JuC1y Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Hei Da har jeg endelig klart og finne en bil jeg vil ha, og sitter her og lurer på hvordan selve kjøpet av bilen skal gå. Det jeg har fått med meg, er at jeg og selger skal skrive en salgsmelding. Deretter skal selgeren ta med salgsmelding, og del 2 av vognkortet og omregistrere bilen. Da vil alt være i boks? Stemmer det. Kan jeg ta med meg bilen hjem allerede i kveld, hvis vi underskriver en kontrakt og salgsmelding. Selv om han ikke får omregistrert bilen før i morgen. Hvordan er det med forsikring? Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Hei Da har jeg endelig klart og finne en bil jeg vil ha, og sitter her og lurer på hvordan selve kjøpet av bilen skal gå. Det jeg har fått med meg, er at jeg og selger skal skrive en salgsmelding. Deretter skal selgeren ta med salgsmelding, og del 2 av vognkortet og omregistrere bilen. Da vil alt være i boks? Stemmer det. Kan jeg ta med meg bilen hjem allerede i kveld, hvis vi underskriver en kontrakt og salgsmelding. Selv om han ikke får omregistrert bilen før i morgen. Hvordan er det med forsikring? Du bør også skrive en salgskontrakt, eller i det minste bruke NAF sin standardiserte kontrakt for bilkjøp, den er helt grei og enkel. Da vil alt være i boks. Ja, du kan ta med deg bilen allerede i kveld hvis du underskriver kontrakt og salgsmelding selv om han ikke får omregistrert bilen før i morgen. Bilen må ha forsikring for at du skal få lov til å kjøre den på veien. Om selger har forsikring på bilen og ikke har sagt opp denne så kan du kjøre på forsikringen hans til han får sagt opp denne, hvis ikke så må du tegne en forsikring fortløpende før du begynner å kjøre. Om telefonen til forsikringsselskapet ikke er døgnåpen så må du inn på nettsidene og tegne en ny forsikring på den nye bilen. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Du må også innom trafikkstasjon etter at han har levert inn salgsmelding og betale omregistrering og få midlertidig vognkort før du har lov å bruke bilen noe mer. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Forsikring oppretter du før du kjøper bilen, med virkning fra den dagen du kjøper den. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 Slik tenker jeg og gjøre det: Jeg tegner forsikring nå (forslag til hva slags forsikring og hvor?), også går jeg og møter han senere i kveld og skriver kontrakt og salgsmelding Deretter tar jeg med meg bilen hjem, og overfører pengene til selgeren. I morgen drar han til trafikkstasjonen og leverer salgsmelding og vognkort del 2. Og da skal alt være i boks regner jeg med? Får jeg ikke omreg avgiften i posten, sammen med vognkortet? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Du får omregistrering i posten, først får du innbetalingsgiro, når den er betalt får du vognkortet etter en stund. Akkurat gjort det selv, fra salgsmelding ble levert tok det ca 2,5 uke før jeg fikk vognkortet, i mellomtiden har du ikke lov å kjøre bilen. Derfor jeg skrev at du kan gå innom trafikkstasjonen, da kan du kjøre med midlertidig vognkort :-) Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Jeg kjøpte nettop bil, da var det jeg som dro ned til trafikkstasjonen og fikk den omregistert. Betalte avgift og fikk imedlertidig vognkort Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Man leverer enten vognkort del 2 ELLER salgsmelding. Vognkort del 2 er det som normalt skal leveres (det fungerer som en salgsmelding) Dersom bilen er kjøpt for veldig lenge siden (før de nye vognkortene), bilen ikke er omregistrert men salgsmelding levert, eller vognkort ikke er utstedt enda etter omregistrering kan man benytte seg av salgsmelding. Dersom vognkort del 2 er rotet bort må man skrive salgsmelding, sammen denne må så tapsmelding innleveres. Endret 27. januar 2014 av Snylter Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Du får omregistrering i posten, først får du innbetalingsgiro, når den er betalt får du vognkortet etter en stund. Akkurat gjort det selv, fra salgsmelding ble levert tok det ca 2,5 uke før jeg fikk vognkortet, i mellomtiden har du ikke lov å kjøre bilen. Derfor jeg skrev at du kan gå innom trafikkstasjonen, da kan du kjøre med midlertidig vognkort :-) Autosys oppdateres med en gang så bilen står i ditt navn idet del 2 av vognkortet er levert. Det som tar tid er å få papirene, men det hindrer deg ikke i å bruke bilen. Politi etc. kan fint sjekke uavhengig om det fysiske vognkortet står i ditt navn. Du beholder tross alt del 1 frem til du får ditt eget, men om man på død og liv vil ha alt i perfekt orden med en gang drar man bare sammen på trafikkstasjon og betaler omreg. der og da samt får utskrevet midlertidig vognkort. Endret 30. januar 2014 av trollhatt Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Jeg ville spurt om selgeren ville gi fra seg bilen samme dag først. Selv gir jeg ikke fra meg bilen uten penger i hånda eller bekreftelse fra banken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå