Yurifanta555 Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg har nettopp anskaffet meg en relativ ny Ford Focus 2012. Fra før av har jeg bare hatt eldre biler som ikke har vært i beste stand. Så nå tenkte jeg på fult og holde denne bilen vedlike. den har blitt vokset og polert av folka hos Ford rett før overtakelse. Det jeg lurer på er generelt hvordan det skal gjøres når gradestokken vipper på null. Har lest meg frem til at maskinvask ikke er noe man vil gjøre om man bryr seg om bilen sin. Jeg har høytrykkspyler tilgjengelig. Har samt lest meg frem til at smøring av låser og gummilister bør gjøres før vask. Men hvordan anbefaler dere og trå frem eller? Avfetting er vel ikke særlig smart å gjøre etter at den har blitt polert? takknemlig for alle svar. Da jeg anser meg selv som ganske blank og litt redd for å gjøre fatale feil. Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Maskinvask er ikke til å anbefale da det riper opp lakken ganske heftig. I nødstilfeller kan man kjøre ett børsteløs program. Smøring av låser og gummilister er absolutt noe som bør gjøres ett par ganger i vinterhalvåret for å unngå problemer med dører som ikke åpner eller lukker seg. Har du garasje? Isåfall så kan du jo vaske bilen utenfor med høytrykksspyleren og kjøre bilen inn i garasjen for tørk. Vaske bilen ute i minusgrader, der du ikke rekker å tørke bilen før vannet fryser er ikke særlig lurt. Du har jo også selvvaskeanlegg rundt om som man kan tilby seg av. Polering gjør lakken blank, men det er voksen eller en annen form for lakkforsegling som gjør at bilen blir beskyttet og holder seg blank over lengre tid. Så om du bruker sterk avfettning så er det lakkforseglinga som tar kvelden. Håper dette hjalp deg litt, eller så kommer det sikkert flere kloke svar etterhvert. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg bruker hardvoks om høsten og vasker ikke utvendig før varmegradene kommer tilbake. Vet ikke om det er optimalt men jeg vil ikke risikere frostskader av at vann kommer seg inn i kriker, kroker, dører, foringer etc. og fryser og ødelegger. Lenke til kommentar
K N Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Maskinvask riper opp bilen, uten tvil, og voksen varer ikke lenge da pga avfettingen de bruker. Legger ved et bilde av en bil som har vært i maskin og som blir polert opp, det er ganske stor forskjell på før og etter! Som du ser mister lakken mye av "fargen" sin pga alle ripene. Og skal du ikke bruke maskin så må du jo naturligvis kjøre på med håndvask, og da må du skaffe deg (om du ikke har) utstyr. Det er et forum som heter DetailersClub hvor det er noen som jobber med polering på fulltid, deltid og hobbybasis. Her kan man lære utrolig mye om hvordan man skal vaske bilen, og IKKE vaske den, samme med polering. Du får vite hva man burde ha av utstyr, og hva som burde gå i søpla for en ripefri vask. Anbefaler deg å gå inn på www.detailersclub.no og lese litt der og stille spørsmål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå