Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen vil ikke laste windows med harddisk plugget i

Anbefalte innlegg

Jeg har Windows 7 installert på en SSD men jeg har et problem etter at jeg måtte bytte ut Asus Maximus V Formula med Asus Maximus VI Formula pga defekt hovedkort.

Når jeg plugger inn min 3 TB Seagate Barracuda harddisk kommer jeg ikke forbi 'post' stadiet. Kommer heller ikke inn i bios.

Kommer inn i bios og windows 7 lastes inn fint når denne harddisken ikke er koblet til.

Tror ikke harddisken er defekt siden den dukket opp i listen over harddisker i Windows 7 installasjonsprosessen.

Jeg merker også at post tid og tid for å komme in i bios menyen tar betydelig lenger tid med Maximus VI enn med Maximus V uavhengig av dette problemet.

Noen som vet hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke SATA porter står diskene i? Både SSD og "snurre" disken? Pass på at de står i Intel sine SATA3 porter, ikke bruk Asmedia sine. Det hovedkortet (BIOS'en) burde støtte så store hard disker som 3 TB. Vær obs på at hvis den er MBR disk, så støttes maks 2,2 TB, men som GPT disk skulle du ikke ha problemer.

Eventuelt oppdater BIOS og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Hvilke SATA porter står diskene i? Både SSD og "snurre" disken? Pass på at de står i Intel sine SATA3 porter, ikke bruk Asmedia sine. Det hovedkortet (BIOS'en) burde støtte så store hard disker som 3 TB. Vær obs på at hvis den er MBR disk, så støttes maks 2,2 TB, men som GPT disk skulle du ikke ha problemer.

Eventuelt oppdater BIOS og se om det hjelper.

Jeg har begge koblet opp mot Z87 chipsetet. Bruker bare de seks øverste sata portene. Tror det skulle være riktig.

Er ikke helt sikker på hva du mener med MBR og GPT disker men Windows ligger på en 250 gb SSD

Og har oppdatert til den nyeste biosen for en stund siden.

Endret av Keldon
Lenke til kommentar

Kort sagt så MBR (Master Boot Record) den "gamle" standarden som tillot maks 4 partisjoner, 3 primær partisjoner og en "extended" partisjon og maks størrelse på partisjoner på 2 TB. På en MBR disk er det kun 1 Partition Table for å holde rede på hvor mange partisjoner det er på en hard disk. Blir den overskrevet, vil man få problemer.

GPT (GUID Partition Table) disker tillater maks 128 partisjoner og opptil 18 EB (Exabyte) eller 18 millioner TB. Dog støtter Windows fil systemet kun 256 TB for øyeblikket. På en GPT disk er det en "Protective MBR" og 2 Partition Table, en i begynnelsen av disken og en "backup" Partition Table på slutten av disken, så sjansen for skade er mindre. DU kan lese mer om dette på denne siden.

Vær obs på¨at GPT disker kan kun bootes fra når BIOS er satt til EFI (UEFI) og kun 64-bit operasjon sytsemer kan boote fra GPT. 32-bit OS kan IKKE boote fra GPT disker, men kan lese og skrive til dem. Og du kan sjekke i BIOS, Boot Meny, hvilken modus CSM (Compatibiliy Support Module) står i. Kjører du med EFI BIOS, må den stå i Auto eller Disabled. Det enkleste er å la den stå i Auto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...