Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Macbook Pro - ingen SSD'er vil fungere, men HDD'er gjør? Help!

Anbefalte innlegg

Så jeg har en verken ny eller gammel Macbook Pro 13" fra tidlig 2011. Jeg har fra tidligere byttet den originale rammen fra 4 til 8 GB, og byttet den opprinnelige harddisken til en litt kjappere harddisk. Nå rett etter sommeren byttet jeg igjen, og denne gangen til en SSD (Samsung 840 250 GB). Den har fungert supert, og man merker momentant forskjell. Dessverre begynte jeg for en uke siden å merke en del problemer. PC'en kunne plutselig slutte å respondere, jeg kunne klikke rundt på skjermen, og ting lyste opp og programmer hoppet fra "docken", men ingen ting ble faktisk gjort. Kunne også åpne mapper, men ikke se hva som var i dem, de framstod tomme, selv om jeg viste det var mye i dem. Papirkurven ble også defekt, og sendte bare en feilkode (~50).

Jeg sikkerthetskopierte maskinen og startet den på nytt i "Recovery mode". Her åpnet jeg disk utility og prøve først og verifisere og reparere disken. Her fikk jeg opp flere feilmeldinger, og jeg valgte å slette disken å omformatere den til et passende format.

Deretter prøvde jeg å installere Mac OS X Mavericks fra scratch igjen. Dette feilet med noen ganger feilmeldinger og noen ganger hang maskinen seg bare opp.

Jeg tok SSD'en ut og byttet den med den gamle HDD'en og installerte Mac OS X på nytt igjen. Dette fungerte feilfritt, så da måtte vel det være noe galt med SSD'en? Jeg tok SSD'en og monterte den inn i min stasjonere pc og formaterte den i Windows 8 sin "Disk Utility". Dette fungerte, og for å teste flyttet jeg flere filer fram og tilbake fra disken. Det fungerte og.

Jeg ble da veldig usikker på hva som kunne være galt og tok SSD'en til den stasjonere (en annen SSD (Samsung 840 Pro), og pyttet den inn i Mac'n. Samme problemer også med denne disken, og jeg skjønner virkelig ikke hva som er galt! Hardisker går tydligvis bra, men ingen av SSD'en vil fungere?

Vet noen her hva jeg burde gjøre?

----------------

Ekstra info:

Hardware Overview:

Model Name: MacBook Pro

Model Identifier: MacBookPro8,1

Processor Name: Intel Core i5

Processor Speed: 2,3 GHz

Number of Processors: 1

Total Number of Cores: 2

L2 Cache (per Core): 256 KB

L3 Cache: 3 MB

Memory: 8 GB

Boot ROM Version: MBP81.0047.B27

SMC Version (system): 1.68f99

-----------------

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HUsket du å velge GUID Partition Table?

Jada, har GUID partion Table også Extended Journal, men når når jeg skal omformatere den henger den seg som oftes opp. Har puttet begge SSD'ene tilbake i den stasjonere, og der fungerte de tipp topp.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er også mye tull med harddisk kabelen på disse macbooksene. Kan vær at ssd disken er tynnere/kortere osv og kabelen får ikke like mye press som med den gamle snurredisken. Nevner dette pga. du skriver at den fungerte en stund for å så få problemer etterpå.

Lenke til kommentar

Spørsmål til trådstarter: Aktiverte du TRIM når du installerte SDDen?

Nei

Då har du nok funne problemet ditt, Noko av det TRIM gjer at informasjonen som blir lagra på disken blir spredd utover disken, og ikkje blir lagra på samme celle for mange gangar. Eg vil tru at SSDen din har mestsansynleg ein eller fleire Dau/døande celle®. Om du skal ha deg ein ny SSD kan det vere lurt å bruke tredjeparts programvaren kalla TRIM enabler. Då apple kun lar deg kjøyre TRIM på sine SSDar som dei seljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...