Gå til innhold

PSU som tok kvelden av mine 5 harddisker?

Romis

Anbefalte innlegg

Hei!

For å gjøre en veldig lang historie kort:

Hadde en Chieftec Ntro 1200w PSU, kjøpte et ekstra GTX 770 for å kjøre i SLI. ( Den PSU'en er veldig spesiell, fordi halvparten av PSU'en er markert med Røde inntak, og halve med sorte inntak. Alle kablene som fulgte med strømforsyningen som ble brukt til PCI-E slots gikk fra sort, på skjermkortet, til rød, på PSU'en. Den hadde ikke nok røde 8 pins innganger til SLI, så jeg prøvde å kjøre en inn i den sorte siden. Da gikk PC'en på i en firedel av et sekund, lys og vifter og alt, deretter ingenting, prøvde igjen, funket ikke. )

Deretter kjøpte jeg ny PSU hos Digital Impuls, som faktisk hadde nok 8 pins kontakter. Satt inn alt sammen, gjorde bra cabel management, alt var bra. Så slo jeg på PC'en, og fikk med en gang opp feilmeldingen BOOT ERROR, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Så jeg sjekket BIOS'en og Boot priority, og den kunne ikke finne noen av harddiskene mine. Det syntes jeg var utrolig merkelig, men jeg regnet da med at SATA portene i hovedkortet var ødelagte.

Kjøpte derfor nytt hovedkort på Digital Impuls, tok det hjem, brukte tid på cable management, satt på kabinett coveret, satt pc'en på plass, satt opp alle skjermene og kablene (har 3 skjermer, som er hovedgrunnen til at jeg ville kjøre SLI), slo på PC'en.. INGENTING skjedde.

Prøvde å måkke rundt med forskjellige kabler og forskjellige strømforsyninger, men hovedkortet var helt dødt. Siden jeg da kanskje hadde brukt et døgn, hvis ikke mer totalt i timer på den dumme PC'en så ble jeg så frustrert at jeg sendte begge hovedkortene ned til Digital Impuls.

Ca 2 uker senere ringte de tilbake og sa at de hadde testet hovedkortene. Gikk ned til butikken, der sa det at det nye hovedkortet var defekt, men at det gamle fungerte utmerket, SATA portene også.

Kom hjem, plugget alt inn igjen, fortsatt samme feilen. Tok da SSD'en min opp til en venn i Oslo og fikk testet det hos han, den fant det heller ikke.

Så, mitt spørsmål:

TL:DR: Kan det faktum at jeg plugget inn en strømkabel fra skjermkortet inn i feil side av PSU'en ha brent alle 5 harddiskene mine, inkludert en SSD?

Alle harddiskene var på samme IDE chain, og koblet inn i samme hub med SATA porter på hovedkortet. Hvis det er tilfelle, så mistet jeg da 9 TB med filer, og harddisker til en verdi av 3,500kr.

Har bestilt en ny SSD som kommer til uka, så jeg får oppdatere da og se om den finner den harddisken, hvis ikke, så tror jeg nesten jeg må selge delene mine individuelt på finn og finne meg en ny hobby, fordi nå har jeg prøvd alt med den dumme pc'en, og det må være det eneste som kan stemme.

Så.. hvor sannsynlig er det at man brenner av samtlige harddisker ved å koble feil inn i PSU'en?

Kan legge til et bilde, så skjønner dere hva jeg mener med sorte og røde sider på PSU'en.

IMG_0012.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at med tanke på feilens natur så vil du kunne få ut data av diskene dine hvis du får tak i et identisk kontrollerkort som diskene hadde. Fysisk så skal det jo ikke være mulig å skade platene hvis strømmen knekker kortet.

Og for vanlige dødelige så er det mulig å åpne harddiskene, sette inn nye kontrollerkort, så er alt bra?

Hva med SSD'en? regner med at siden det dreier seg om flash minne, og ikke fysiske plater så er alt håp ute?

Lenke til kommentar

Om det med å bytte kontrollerkort.

Ifølge Nyland hjelper det heller ikke om vi hadde tatt om identiske kort fra identiske harddisker. Hele livet til harddisken ligger nemlig lagret der. Og fra to like harddisker løftes fra samlebåndet, kan de ha vidt forskjellige livsløp. Den informasjonen som ligger på kortet snakker med modulene på harddisken, som er vedlikeholds-spor plassert utenfor selve dataområdet. Dette oppdateres hele tiden. Hvis det er en sektor som begynner å få leseproblemer, så mapper harddisken den som dårlig og flytter dataene til et annet sted på harddisken. Og all den informasjonen oppdateres da i minnet på kortet, og i modulen. All mulig sånn informasjon oppdateres hele veien, som hvor mye forsterkning du skal ha i lesingen fra hodene, om den har vært varm eller kald og slike ting. Alt dette logges for å ha en optimal harddisk. Med den livssyklusen som ligger på et slikt kort, så fungerer det ikke noe særlig om du tar det av og setter på et annet kort. For de har ikke vært med på den samme reisen den ene har kanskje blitt behandlet kjempefint, mens den andre har blitt slengt rundt. De er helt forskjellige.Dette trikset vil derfor normalt sett ikke fungere på nyere disker.

Du kan også risikere at elektronikken og harddiskens vedlikeholdsspor prøver å oppdatere hverandre. Da kan du i verste fall ende opp med en korrupt disk, legger Nyland til.

Fra en artikkel her på hw extra om ibas for en uke siden.
Lenke til kommentar

Har bare byttet kontrollerkort en gang, og det gikk strålende. Disken kom riktig nok opp som tom/uformatert (husker ikke), men jeg fikk hentet frem data på den med recuva eller noe. Tok kontakt med Ibas først, men prisen der var avskrekkende nok for min del. Det var snakk om bilder fra rundt 1 år jeg ville redde, men jeg synes ikke det var verdt estimatet "alt i fra 2-3.000 til rundt 10.000 kr.

Lenke til kommentar

Nå er vel noen av portene for Sata/Molex-plugger, og har da 3,3V og 5V og 12V-leder. Mens PCI-e kontaktene kun har 12V. Disse vil jo da kollidere med hverandre, og du kjører da 3,3V og 5V rett inn i skjermkortet.

Skjermkortet er laget for 12V, så for det så er det ikke noe stort problem. Men siden skjermkortet har flere tilkoblinger for strømkontakter, så kan det kanskje hende du koblet en kontakt riktig. Denne ville da kjørt 12V inn på skjermkortet (i tillegg til 12V som skjermkortet får gjennom HKet). Og siden kontaktene på skjermkortet er felles, så ville den feilkoblede ledningen sine 3,3V og 5V tilkoblingen være koblet rett på en 12V-spenningsatt krets. Nå er altså spenningen høyere ved skjermkortet enn ved 3,3V og 5V-railen på PSU. Og strømmen bytter retning, som gjør at den går MOT PSUen i steden.

Du peiser da 12V rett inn i 3,3V-railen og 5V-railen. (12V-3,3V og 12V-5V = 8,7V og 7V)

Siden railen er felles loddet i kortet bak på PSUen, og dermed felles med den kabelen som går til harddiskene, så skal du ikke se bort fra at du har kjørt 8,7V på 3,3V railen og 7V på 5V-railen, rett inn i harddiskene.

Resultatet er som du nå ser.

Å bytte kontrollertkort krever vel også en del flaks i tillegg, da selv to harddisker som er 100% identiske ved produksjon ikke nødvendigvis er det lenger. Men ja, finner du et likt kontrollerkort så er det en viss mulighet for at du får disken til å funke igjen. (om ikke motoren er brent)
Ps: Du må for all del ikke ÅPNE harddisken. Da blir den i hvert fall ubrukelig. (kun ta kontrollerkortet som sitter under, på utsiden)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Etter å ha lest 5 minutt, ser det ikke ut som om dette fungerer like smertefritt som jeg opplevde det. Mulig det var enklere før? Alternativt har jeg vært latterlig heldig. Husker ikke størrelsen, men jeg hadde en Diskstar (Crashstar på folkemunne) som tok kvelden etter ca. 1 år for 10-12 år siden. Du må nesten lese deg opp på om det er poeng å bestille inn nye PCBer til diskene du tror er ødelagt.

Lenke til kommentar

Nå er vel noen av portene for Sata/Molex-plugger, og har da 3,3V og 5V og 12V-leder. Mens PCI-e kontaktene kun har 12V. Disse vil jo da kollidere med hverandre, og du kjører da 3,3V og 5V rett inn i skjermkortet.

Skjermkortet er laget for 12V, så for det så er det ikke noe stort problem. Men siden skjermkortet har flere tilkoblinger for strømkontakter, så kan det kanskje hende du koblet en kontakt riktig. Denne ville da kjørt 12V inn på skjermkortet (i tillegg til det skjermkortet får gjennom HKet). Og siden kontaktene på skjermkortet er felles, så ville den feilkoblede ledningen sine 3,3V og 5V tilkoblingen være koblet rett på en 12V-spenningsatt krets. Nå er altså spenningen høyere ved skjermkortet enn ved 3,3V og 5V-railen på PSU. Og strømmen bytter retning, som gjør at den går MOT PSUen i steden.

Du peiser da 12V rett inn i 3,3V-railen og 5V-railen. (12V-3,3V og 12V-5V = 8,7V og 7V)

Siden railen er felles loddet i kortet bak på PSUen, og dermed felles med den kabelen som går til harddiskene, så skal du ikke se bort fra at du har kjørt 8,7V på 3,3V railen og 7V på 5V-railen, rett inn i harddiskene.

Resultatet er som du nå ser.

Å bytte kontrollertkort krever vel også en del flaks i tillegg, da selv to harddisker som er 100% identiske ved produksjon ikke nødvendigvis er det lenger. Men ja, finner du et likt kontrollerkort så er det en viss mulighet for at du får disken til å funke igjen. (om ikke motoren er brent)

Ps: Du må for all del ikke ÅPNE harddisken. Da blir den i hvert fall ubrukelig. (kun ta kontrollerkortet som sitter under, på utsiden)

Har bygd pc'er til meg selv siden jeg var 11, men dette visste jeg ikke i det hele tatt. Det virker som en bra forklaring, og en passende avslutning på et pc problem som er selv-lagd og som har kostet meg flere tusen kroner i tap. Man lærer noe nytt hver dag, og dette vil virkelig hjelpe meg i framtiden. Takk for svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...