sinnaelgen Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Dette er en tråd som er splittet ut i fra "Dropper Windows 8 i nytt tilbud - satser på Windows 7" -- Dysfuncti, moderator jeg skulle ha vist hva alle som vil ha windows 7 bruker pcen tiljeg skulle ha vist hav alle som foretrekker windoes8 og store fliser på skjermen bruker pcen tiljeg har mistanke om atde som foretrekker w7 er vanlige personer som ikke har problemer med pcenDe som foretrekker w8 egentlig bare er ute etter en rakere maskinog at de som foretrekker fliser ikke driver normalt kontorarbeid på pceneller så har der maks 3-4 programmer dere brukervi som er litt mer seriøse fortrekker et system , med en startmeny uten store fliser.Kom ikke å fortell meg at dere har valgt w8 for så installere en alternativ startmeny, for det er juks Endret 27. januar 2014 av Dysfuncti 2 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 jeg skulle ha vist hva alle som vil ha windows 7 bruker pcen til jeg skulle ha vist hav alle som foretrekker windoes8 og store fliser på skjermen bruker pcen til jeg har mistanke om at de som foretrekker w7 er vanlige personer som ikke har problemer med pcen De som foretrekker w8 egentlig bare er ute etter en rakere maskin og at de som foretrekker fliser ikke driver normalt kontorarbeid på pcen eller så har der maks 3-4 programmer dere bruker vi som er litt mer seriøse fortrekker et system , med en startmeny uten store fliser. Kom ikke å fortell meg at dere har valgt w8 for så installere en alternativ startmeny, for det er juks Nok en gang kommer du med dette fjaset ditt, der du tror at det er enten eller. Man bruker knapt "flisene" selv om man bruker W8 og er "expert bruker". Da har man sitt eget system, der man navigerer ved snarveier og hurtigtaster. En vanlig enkel bruker får fint plass til alle sine kontorprogrammer på Modern UI startmenyen visst han trenger det. Da blir det så enkelt at han slipper å klikke på noe annet en programmet han ønsker å starte. F.eks MS Word. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Akkurat like enkelt som i windows 7 Jeg ser ikke hvorfor valgene skal ta 5 gager mere plass på skjermen Lenke til kommentar
otl Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Bare at en kan velge i windows 8, det kan en ikke med windows 7. Men det koker stort sett ned til flisene og startmenyen, at en ikke går litt lei å diskutere dette forstår jeg meg ikke helt på. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Bare at en kan velge i windows 8, det kan en ikke med windows 7. Men det koker stort sett ned til flisene og startmenyen, at en ikke går litt lei å diskutere dette forstår jeg meg ikke helt på. Hva kan man ikke velge i w7 ? jeg kan fint velge hva jeg vil plassere i startmenyen i windows 7 jeg kan til og med plassere det øverst i menyen. jeg kan også lage grupper Endret 21. januar 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
otl Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) Bare at en kan velge i windows 8, det kan en ikke med windows 7. Men det koker stort sett ned til flisene og startmenyen, at en ikke går litt lei å diskutere dette forstår jeg meg ikke helt på. Hva kan man ikke velge i w7 ? jeg kan fint velge hva jeg vil plassere i startmenyen i windows 7 jeg kan til og med plassere det øverst i menyen. jeg kan også lage grupper Du kan ikke velge flisene... Kan du ikke se det fra den andre siden, hva kan en ikke med W8? Endret 21. januar 2014 av otl Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 Bare at en kan velge i windows 8, det kan en ikke med windows 7. Men det koker stort sett ned til flisene og startmenyen, at en ikke går litt lei å diskutere dette forstår jeg meg ikke helt på. Hva kan man ikke velge i w7 ? jeg kan fint velge hva jeg vil plassere i startmenyen i windows 7 jeg kan til og med plassere det øverst i menyen. jeg kan også lage grupper Du kan ikke velge flisene... Kan du ikke se det fra den andre siden, hva kan en ikke med W8? jeg kan forsøke å se det fra begge sidene , men nå handler jo det om hvor mye bedre Windows 8 skal være en w7 . forskjellen er ikke stor og da fokuserer man ( d,v,s krangler ) om forskjellene Forresten hva poenget med å endre på sa mye når det gamle fungerer ok , og trenger bare noen justeringer av og til ? disse endringen kunne man ha gjort valgfrie slik at de ikke kom i veien for arbeidet Lenke til kommentar
TricHomer Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Ja hva er det egentlig dere utnytter av den sinnssyke ytelse forskjellen mellom win7 og win8? Lenke til kommentar
TricHomer Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Og dere vil ha tilbake start meny for å kom dere til kontrollpanel ? lol Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2014 (endret) jeg ( som er w7 bruker og vil heller ikke legge skul på det ) foretrekker en (start)meny som ikke okkuperer hele skjerme hver gang jeg må innom den . jeg liker heller ikke at valgene i w8 tar som jævla stor plass når de skal presenteres i en meny. Endret 21. januar 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
G Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Bare at en kan velge i windows 8, det kan en ikke med windows 7. Men det koker stort sett ned til flisene og startmenyen, at en ikke går litt lei å diskutere dette forstår jeg meg ikke helt på. Nei, det er også en del andre plagsomme ting, faktisk mye mer plagsomt, og det er at programmer for eget forgodt-befinnende velger å kjøre i metro-stil (modernUI-stil). Det er noe lort!! Lenke til kommentar
G Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Og dere vil ha tilbake start meny for å kom dere til kontrollpanel ? lol Jeg vil helst ha en funksjon hvor jeg kan deaktiver all kjøring av programvare i metro-stil (modernUI-stil). Det er det værste med hele Windows 8 (8.1). Selve metro-grensesnittet klarer jeg å navigere meg rundt. Men den plagsomme metro-transformasjonen av programvare går meg på nervene. Jeg liker den gode gamle windowsprogramvaren (desktop programvare). Der har man ordentlig kontroll. Endret 22. januar 2014 av G Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 jeg skulle ha vist hva alle som vil ha windows 7 bruker pcen til jeg skulle ha vist hav alle som foretrekker windoes8 og store fliser på skjermen bruker pcen til jeg har mistanke om at de som foretrekker w7 er vanlige personer som ikke har problemer med pcen De som foretrekker w8 egentlig bare er ute etter en rakere maskin og at de som foretrekker fliser ikke driver normalt kontorarbeid på pcen eller så har der maks 3-4 programmer dere bruker vi som er litt mer seriøse fortrekker et system , med en startmeny uten store fliser. Kom ikke å fortell meg at dere har valgt w8 for så installere en alternativ startmeny, for det er juks Elgen, noen ganger lirer du av deg så mye piss at en stakkars sjel må legge all godviljen til for ikke å ty til selvskading... 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2014 jeg skulle ha vist hva alle som vil ha windows 7 bruker pcen til jeg skulle ha vist hav alle som foretrekker windoes8 og store fliser på skjermen bruker pcen til jeg har mistanke om at de som foretrekker w7 er vanlige personer som ikke har problemer med pcen De som foretrekker w8 egentlig bare er ute etter en rakere maskin og at de som foretrekker fliser ikke driver normalt kontorarbeid på pcen eller så har der maks 3-4 programmer dere bruker vi som er litt mer seriøse fortrekker et system , med en startmeny uten store fliser. Kom ikke å fortell meg at dere har valgt w8 for så installere en alternativ startmeny, for det er juks Elgen, noen ganger lirer du av deg så mye piss at en stakkars sjel må legge all godviljen til for ikke å ty til selvskading... Akkurat like mye som du ønsker Seriøst har det ikke slått deg at w8 med metro ikke er designet for desktop bruk De som har brukt det til forskjellige ting ( ikke noen få programmer som man kunne bruke på nettbrett ) så blir det mye mer bevegelser med musen når man skal velge program eller andre ting gjennom metro stilen man har windows 7 Tar bort noen funksjoner og legger til noe nye så burde det hete windows 7.5 ( eller noe slikt ). når de så bytter ut start menyen med et grensesnitt som ligner til forveksling det man bruker i windows phone og kaller det for et nytt system så er det noe som er feil windows phone har kraftige begrensinger i forhold til den navigeringen man er vant med fra tidligere utgaver Det jeg ikke forstå er hvor man må tvangsinnføre disse store rutene bare for kunne bruke berøring skjerm. ( det er jo det som er poenger med merto ) Andre har jo klart det ypperlig uten å ender på utseende Det er som å ta bort lasten man har på hengeren for at man skal kunne kjøre fortere og så bytte ut alle "analoge" justeringer med trykk knapper Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 hva er rasket for å starte et program ? jo minst mulig trykninger på knappene Et klikk med musen er jo også en knapp som tykkes ned så hva går raskest ? : Alternativ 1 : Trykke på menyknappen i kombinasjon men en annen tast for å få frem riktig felt i menyen Skrive inn navnet på programmet ( hvis man husker filnavnet ) og så trykke enter Hvor mange tastetrykk blir det ? Alternativ 2 : Beveg musemarkøren slik at start-menyen/- skjermen kommer opp Bevege musen slik man kan klikke på riktig valg Da har man foretatt en bevegelse på musen og et klikk. Alternativ 3 : Et ikon på oppgavelinje som man kan klikke på Eller ganske lik alternativ 2 Alternativ 4 : Hurtig taster Alternativ 1 er jo avhengig av at man husker skrivemåten elles komme en lang liste med alternativer. Da kunne man likegode navigere seg gjennom menyen Alternativ 2 og 3 har direktevalg til programmet gjennom en markør/ ikon på skjermen Alternativ 4 har direkte valg via tastaturet men man er avhengig av huske hvilken hustig tast som er tilkynne hvilket program Man har muligheten til ca 20 hurtigvalg på et vanlig tastatur. Mens noen tastatur har egen dedikerte taster I tillegg har programmene og systemet egne hurtigtaster for alle funksjonene. Da er det en del å huske på her Så hva foretrekker dere ? Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 hva er rasket for å starte et program ? jo minst mulig trykninger på knappene Et klikk med musen er jo også en knapp som tykkes ned Om du absolutt skal sitte med stoppeklokke å måle... Bevegelse med musen tar tid og er langt mer unøyaktig enn taster. Alternativ 1 : Trykke på menyknappen i kombinasjon men en annen tast for å få frem riktig felt i menyen Skrive inn navnet på programmet ( hvis man husker filnavnet ) og så trykke enter - Windows-knapp holder lenge. Trenger ikke noen kombinasjon. Det er kun om du absolutt ikke vil åpne startskjermen (som ikke tar noe lenger tid selv om den dekker skjermen i to sekunder mens du starter et program) - Trenger ikke skrive navnet, bare en bokstav eller to. Og etter et par ganger vil det mest brukte programmet komme først. -Enter. Jeg begynner å forstå hvorfor du er sterk motstander av denne måten å bruke menyen på. Du gjør det jo veldig tungvint. Alternativ 2 : Beveg musemarkøren slik at start-menyen/- skjermen kommer opp Bevege musen slik man kan klikke på riktig valg Da har man foretatt en bevegelse på musen og et klikk. Og må i forkant bruke tid på å sette det opp. Hver gang noe mangler, må man bruke tid på å finne snarveien og feste den der man vil. Med mindre du i fullt alvor mener man skal bla seg gjennom startmenyen, undermapper osv slik man gjorde på Windows XP? Det er i såfall håpløst tungvint og tidkrevende, i tillegg til å kreve kunnskap om ikke bare navn på program , men ofte også leverandør. Alternativ 3 : Et ikon på oppgavelinje som man kan klikke på Eller ganske lik alternativ 2 Må settes opp for hvert program. Ellers en vanligere løsning for folk flest. Blir veldig rotete med mange programmer, men mange foretrekker å ha hundre snarveier på skrivebordet og... Alternativ 4 : Hurtig taster Håpløst å huske på for de fleste straks man runder et fåtall antall programmer. Alternativ 1 er jo avhengig av at man husker skrivemåten elles komme en lang liste med alternativer. Da kunne man likegode navigere seg gjennom menyen Lær deg å bruke det ordentlig. Du trenger ikke huske mer enn bruddstykker av navnet. Så hva foretrekker dere ?Jeg foretrekker det som fungerer best for meg. Startknapp på tastatur. Skrive et fåtall bokstaver. Trykke Enter. Hvordan folk ønsker å bruke dette på får de gjøre seg opp en mening av selv. Men for meg er det åpenbare fordeler ved å bruke tastatur kun til å starte programmer. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Om du absolutt skal sitte med stoppeklokke å måle... Bevegelse med musen tar tid og er langt mer unøyaktig enn taster. Det er ihvertfall nøyaktig nok til at man ikke bommer på valgene Windows-knapp holder lenge. Trenger ikke noen kombinasjon. Det er kun om du absolutt ikke vil åpne startskjermen (som ikke tar noe lenger tid selv om den dekker skjermen i to sekunder mens du starter et program)- Trenger ikke skrive navnet, bare en bokstav eller to. Og etter et par ganger vil det mest brukte programmet komme først. -Enter. vis du ikke har fått det med deg så har jeg ikke gjort forskjell på startmenyen og start skjermen : Å flytte musen tar ofte kortere tid en å skrive ( nesten) hele navnet på programmet man skal starte Hvis de så er nr 2 i listen som kommer opp ( noe som skjer oftere en det man tror ) så må man jo trykke ende flere ganger. og ofte så må man jo vente til maskinen har funnet programmet , noe som tar like eller lengre tid en bla i startmenyen/ startskjermen Jeg begynner å forstå hvorfor du er sterk motstander av denne måten å bruke menyen på. Du gjør det jo veldig tungvint. Det virker ikke slik Lær deg å bruke det ordentlig. Du trenger ikke huske mer enn bruddstykker av navnet. Det går ikke hvis man runder mere en 5 programmer man bruker ,ofte eller av og til Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Windows-knapp -> p -> o -> pil ned -> enter åpner PowerPoint Windows-knapp -> s -> k -> enter åpner Skype Windows-knapp -> c -> enter åpner Google Chrome Jeg har maskinen min full av div programmer, men det går veldig fort å finne de programmene man leter etter, man trenger absolutt ikke skrive hele navnet, og man har jo gjerne hendene på tastaturet uansett, så det krever som regel mindre arbeid å trykke på 3-4, ja til og med 10 knapper enn å flytte rundt på musen om man kan skrive på et tastatur. Ikke trenger man å bruke tid på å organisere en meny, skrivebord eller statuslinje heller. Dog fester jeg gjerne 20 programmer til oppgavelinjen, og fyller skrivebordet med all mulig dritt, de er der for å bli brukt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Her menr du at man skal trykke windows knappen skrive m ( det tar 2 sekunder hos meg ) for å få frem mozilla firefox eller mozila tunderbird her tar også 2 sekunder å 1 flytte musen og aktivere startmenyen 2 flytte og klikke på valget øverst i menyene Nå her jeg en mye mer elegant måte å gjøre det trykke FN og F1 på tastaturet for å starte nettleser trykke FN og F2 for epost Dette er stander på tastaturet og vises med symboler for nettleser og epost Da mangler man bare å få media knappene (play,pause, forrige og neste spor ) til å fungere med det programmet som til enhver tid har fokuset Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Tastaturet mitt har ikke en fn-knapp, og de er ulike på alle tastatur så du kan ikke sammenligne med det. Og hvordan ville du åpnet CMD, Skype eller Notepad med ditt oppsett? For å ta programmer du neppe har noen hurtigtaster på tastaturet ditt til. Endret 24. januar 2014 av Battaman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå