Gå til innhold

Trenger litt hjelp av en som jobber offshore!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg står i et veikryss i livet mitt nå. Er litt lei av å bygge hus, har ikke gjort noe anna i livet mitt. Så jeg vurderer å gå jobbe på offshore. Det virker noe for meg.

Litt info om meg:
Jeg er en mann på 27 år. Har jobba i hele livet mitt, svært sjeldent syk. Som tømrer har jeg jobba i snart 9 år. Og jeg vurderte veldig mye en stund å skolere meg som mester, men har gått litt vekk ifra det. Er jo litt risky å drive firma.
På jobb står jeg på, er flink og er 100% selvstendig. Har forståelse for hele byggeprossesen ifra det elektriske til ventilasjon.

Åssen kriterier stiller de på Nordsjøen? Skal man helst være utdanna borretekniker, elektriker, rørlegger, sveiser? Bør man ha noen andre kurs ant enn sikkerhetskurs?

Hvordan type jobb kan jeg forvente og få, hvis jeg får? Og hva går den/de jobben/e ut på? Hvordan går arbeidsdagen? Hvordan arbeids stil har man på jobb (fort å gæli, trygt og seint?)

Hva er det positive med å jobbe offshore ? (ant enn lønn)
Hva er det negative med å jobbe offshore ? (ant enn lang reising)
Åssen er det med vær og vind i forhold til sikkerhet?
Hvordan kan man klatre opp på stigen? Hvilket firma er greiest å jobbe for?

 

Håper på svar,

Mvh :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disclaimer: Det er mange forskjellige arbeidsoppgåver og arbeidsplassar offshore. Det er vanskeleg å vere generell nok til å dekke alle alternativ.

Hva er det positive med å jobbe offshore ? (ant enn lønn)

For min del er fritida det viktigaste. Du kan få mange forskjellige rotasjonar offshore, avhengig av arbeidsplass, båt, rigg, firma osv. Nokre har litt meir fleksibel arbeidstid, der dei er tilgjengeleg i friperiodar og kan måtte reise ut på kort varsel. Andre går fast 2 veker på og 4 av. 2-3-rotasjonar finnes, og 4-4, 6-6 osv. på båt om eg ikkje tar feil.

 

 

 

Hva er det negative med å jobbe offshore ? (ant enn lang reising)

For dei fleste er det litt reising til og frå helikopterterminal eller havn, men til gjengjeld søv du på arbeidsplassen og brukar 2 minutt på å koma deg på jobb. Mange som jobbar på land må bruke timevis kvar dag på å koma seg til og frå jobb. Når du er på jobb så er du på jobb. Går glipp av bursdagar, jul, nyttår, påske osv... her og der. Til spesielle anledningar kan du spørje om å flytte litt på ein tur, eventuelt skifte med ein anna kollega. Det er sikkert litt varierande kor lett det er å få til.

Når du er offshore, så kan du alltid risikere å bli sitjande ei veke ekstra på grunn av uver. Skal du heim onsdag og til syden på fredag, men det ikkje går helikopter før søndag på grunn av veret, så mistar du turen, eventuelt må reisa ned seinare. Difor er det litt risikabelt å planlegge større turar eller prosjekt så nær etter ein tur.

Åssen er det med vær og vind i forhold til sikkerhet?

Du er nok sikrare offshore enn på land. Det er sjølvsagt mykje utstyr og store maskiner og mykje folk, men sikkerhetsreglane er normalt langt strengare enn i byggebransjen. Det sagt, så kan du sjølvsagt koma borti forskjellig der ute og. Når det gjeld ver og vind, så er riggar og båtar laga for å takle sånt.

Hvordan kan man klatre opp på stigen? Hvilket firma er greiest å jobbe for?

Utan relevant fagbrev, så må du kanskje ta nokre kurs eller vurdere å skaffe fagbrev først. Det er vel nokre jobbar der ute du kan få utan å ha relevant skule og fagbrev, men du stiller sjølvsagt sterkare med fagbrev.

Skal du på plattform, så er nok kontraktørfirma den mest realistiske plassen å byrja, eventuelt drilling. Skal du inn i operatørselskap, så må du nok ha relevant fagbrev.

Lenke til kommentar

Trur du skal slita med å få deg noko offshore utan noko som helst relevant utdannelse eller praksis. Det er trass i alt få stillingar det er så mykje rift om.

 

Det sagt, så er vel ISO-faga i eitt eller anna maintenance and modification firma det som vil vera mest relevant for deg - til dømes Bilfinger, StS eller liknande

Lenke til kommentar

Takk for utdypende svar Zeph! :)
Og ærlig svar pasc!

Kunne godt likt fritida, skal snart igang å bygge mitt eget. Og 1 måned fri av gangen blir det fort hus av.
Har også kone og barn og ta hensyn til, så å være borte 2 uker er og lenge. det er som regel alltid noe
negativt med noe positivt, hehe.

Jeg har ikke hast. Jeg kan godt utdanne meg på kvelden. Tenkte å ringe inn til Offshoreutdanning i morgen.
Så kan jeg høre med de hva jeg burde ha klargjort av kurser/brever før jeg hiver meg ut i søk. skader vell ikke å søke heller, det koster jo ikke en krone.

 

"Utan relevant fagbrev, så må du kanskje ta nokre kurs eller vurdere å skaffe fagbrev først. Det er vel nokre jobbar der ute du kan få utan å ha relevant skule og fagbrev, men du stiller sjølvsagt sterkare med fagbrev." Tells ikkje tømrer brev noe? Blir e likestilt som en som jobber på Rimi? Jeg organiserer jo et helt team på jobb! Får jobben gjort og har knalle referanser. E kan love deg at e kan stroppe på en container og låsse av! :p

Hva er ISO-faga ? Bilfinger er ikke det landjobb? Vil jo på plattform!:)

Lenke til kommentar

ISO står for isolasjon, stillas og overflatebehandling. Dei fleste selskapa som held på med dette har aktivitet både on- og offshore (det gjeld forsåvidt stort sett alle selskap som opererar offshore utenom operatøreelskapa).

 

Det er verdt å merka seg at det naturleg nok er rift om dei faste offshorejobbane for folk som allereie er ansett i desse selskapa, slik at det gjerne er mest realistisk å gå på land, og kanskje noko offshore i starten. Er du på landanlegg vil du få gå rotasjon uansett - og om dette er det du ser mest fram til er det kanskje ingen dum ide.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke hast. Jeg kan godt utdanne meg på kvelden. Tenkte å ringe inn til Offshoreutdanning i morgen.

Så kan jeg høre med de hva jeg burde ha klargjort av kurser/brever før jeg hiver meg ut i søk. skader vell ikke å søke heller, det koster jo ikke en krone.

 

 

Husk at disse kursene ofte lover gull og grønne skoger. At 99.9% av alle som fullfører får øyeblikkelig jobb.

Slik er det desverre ikke. Kjenner mange som gikk kurs og endte opp med å søke i flere år før de endelig fikk napp. Samtlige hadde fagbrev som tømmerman, snekker, mekaniker, sveiser, etc etc.

Lenke til kommentar

Mitt enkle tips, få deg avtale om jobb FØR du tar noe som helst kurs! Det er så vanvittig mange folk som har disse kursene om dagen så du stiller bakerst i køen. Altså de fleste kaster vekk pengene på disse kursene da de aldri får jobb. Kjenner selv til flere.

 

Hva med omskolering til elektro siden du kjenner til dette?

Lenke til kommentar

Du sier selv at det er vanvittig mange folk som har nødvendige kurs om dagen, men mange av disse får aldri jobb. Hvor lett er det da når man står bakerst i køen?

Stilling som f.eks hjelpearbeider/dekksopratør kan i enkelte firma ha opp i mot 8000-10 000 søknader inne, dog er mange av disse ukvalifiserte (Ergo ikke har rett utdannelse/kursing).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg har jobbet som dekksopratør i Kca deutag drilling Norge i 4 år . jeg kan kan fortelle deg en ting eller to. Et godt tips på din vei til offshore livet er at du må få deg den kompetansen som trengs. (KURSING) som dekksopratør må du ha de fleste av disse kursene for å jobbe på en statoil installasjon :

Kompetansebevis dekksarbeider, Statoil 05.09.2011 VHF Sertifikat 05.06.2010 Truckfører Sert. tom. 10 tonn T4 28.02.2010 G-4, Bro og Traverskran Sertifikat

Kursbevis

02.08.2013 02.02.2014 Hydr.arb.kurv. trening nødsit. 17.06.2013 17.06.2015 Trygg Rigg DW08-06/Norsok R003 e-læring 08.11.2012 29.10.2014 Repetisjon Anhuker E-læring 08.11.2012 23.10.2014 Repetisjon Rigger e-læring 11.07.2012 Avfallshåndtering/LRA e-læring 11.07.2012 HMS i Statoil (e-læring) 25.06.2012 Kjemikalie- og merkeforskrifter 25.04.2012 Praktisk opplæring dekksoperatør 20.04.2012 20.04.2015 Sikker bruk av Offshorekran E-læring 22.12.2011 Bore- og brønnteknikk, grunnkurs 02.12.2011 30.09.2015 Førstehjelp, grunnkurs og Avansert 21.11.2011 Norsok R 003 14.11.2011 Ingen skader på miljøet (web) 14.11.2011 Sikker bruk av kjemikalier (web) 01.11.2011 Personlig HMS-håndbok i UPN, web 20.10.2011 20.10.2012 Samtrening beredskap Søk & Redning 29.06.2011 Transport Farlig gods IMDG, 2 dg 20.05.2011 Kransimulator kurs Statoil 05.05.2010 Arbeidsvinsj Modul O-2.3 05.05.2010 Personalvinsj Modul O-3.3 19.03.2010 G-20, Fastmont. hydraulisk kran 12.03.2010 Intro APOS, web 12.03.2010 Praktisk bruk APOS, web 10.03.2010 Pakking/sikring/transport av last 01.03.2010 Riggerkurs Modul O-3.2 28.02.2010 Stroppe og anhukerkurs, 1.1, 2.3 13.02.2010 ATK & Sikker Jobb Analyse web 12.02.2010 18.03.2018 Gr.leg. sikkerhetsopplæring

 

Dette er fra Cv"n min . Bare å sette i gang med kursingen. Ingen enkel sak å stå i kø med 8000 søkere. Men har du disse kursene vil du nok havne blant en atskillig mindre bunke søkere. Og når du skal søke jobb må du ringe, sende mail,brev og stå på. Her er det utrolig mange om beinet. DU må skille deg litt ut i bunken av søkere. Og når du endelig får deg jobb så tjener du fort inn igjen pengene du har lagt ut på kompetanse byggingen.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har jobbet som dekksopratør i Kca deutag drilling Norge i 4 år . jeg kan kan fortelle deg en ting eller to. Et godt tips på din vei til offshore livet er at du må få deg den kompetansen som trengs. (KURSING) som dekksopratør må du ha de fleste av disse kursene for å jobbe på en statoil installasjon :

Kompetansebevis dekksarbeider, Statoil 05.09.2011 VHF Sertifikat 05.06.2010 Truckfører Sert. tom. 10 tonn T4 28.02.2010 G-4, Bro og Traverskran Sertifikat

Kursbevis

02.08.2013 02.02.2014 Hydr.arb.kurv. trening nødsit. 17.06.2013 17.06.2015 Trygg Rigg DW08-06/Norsok R003 e-læring 08.11.2012 29.10.2014 Repetisjon Anhuker E-læring 08.11.2012 23.10.2014 Repetisjon Rigger e-læring 11.07.2012 Avfallshåndtering/LRA e-læring 11.07.2012 HMS i Statoil (e-læring) 25.06.2012 Kjemikalie- og merkeforskrifter 25.04.2012 Praktisk opplæring dekksoperatør 20.04.2012 20.04.2015 Sikker bruk av Offshorekran E-læring 22.12.2011 Bore- og brønnteknikk, grunnkurs 02.12.2011 30.09.2015 Førstehjelp, grunnkurs og Avansert 21.11.2011 Norsok R 003 14.11.2011 Ingen skader på miljøet (web) 14.11.2011 Sikker bruk av kjemikalier (web) 01.11.2011 Personlig HMS-håndbok i UPN, web 20.10.2011 20.10.2012 Samtrening beredskap Søk & Redning 29.06.2011 Transport Farlig gods IMDG, 2 dg 20.05.2011 Kransimulator kurs Statoil 05.05.2010 Arbeidsvinsj Modul O-2.3 05.05.2010 Personalvinsj Modul O-3.3 19.03.2010 G-20, Fastmont. hydraulisk kran 12.03.2010 Intro APOS, web 12.03.2010 Praktisk bruk APOS, web 10.03.2010 Pakking/sikring/transport av last 01.03.2010 Riggerkurs Modul O-3.2 28.02.2010 Stroppe og anhukerkurs, 1.1, 2.3 13.02.2010 ATK & Sikker Jobb Analyse web 12.02.2010 18.03.2018 Gr.leg. sikkerhetsopplæring

 

Dette er fra Cv"n min . Bare å sette i gang med kursingen. Ingen enkel sak å stå i kø med 8000 søkere. Men har du disse kursene vil du nok havne blant en atskillig mindre bunke søkere. Og når du skal søke jobb må du ringe, sende mail,brev og stå på. Her er det utrolig mange om beinet. DU må skille deg litt ut i bunken av søkere. Og når du endelig får deg jobb så tjener du fort inn igjen pengene du har lagt ut på kompetanse byggingen.

 

For en risikosport!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ikke har gode kontakter offshore så kan du like godt bare glemme å få jobb der. Der er så mange som maser fra før av, folk med og uten kurser og sannheten er at ingen bryr seg. For å komme ut så MÅ du ha gode kontakter offshore, veldig gode referanser og veldig god bakgrunn. Uten en eller flere kan du bare glemme det.

 

Det du skriv der, impliserer at det er eit "krav".

 

Du har større langt sjanse for å få jobb offshore enn å vinne i lotto. Det er ein tullete samanlikning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...