Gå til innhold

Stasjonær PC til kontorbruk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på jakt etter en stasjonær pc som hovedsaklig vil bli brukt til enkel programvare, spotify/media monkey og nettsurfing. Det viktigste er at den er stabil, og kan stå påslått over lengre tidsperioder uten å gå varm. Prisen bør ligge mellom 2000 og 4000,- NOK

Noen som har noen tips eller erfaringer å dele? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, hvis du ikke skal oppgradere i fremtiden så ville jeg ha gått for en ferdigbygd. Man kan jo f eks oppgradere CPU på en ferdigbygd maskin, men mer enn det kan bli litt vanskelig i og med at de fleste ferdigbygde maskiner leveres med 300w strømforsyning så man får nok ikke stappet noen særlige kraftige komponenter inn i maskinen. Ellers så er det litt rare løsninger i ferdigbygde maskiner uansett.

Her er da to av mine forslag:

http://www.dustinhome.no/product/5010674037/hp-3500-pro-mt-ci5-3-2-4gb-500-w7p-w8p/

http://www.komplett.no/hp-pro-3515-mt/772886

HP er geniale når det gjelder kontormaskiner som gir i forhold til det du betaler for :)

Hvis du derimot tenker på oppgraderinger i fremtiden så kan det nok lønne seg å bygge maskinen selv :)

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Ikke kjøp den første maskina. Prosessoren i den er nesten tre år gammel.
Ville heller gått for noe slikt. Ser ut som ei god maskin med mer minne, lagringsplass og kraftigere grafikk enn de andre til omtrent samme prisen. Pluss at den ser litt mer stilren ut. Det synes i alle fall jeg :) Bare spør om det er noe du lurer på.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Er rimelig blank på svakere maskinvare, men ut ifra tallene i specsa virker jo Asusen som det beste kjøpet for pengene, i tillegg til at den kommer med 2x USB 3.0 porter. Ser de tilbyr en litt svakere utgave av samme maskinen hos cdon.com for tre hundringser mindre, men med tanke på at den leveres med A4 cpu istedenfor A6, 6 GB minne istedenfor 8, halvparten så mye lagringsplass, i tillegg til et svakere skjermkort antar jeg at ytelsen veier opp for prisen.

Ellers har jeg titta litt på såkalte mini-pcer, men har forstått det sånn at de gjerne leveres uten hdd og operativsystem, og egentlig ikke har noen andre fordeler enn at størrelsen er mindre?

Takk for hjelp begge to! :)

Endret av HFL
Lenke til kommentar

Jepp, jeg tror du vil bli fornøyd med den Asusen. Det er også en del rom for oppgraderinger senere om du vil sette inn en SSD eller noe slikt. Går kanskje an å sette inn et svakt skjermkort som bare tar strøm fra PCIe porten. Er ikke helt sikker på hvordan strømforsyningen ser ut i disse maskinene.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Hvis du selv har muligheten til det, eller evt. kjenner noen som kan hjelpe til kan du jo bare skru sammen en shuttle? De er jo fine rent utseendemessing, kompakte og bråker ikke noe særlig. Det hadde i alle fall jeg gjort.

Barebone - 2198,-

CPU - 999,-

RAM - 699,-

HDD - 799,-

Totalt: 4695,- Operativsystem og evt. optisk enhet kommer utenom.

Valgte en SSD disk på 120 gb. Disse er helt stille og knallraske. Hvis du har behov for mye plass kan du bytte ut SSD'en med en vanlig HDD, feks denne, da øker lydnivået litt. Husk at det også følger med skydrive på Windows, så du har god lagringsplass til dokumenter osv i skyen (meget praktisk syns jeg).

Edit: Du bruker selvsagt det skjermkortet som er innebygget i CPU :)

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar
  BirgerCaC skrev (På 28.1.2014 den 15.49):

Den SSDen du satt opp er ikke noe særlig. En Samsung Evo SSD er det som er tingen i og med at den har en langt bedre kvalitet :)

Jeg har 2 stk av den, en identisk som den jeg satt opp og en på 256 gb av samme typen. Er meget fornøyd....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...