunnere og bedre kropp.

Det jeg har gjort er ganske enkelt, men tar tid å venne seg til, og det må bli en rutine. Jeg likte det ikke veldig i begynnelsen, men nå kan jeg ikke leve uten det.

Jeg begynte med kjente treningsprogram, og mye mat. I begynnelsen var det så mye mat at jeg trodde jeg skulle gå under. Jeg var ikke vant med det. Og det var ikke behagelig. Men, etter hvert ble det greit.

Helmelk og sjokomelk ble redningen for meg. Og det ble to liter hver dag de første par årene. Dette sammen med høyrep baseløft endret fysikken min drastisk.

Dette har dog vært så jævlig mye arbeid, at jeg har full forståelse for at folk sliter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

...

Jeg var der du er, og har nå lagt på meg over 20kg kroppsvekt, der mye av det er muskelmasse. Det tok meg et par år. Jeg har blitt utrolig mye sterkere, og har en mye sunnere og bedre kropp.

Det jeg har gjort er ganske enkelt, men tar tid å venne seg til, og det må bli en rutine. Jeg likte det ikke veldig i begynnelsen, men nå kan jeg ikke leve uten det.

Jeg begynte med kjente treningsprogram, og mye mat. I begynnelsen var det så mye mat at jeg trodde jeg skulle gå under. Jeg var ikke vant med det. Og det var ikke behagelig. Men, etter hvert ble det greit.

Helmelk og sjokomelk ble redningen for meg. Og det ble to liter hver dag de første par årene. Dette sammen med høyrep baseløft endret fysikken min drastisk.

Dette har dog vært så jævlig mye arbeid, at jeg har full forståelse for at folk sliter.

Forslag til kosthold når jeg er tildels melkeintolerant? (oppblåst mage, ubehag)

Lenke til kommentar

...

Godt at jeg ikke er den eneste ;D jeg er ganske motivert nå samtidig som jeg absolutt IKKE vil gå samme vei som far o.l. Samtidig så har jeg opplevd å måtte spise mer enn det jeg egentlig "ville" gikk opp litt over 11 kg på 1 måned så skal nok klare å spise meg "større" igjen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...