Gå til innhold

Livet - vanskelige valg

Centrux

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet ikke om jeg lager denne tråden for å få noen konkrete svar eller om jeg bare trenger å lufte ut litt, men jeg prøver i alle fall!

Jeg er en 19 år gammel gutt som for tiden arbeider som matroslærling for "Island Offshore" og jeg har vel cirka 3 måneder igjen av lærlingtiden før jeg er ferdig og tar fagbrevet.

Problemet er bare at jeg bekymrer meg mye over framtiden. Jeg klarer ikke helt å se stien framfor meg, og jeg vet ikke hvilke valg jeg skal ta.

Jeg har fått innkallelse til hæren nå i august (fullført sesjon del 2), og jeg har vel ganske blandede tanker om dette.

Jeg kan ikke si at det frister så mye å tilbringe et helt år i hæren, ikke bare på grunn av mangel på interesse, men også fordi jeg føler at jeg har dårlig tid med å bli ferdig med utdannelsen, selv om dette ikke stemmer.

Valget står egentlig mellom å gå inn i forsvaret eller å søke meg på enten VG3 påbygging eller å studere Nautikk på høyskolenivå (styrmann).

Jeg føler at hvis jeg "sløser" bort et år i forsvaret, så kommer jeg til å være eldgammel innen jeg er ferdig med en eventuell utdannelse. Jeg kommer da til å være 21 år gammel når jeg søker meg på påbygging sammen med 17-18 åringer.

Hva om jeg mangler noen fag eller jeg må forbedre noen karakterer? Wiips, da ryker plutselig enda et studieår.

Jeg føler at det å studere Nautikk på høyskolenivå for meg er et veldig ..trygt valg. Jeg er så og si brennsikker på at jeg kommer til å få meg en jobb etter endt utdannelse, og jeg kommer til å få en grei lønn og en helt grei arbeidsplass.

I tillegg så vil jeg ha muligheter for å komme meg på plattform etter hvert, noe som er ganske fin mulighet.

Problemet er vel at interessen ikke helt er der. Jeg har ikke noe særlig lyst å jobbe på sjøen lengre. Jeg er lei av å være annenhver måned vekk fra familie og venner, og jeg har ikke særlig lyst til å bli styrmann egentlig.

Jeg føler at hvis jeg velger den maritime retningen nå, så blir det kun fordi jeg har lyst å komme meg på plattform så snart som mulig og tjene gode penger + få bra fri ordning.

Samtidig så føler jeg at livet er for verdifullt til å sløse vekk mange år på noe du egentlig ikke har lyst til å gjøre. Hvis jeg velger å studere meg opp til styrmann, så ser jeg i alle fall på 5-6 år før jeg kanskje har en mulighet til å få meg fast jobb på plattform.

Jeg vil da mao jobbe i 5-6 år i en jobb jeg egentlig ikke vil ha.

Jeg er vel kanskje litt kylling, men det å velge nautikk er definitivt det tryggeste alternativet for meg.

Jeg føler det er ganske skremmende å velge påbygging med tanke på at jeg ikke vet hva jeg kunne tenkt meg å studere videre, og jeg vet ikke om jeg kommer til å mangle noen fag / om jeg må forbedre karakterer etter endt skoleår.

Hva om jeg fullfører påbygg og søker meg inn på et bachelorstudie for så å finne ut at dette studiet heller ikke er noe for meg?

Jeg har ikke lyst til å være en av de evige studentene som aldri klarer å bestemme seg for hva de vil bli, og som bare sitter igjen med så mye gjeld at de må leve på brød og vann og aldri får penger nok til å reise og leve livet.

Jeg "vet" at hvis jeg velger nautikk så kommer jeg til å bli en flink styrmann, og jeg kommer til å få meg jobb på plattform etter hvert. Det vet jeg.

Spørsmålet er vel bare om jeg er villig til å ofre så mange år av livet mitt for noe som egentlig ikke interesserer meg så mye.

Beklager for langt innlegg, men måtte bare få ut disse tankene. :p

Skremmende å ikke vite hva framtiden holder for deg. Jeg føler at de valgene jeg er i ferd med å ta kommer til å ha utrolig mye å si for hvilket liv jeg kommer til å få mht økonomi, trivsel, venner, fritid / reise, osv.

Endret av Centrux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fullførte påbygg i fjor. Jeg var sikker i april at jeg skulle studere statsvitenskap og søke det. I juni skulle jeg begynne på noroff og ta 2 årig fagskole og legge på en bachelor. Under sommeren ønsket jeg å ta vernepleien istedenfor, men strøyk på en eksamen på påbygg så ble hjemme for å jobbe på sykehjem og vil nå bli sykepleier, men lurer på tanken og ta opp fag for å studere juss.

Jeg var 2 dager inne i militæret i januar før jeg dimmet pga allergi. Jeg hadde ikke noe i mot å fullføre, men ønsket heller å komme i gang med utdanning.

Hele poenget er at livet trenger ikke å følge en bestemt vei. Det er ingen hast å komme i gang å studere noe du vil jobbe med resten av livet. Hadde et par som hadde fullført fagbrev og gikk påbygg med meg. Alle de sklei fint inn i klassen og man blir langt i fra sett ned på :)

Du kan forsåvidt søke deg inn på nautikk studiet forså å få de til å sende bekreftelse på at du er student der så slipper du førstegangstjeneste. Er forsåvidt ikke vanskelig å slippe militæret om du er litt kreativ. Samme gjelder vel påbygg, tror jeg.

Lenke til kommentar

Forstår bekymringen din. Jeg er 23 år og blir 24 i år.

Etter VGS ante jeg ikke hva jeg ville bli, + manglet noen fag, så jobbet jeg et år, reiste et år rundt i asia, jobbet år, også tok jeg et år i militæret. Bestemte meg for å bli pilot, tok opp fag gratis i militæret, tok matte+fysikk. strøyk på R1 matte, så tok det på privatskole etter militæret. Endte opp med å ta nesten alle realfagene (matte R1 & R2, fysikk, kjemi, biologi, geofag) Og nå står jeg med uendelig muligheter, tenker å søke medisin i utlandet, litt forskjellige ingeniørutdanninger, kjemi og geofysikk. Jeg er fortsatt ekstremt usikker på hva jeg skal bli. Så kan egentlig si at hvis du ikke klarer å bestemme deg nå, så er det ikke sikkert at det blir lettere om noen år. Anbefaler deg å ta et "friår" og enten reise, gå på folkehøyskole elns.

Husk at du er priviligert til å være i den posisjonen du er i. Hva du gjør kan komme til å avgjøre hvordan du lever resten av ditt liv. Så jeg ville ikke bare hoppet i noe uten en plan :)

Jeg har et motto:

"Do not do anything you don't enjoy for any amount of money. You can't put a price on happiness. If you hate it, you'll eventually leave and you'll hate yourself for not leaving sooner. So don't wait 2 years, 5 years, or 15 years to stop doing something you dread. Get it over with now and you'll feel like the world is off of your shoulders."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...