Gå til innhold

Kamera uten motion blur

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i researchfasen for et prosjekt hvor jeg skal bruke digitalisert grafikk. Det vil si at jeg skal filme bevegelser foran green screen og klippe ut figurene. Problemet med mitt eksisterende kamera er at jeg får motion blur pga kjappe bevegelser. Etter det jeg har lest så langt så har det med fps å gjøre. Mitt kamera filmer på 25fps.

Vil f.eks. GoPro være en god løsning til dette? Eller anbefaler dere noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg et kamera hvor du kan velge lukkertid. Velg kortere lukkertid. Voila.

Godt mulig du kan velge lukkertid på kameraet ditt - hvilket har du?

Obs: kortere lukkertid krever mer lys - hvis du ikke har kraftigere lys skal du opp i ISO, som gir mer støy.

Dette er ikke fps, men lukkertid.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Dette er ikke fps, men lukkertid.

Men høyere fps vil ofte føre til kortere lukkertid.

Trådstarter:

Kortest mulig lukkertid vil minimalisere motion-blur (og kreve mye lys eller gi my støy, som andre har sagt). Men det vil også gjøre bevegelser mer "rykkete". Ønsker du det? Det beste trade-off for skarphet vs jevne bevegelser i vanlig (ikke-green-screen) video hevdes ofte å være "180 grader lukker", dvs lukkertid som er halvparten av frame-perioden.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hvis dette er til film så ville jeg vært forsiktig. Er prosjektet mer grafisk så kan det gå.

Motion blur er viktig for å få naturlige bevegelser. En av grunnene til at stop-motion animasjon (leire/dukker) ser hakkete ut er nettopp at hver frame er helt uten motion blur.

Jeg trodde ikke at greenscreen hadde noe problemer med motion blur eller er det du som har et prosjekt med annerledes krav?

Lenke til kommentar

Jeg trodde ikke at greenscreen hadde noe problemer med motion blur eller er det du som har et prosjekt med annerledes krav?

Problemet med green screen og motion blur er at det ikke er skarpe kanter hvor du kan erstatte bakgrunnen med noe annet - det blir en bløt tone som er dømrade vanskelig å fjerne - er skygger og nyanser en del av green screen-tekstilet eller en del av motivet?

Du vil også få et synlig tint av green screen-fargen som eventuelt skal fjernes igjen - noe som også er vanskelig.

Som for eksempel her:

http://www.surfacedstudio.com/tutorials/common-green-screen-mistakes/2

Se @3:35 her:

http://www.youtube.com/watch?v=6lSZr1BInl0

Edit: Og @7:10 her:

http://www.youtube.com/watch?v=2bx7iWRyRs0

Motion blur kan du alltids legge på igjen i etterbehandlingen. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg er i researchfasen for et prosjekt hvor jeg skal bruke digitalisert grafikk. Det vil si at jeg skal filme bevegelser foran green screen og klippe ut figurene. Problemet med mitt eksisterende kamera er at jeg får motion blur pga kjappe bevegelser. Etter det jeg har lest så langt så har det med fps å gjøre. Mitt kamera filmer på 25fps.

Vil f.eks. GoPro være en god løsning til dette? Eller anbefaler dere noe annet?

Hvis du fremdeles bare er på teori stadiet så ville jeg startet å teste på greenscreen. Kanskje du bekymrer deg unødvendig.

Det er alltid viktig å opplyse hvilket kamera du sikter til når man ber om råd og vurderinger av en problemstilling, noe dessverre alt for få postere her på forumet glemmer.

Med mindre du skal ha veldig raske bevegelser foran greenscreen så skal ikke litt motionblur være noe stort problem.

Det er viktigere å lyssette greenscreen jevnt og subjektet/personen separat fra hverandre med mest mulig avstand så det ikke blir for mye grønt gjenskinn på personen.

Bra Keying software er også viktig, som f.eks. After Effect.

Dess høyere oppløsning kamera har dess letter er det å key ut green screen.

Du kan finne masse diskusjon om dette på nettet med både gode og ofte motstridende råd, som f.eks.; http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?277052-Green-screen-and-shutter-speed

Lenke til kommentar

Hei takk for mange svar. Er første gang jeg poster i denne delen av diskusjon.no. Kameraet jeg har er canon legria hfr28

Det jeg skal gjøre er å lage sprites for spill. Som er digitalisert. Jeg ønsker skarpheten for å kunne lett klippe ut personene. Noen bevegelser er litt kjappe og om det er motion blur så blir det vanskelig å klippe.

Det er mer et hobbyprosjekt, men ønsker å gjøre det så bra som mulig.

Lenke til kommentar

Så er det enkelt - sett kameraet i Tv (lukkerprioritet) og velg lukkertid. Eksperimenter med forskjellige lukkertider. Ferdig. :)

Blir det for vanskelig kan du også forsøke å sette kameraet i Sport-modus, men du får mer kontroll med Tv og valg av lukkertid.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...