Opteron Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 http://www.amdzone.com/forums/messageview....&threadid=69661:o En liten forsmak hva vi har i vente Å dette med crap hovedkort og bios! Noen som har en formening hvor langt AMD64 kan kjøres, med tanke på de nye hovedtkortene som kommer? Tipper 3.8GHz Lenke til kommentar
johna Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 hm, bare så synd at en ny pc ikke er aktuellt ennå. Ville jo vært dumt om ikke Amd stod til forventningene.. Bra for prisnivå og utvikling med konkurranse. Skulle vært en produsent til i high end sjiktet. Lenke til kommentar
Opteron Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2003 Å dette er i mot en 5GHz P4 Sier ikke mere Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Du er ikke AMD fan boy da..... Lenke til kommentar
jokki Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Du er ikke AMD fan boy da..... nei han er en person som liker konkuranse akkuratt som meg. Nå har AMD kastet ballen hardt og så får vi se om intel tar i mot. Lenke til kommentar
formann Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Noen som har en formening hvor langt AMD64 kan kjøres, med tanke på de nye hovedtkortene som kommer? Tipper 3.8GHz Dette er en gull-chipp kjølt ned med flytende nitrogen.. med samme type kjøling når A64 kommer med 90nm så er kanskje 3.8Ghz mulig, men for oss andre som vil kjøre 24/7 og med normal kjøling så må vi nok nøye oss med ~3.0Ghz .. dette er heller ikke til å spøke med For de som er så heldige å eie en vapochill eller en Prometeia så burde 3.3+ være innenfor rekkevidde med når A64 kommer med 90nm. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Noen som har en formening hvor langt AMD64 kan kjøres, med tanke på de nye hovedtkortene som kommer? Tipper 3.8GHz Dette er en gull-chipp kjølt ned med flytende nitrogen.. :o Er det vanlig med slik kjøling som flytende nitrogen i en vanlig pc da? Det lukter litt fanboy her. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Non OC 2.6 GHz på .13 virker innen rekkevidd, om nødvending. 90nm 3.4/3.5 kanskje. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 WOW!!! den slår en P4 5.04GHz med 1 fattig sekund. Big fucking deal? Begge er sånne freezer rigs uansett.. Ta en 3.2GHz P4 EE og test den mot en 2.6GHz Opteron, så får vi se.. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Ta en 3.2GHz P4 EE og test den mot en 2.6GHz Opteron, så får vi se.. Det holder med en A64FX51. Lenke til kommentar
formann Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Noen som har en formening hvor langt AMD64 kan kjøres, med tanke på de nye hovedtkortene som kommer? Tipper 3.8GHz Dette er en gull-chipp kjølt ned med flytende nitrogen.. :o Er det vanlig med slik kjøling som flytende nitrogen i en vanlig pc da? Det lukter litt fanboy her. Det er ingen vanlige pc´er.. disse guttene kjører med kortet på bordet, og en kobber-beholder satt på CPU. Så fyller de nitrogen oppi.. dette fordamper jo etter 15-20min, så det er ikke noe som kjøres 24/7 .. kun 20-30 min for å kjøre noen bencher og ta noen screenshots. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Er det noen vits i å krangle, Intel er best kontra amd xp, athlon er sannsynelig hakket bedre enn P4EE (det ser iallfall sånn ut). Intel kimmer med en ny cpu og det er denne som athlon er beregnet å kjempe mot og til begge er på markede og ssikkelige brikksett til disse er klare synest jeg det er dumt å diskutere dette. Denne gangen kom amd først med sin nye cpu , dermed har de et overtak på intel, neste gang kan det vere motsatt. Sånn er det bare, heldigvis for oss,det betyr mer konkuranse flere cpuèr lavere pris, fryd dere gutter :wink: Lenke til kommentar
j0 Ø. Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Å dette er i mot en 5GHz P4Sier ikke mere La oss si det sånn å sammenligne en vanlig P4 med en Athlon FX er vel kanskje ikke helt fair... P4 arkitekturen begynner å bli forholdsvis gammal nå. Så hvorfor ikke vente på prescott før du feirer OPTERON. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 AMD!...Intel!!...AMD...Intel!!....fram og tilbake, fram og tilbake, fram og tilbake...desse diskusjonene kommer aldri noe steds. Håper det blir dødt løp mellom de, da kommer den eine kanskje til å sende ut bedre CPUer og så kommer den andre...og så er mølla i gang. Lenge leve konkurranse på markedet. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Er det noen vits i å krangle, Intel er best kontra amd xp, athlon er sannsynelig hakket bedre enn P4EE (det ser iallfall sånn ut).Intel kimmer med en ny cpu og det er denne som athlon er beregnet å kjempe mot og til begge er på markede og ssikkelige brikksett til disse er klare synest jeg det er dumt å diskutere dette. Denne gangen kom amd først med sin nye cpu , dermed har de et overtak på intel, neste gang kan det vere motsatt. Sånn er det bare, heldigvis for oss,det betyr mer konkuranse flere cpuèr lavere pris, fryd dere gutter :wink: Faktisk var det vel heller: Intel kom med PIII AMD kom med Athlon (Athlon raskere) Intel kom med P4 -Willamette (Athlon raskere) -Northwood (P4 raskere) AMD kom med Athlon 64 (Athlon 64 raskere) Intel P4 -Prescott (hvem vet?) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. oktober 2003 Del Skrevet 11. oktober 2003 Joda gadd bare ikke ta det så detaljert :wink: :wink: Lenke til kommentar
pskard Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Joda gadd bare ikke ta det så detaljert :wink: :wink: Poenget mitt var vel egentlig at Intel ikke kommer med en ny generasjone, men en versjon av NetBurst. Mulig de kommer til å kalle den P5 for alt jeg vet, men det er bare en versjon av P4 Willametta/Northwood. Det nye i Prescott er (om jeg husker alt): -Mer cache (dobbelt så mye L1 og L2 som NW) - bra -Mer tracecache - bra -Bedre branch prediction - meget bra -PNI - tja (må implementeres i software ergo ikke noe poeng ennå) -Lengre pipelines - "dårlig" (22 steg mot 20 i Northwood) Med andre ord: Masse mer cache (fortsatt mindre enn Athlon 64 forøvrig), bedre branch prediction, men lengre pipelenes. Spesielt at Precott får mer cache tror jeg vil føre til at HyperThreading vil virke bedre. Blir spennende å se hvordan det slår ut i praksis. I PNI ligger det vel også et par andre skeduleringsalgoriter (e.l.) som skal effektivisere HypT. enda mer. Når det er sagt så lurer jeg nok mest på når Intel lanserer en CPU med støtte for AMD64, og som har integrert minnekontroller. Håper de får det klart til neste generasjon prosessor. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Vel da er vi enige da, jeg tenkte egentlig ikke på prescott, men at det vil komme en helt ny cpu fra Intel som kjører 64, for at det ikke kommer det nekter jeg og tro. Og da først vil det bli fart i sakene og ny kniving som ikke kan føre til noe annet en lavere priser og bedre prosessorer. :wink: Lenke til kommentar
LoS Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Det nye i Prescott er (om jeg husker alt):-Mer cache (dobbelt så mye L1 og L2 som NW) - bra -Mer tracecache - bra -Bedre branch prediction - meget bra -PNI - tja (må implementeres i software ergo ikke noe poeng ennå) -Lengre pipelines - "dårlig" (22 steg mot 20 i Northwood) Kommer det ikke 10-15 nye instruksjonsett og da? Du kan ikke utdype dette med pipelines? Er litt mørkt ang dette. Det eneste jeg veit om de er at desto lengere, desto verre. :oops: Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Det nye i Prescott er (om jeg husker alt):-Mer cache (dobbelt så mye L1 og L2 som NW) - bra -Mer tracecache - bra -Bedre branch prediction - meget bra -PNI - tja (må implementeres i software ergo ikke noe poeng ennå) -Lengre pipelines - "dårlig" (22 steg mot 20 i Northwood) Kommer det ikke 10-15 nye instruksjonsett og da? Du kan ikke utdype dette med pipelines? Er litt mørkt ang dette. Det eneste jeg veit om de er at desto lengere, desto verre. :oops: En lengre pipeline er ikke nødvendigvis en ulempe, fordi man da kan presse CPUen opp i en høyere klokkefrekvens. Du kans se på pipelinen som en fabrikk som produserer varer på samlebånd; Varen produseres i flere steg, og på den måten effektiviserer man produksjonen. En annen analogi: Du vil løse en likning med èn ukjent: Da kan vi dele utregningen inn i flere forskjellige generelle steg: 1. Faktorisere 2. Få de ukjente alene på den ene siden av = 3. Dividere hvis nødvendig Nå er problemet til CPUen at den ikke vet hvilken retning programmet vil ta før den er kommet til det punktet. Dvs. at den regner på et uttrykk helt til den kommer til en "IF-setning" (hvis a gjør det, hvis b gjør noe annet). Her har man to muligheter: a. Steile hele CPUen til man er ferdig med beregningen(dvs har kommet ut fra "samlebåndet", og skrevet tilbake til minnet), eller b. begynne å dytte inn de instruksjonene man tror vil bli nødvendig. For å avgjøre dette benytter CPUen seg av noe som kalles "Branch Prediction". Den kan med stor sikkerhet (over 90%) "gjette" hvilken "retning" programmet vil ta. BPUen kan f.eks ha en oversikt over hvilke "Jumps" som har blitt utført før, og ut ifra det regne ut sannsynligheten for at "a" skjer. I p4 sitt tilfelle så har BPUen noe man kaller Trace Cache. Dette cachet inneholder dekodede x86-instruksjoner (så hvis en instruksjon skal utføres på nytt så slipper den å dekodes igjen), og kan i tillegg inneholde "hint" til BPUen. Men prisen for å "gjette feil" er større jo dypere pipelinen er, fordi CPUen da må "skylle" pipelinen for ubrukelige instruksjoner. Derfor: P4 trenger et stort cache for at ikke de ekstremt lange pipelinene skal steile hele CPUen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå