Gå til innhold

[Løst] Prime95 stresstest. Resultat ok?


Hellfix

Anbefalte innlegg

Siden jeg får en massiv lægg under Metro LL kjørte jeg en stress test med Prime95 i ca 5 minutter.

 

Når den helvetes læggen på hele pcen kom (og musepekeren forsvant) var max temp på CPU 67, og GPU 79 tror jeg det var. GPU er GTX 780 ti med tre vifter.

 

 

Stresstesten på CPU når nesten 80 grader, og ligger gjevnt på 65-77 grader under testen. Har Hyper Evo 212 kjøling. Temopen falt ned til 32 når testen avsluttet.

558445-10-1390813206694.jpg

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen din har nok langt fra gode nok specs til å kjøre Metro i nærheten av laggfritt. I hovedsak skjermkortet som holder deg igjen i de tyngste scenene. Et 780Ti holder på langt nær ikke til det. I hvert fall om du har makset grafikkinstillingene.

Så anbefaler at du justerer ned grafikkinstillingene. Spesielt Supersampling til 0,5x eller helt av er nok å anbefale.

 

Problemet er helt sikkert spenningen. Øk voltage enda litt til og prøv igjen. Metro altså! Metro er utrolig cpu krevende.

? Sikker? Mulig det bare er Metro benchmarken?
Hos meg så var skjermkort flaskehals i de tyngste områdene i hvert fall.

Spilte et par timer med Metro selv, og det gikk en liten stund før jeg kom til områder hvor skjermkortet startet å slite.

 

Å kjøre Prime har nok ingen hensikt, da det nok ikke er et stabilitetsproblem. Kjør heller Metro Benchmarken som følger med spillet. :) (den gikk mye lettere enn disse områdene som jeg nevnte over)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har slått av SSAA, Tesselation og AF på det laveste som går an. Ellers er oppløsning og grafikk på det høyeste. Det finnes ikke lægg i det hele tatt når jeg spiller. Alt går smooth. Ingen problemer uansett hva spillet måtte kaste mot skjermkortet.

 

Det at den fryser skjer helt plutselig, og på random steder. Hvis jeg restarter pcen er det ingen problemer å spille videre der den frøs i stad. Går smooth og helt fint. Men etter en stund fryser den igjen, helt uten videre. Det skjer både når det ikke foregår noe særlig på skjermen, som f.eks. å gå gjennom en tunnel med minimalt av objekter, eller mens jeg holder på å drepe en mutant.

 

Hvis grafikken var for høyt satt i forhold til pcen, ville den vel lægget lett, og mer på områder hvor skjermkortet måtte jobbe mer, ikke bare fryst helt sånn uten videre? Derfor jeg kanskje tenkte at gpu/cpu ble for varm, siden hele pcen fryser..

Lenke til kommentar

Nei, sikkert er jeg aldri, men har opplevd lignende selv. Og da var det nettopp det som var problemet. Men som du sier, specsa holder nok desverre ikke til å kjøre det helt glatt med maks instillinger. Da må du nok ha en i7 5970x og GTX 880 TI *2. Haha! :dribble:

Nja, tviler litt. Rimelig sikker på at jeg sitter på utstyr som fint danker ut eventuelt kommende 5970x og to GTX 880 SLI. :)

 

Sitter fortsatt med FPS som dundrer ned i 20-30 FPS. ^^ Dette er dog 1440p.

 

Har slått av SSAA, Tesselation og AF på det laveste som går an. Ellers er oppløsning og grafikk på det høyeste. Det finnes ikke lægg i det hele tatt når jeg spiller. Alt går smooth. Ingen problemer uansett hva spillet måtte kaste mot skjermkortet.

 

Det at den fryser skjer helt plutselig, og på random steder. Hvis jeg restarter pcen er det ingen problemer å spille videre der den frøs i stad. Går smooth og helt fint. Men etter en stund fryser den igjen, helt uten videre. Det skjer både når det ikke foregår noe særlig på skjermen, som f.eks. å gå gjennom en tunnel med minimalt av objekter, eller mens jeg holder på å drepe en mutant.

 

Hvis grafikken var for høyt satt i forhold til pcen, ville den vel lægget lett, og mer på områder hvor skjermkortet måtte jobbe mer, ikke bare fryst helt sånn uten videre? Derfor jeg kanskje tenkte at gpu/cpu ble for varm, siden hele pcen fryser..

Vel, nå nevnte du bare at spillet lagger, ikke at det fryser. Som du selv sier, blir noe helt annet. :)
Ja, da kan stresstesting ha noe for seg.

 

Men Prime er på ingen måte en fasit for om CPUen er stabil, og bare de forskjellige torturtestene fungerer forskjellig på forskjellig frekvens. Men om du har overklokket og den fryser i spillet så er det nok rimelig sikkert at det er en av overklokkene som ikke er helt stabile.

Har du testet de tre torturtestene i Prime95? Ville også kjørt de en times tid hver.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, hele pcen fryser i 10-15 sekunder, så går spillet et hakk videre, så fryser i 10-20 sekunder, også et lite hakk videre osv. Klarte så vidt å få inn et skudd mellom "læggen".

 

Både CPU og GPU er stock, har ikke overklokket noe. Så da skal vel de egentlig være stabile?

 

Har bare kjørt den "Blend" testen i Prime95.

 

Hvor varm kan gpu og cpu egentlig bli før de ikke klarer å operere lenger?

 

 

Edit: (Dette skjer forøvrig i Mirrors Edge også, men der fryser det bare helt, stopper helt opp. Begge spillene er lastet ned. Metro gjennom Steam, Mirrors edge gjennom Origin.)

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar

Ja, hele pcen fryser i 10-15 sekunder, så går spillet et hakk videre, så fryser i 10-20 sekunder, også et lite hakk videre osv. Klarte så vidt å få inn et skudd mellom "læggen".

 

Både CPU og GPU er stock, har ikke overklokket noe. Så da skal vel de egentlig være stabile?

 

Har bare kjørt den "Blend" testen i Prime95.

 

Hvor varm kan gpu og cpu egentlig bli før de ikke klarer å operere lenger?

 

 

Edit: (Dette skjer forøvrig i Mirrors Edge også, men der fryser det bare helt, stopper helt opp. Begge spillene er lastet ned. Metro gjennom Steam, Mirrors edge gjennom Origin.)

Ahh, med fryser så trodde jeg du mente at spillet låste seg helt. Men greit, nå blir det mer klart.

Så den fryser/lagger midlertidig i 10-15 sekunder...

 

Hmm, det høres verken ut som noe problem relatert til CPU eller GPU, og langt fra noe spenning eller varmeproblem.

 

Nei, det nærmeste jeg har vært borti har altså vært relatert til harddisk og minne-problem. Aller mest til harddisken. (når noen harddisker er på slutten av levetiden sin, så har de blitt veldig trege, og stopper noen ganger opp)

 

Du har ikke flere/andre harddisker du kanskje kunne prøvd å ha installasjonen på?

 

Når jeg tester prime 95 så pleier jeg som regel å ta den med "in-place". Og prosessoren og GPUen er laget for å klare alt under 100 grader ved absolutt maks belastning. (og over dette så klokker de seg ned/skrur av maskinen) Men som sagt, så tror jeg ikke dette er problemet.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Turboen vil justere frekvensen litt, ja, og 82 grader er jo i så fall bare standard om du ikke endrer dette selv. Men det har lite eller ingenting med problemet å gjøre. Det vil ikke føre til at spillet plutselig går 6000 ganger saktere akkurat. Det vil kanskje føre med seg et ekstra millisekund per bilde.

 

Lenke til kommentar

Bare ett forslag, jeg kjører folding og mister mye poeng om jeg ikke holder tempen nede, kjører 1163 boost.

Så skader ikke å prøve å få ned tempen for å få bekreftet at det ikke er problemet.

Mye og mye. Boost-frekvensen er ikke alt for mye. Sjelden noe stort mer enn 100 MHz. Og da snakker vi om å miste 0-10 %, men det forklarer ikke at ytelsen faller så kraftig at spillet stopper i flere sekunder (flere tusen ganger tregere). Det heter jo nettopp boost, fordi det skal fungere som en liten ekstra boost av ytelse når skjermkortet er kaldt. Det vil ikke påvirke ytelsen i SÅ negativ forstand.

 

Men for all del, må gjerne øke temp-grensa, eller øke viftehastigheten uten at jeg tror det vil ha noe å si. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da utelukker jeg trøbbel med hardware. Pcen er helt ny, bestilt deler og satt sammen selv for en uke siden. Har ikke overklokket noe. (unntatt å endret minnet: xmp profile-1 1600mhz)

 

Drivere er installert med medfølgende cder. GPU driveren har jeg oppdatert, men fant ikke noen steder for å oppdatere asus driver til HK (Asus Z87-A).

 

Skrudde ned grafikken i stad og fikk spilt en time eller to, så låste hele dritten seg igjen. At man klarer å lage et så fett spill på en slik udugelig måte! Håpløst!

Lenke til kommentar

Har du installert WhoCrashed, det er enkel å se hva som krasjer.

En annen ting, vis meg/andre hva du har av utstyr. HD HK PSU Ram osv

Nope, har ikke innstallert den enda.

 

HK: Asus Z87-A

GPU: Gigabyte Geforce GTX 780 ti oc

CPU: i7 4770K

PSU: Corsair RM 750W 80+ Gold

Ram: Vengeance Pro Red 16GB (2x8) 1600mhz

CPU Cooler: Hyper 212 Evo

SSD hardisk 120GB til operativsystem (og annen drit som blir tvangslastet/lagret der)

Snurredisk Seagate 3Terrabyte som sekundær.

Wifi nettverkskort. WND900 eller noe :p

 

 

Har du installert nyeste intel chipset driver? :)

Sjekket med linken du gav meg. Der stod det "This version is valid."

 

 

Skrudde oppløsning fra 1920x1200 til 16--x1200. Når pcen da frøs, hakket den forover med rundt 6 sekunders mellomrom i omtrent et halvt minutt før den ikke frøs lenger :D Da kunne jeg spille videre. Men noen ganger var den værre, som siste cutscene i spillet (runna det nettopp). Da fikk jeg tatt escape, og avsluttet spillet. Kom til desktopen og den sluttet å lægge, men med denne beskjeden:

558445-12-1390903181749.jpgSom sagt, det var ikke såå ille som før etter at jeg skrudde ned oppløsningen. Vet ikke om det er mindre trøbbel med spille mot slutten, men kom meg i hvert fall igjennom. Men skjermdriveren sluttet å svare, og ble gjenopprettet?

 

Pcen er altså helt fin etter å ha avsluttet spillet, og skjermdriver gjenopprettet...?

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...