efikkan Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 La meg presisere; TVer og monitorer er ofte kalibrert fra fabrikken for å vise et mest mulig "imponerende" bilde. Et vanlig triks er å skru opp kontrast og lysstyrke for at skjermen skal bli et "blikkfang" sammenlignet med konkurrentene som står i butikken. Jeg vet ikke hva dere legger i "unaturlige" farger, for jeg snakker ikke om at grønn plutselig blir forskjøvet mot rød eller blå, jeg snakkker derimot at kontrast og lysstyrke påvirker gradering, fargepresisjon og sortdetaljer. Eksempel: et blomsterbilde på en "butikk-kalbibrert" monitor vil ikke vise helt andre fargetoner enn en riktig kalibrert monitor, men side ved side vil den "butikk-kalibrerte" vise alle farger mer intenst og vise svært få synlige graderinger. Sagt på dagligtale; alt det røde blir veldig rødt, det blå veldig blått osv. Den riktig kalibrerte monitoren blir da veldig "kjedelig" sammenlignet med de sprakende fargene til den andre. Vanlige folk vil ta tenke at fargene er "klarere" på den mest intense monitoren. Hvis dere leser seriøse tester så vil dere oppdage at monitorer og har langt mindre intense farger og lavere kontrast etter kalibrering. effikan efikkan (les som: e-fikkan) Lenke til kommentar
Lasse Nessøe Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Blindtest burde kanskje gjøres med personer som ikke har så stor innsikt i teknologien? Selv foretrekker jeg plasma inntil videre. Til film er det prosjektor som gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå