Gå til innhold

piratkopiering

knert

Anbefalte innlegg

skjønner det ikke..

nintendo, sega, andre konsoller som ikke baserer seg på DVD eller CD, har ikke problemer med piratkopiering. hvorfor? fordi de har sitt eget lille lagrings-system som ingen andre bruker.

de fleste har vel fått med seg at microsoft er kraftig en motstander av piratkopiering. (de skal visstnok ha sin egen "tyste-telefon der du kan sladre på naboen, men det har ikke noe med saken og gjøre)

nå har microsoft kommet ut med sin egen konsoll, XBOX, de må erobre markedet der også.

men det jeg altså ikke kan fatte og begripe er hvorfor noen konsoll-produsenter (og aller minst microsoft) vil basere seg på DVD som lagringsmedium.

det er vel en smal sak og kopiere et XBOX-spill ved hjelp av en DVD-brenner.

i tillegg er det en innebygget HD. nå vet jeg ikke hvor stor denne hard-disken er, men det er visstnok mulighet for og kopiere inn musikk på den.

i tillegg har jeg sett en venn av meg kopiere et brent spill inn på disken og så spille spillet derfra, ingen problemer. mulighetene for ulovlig kopiering er jo store!

eneste problem er vel at hvis MS hadde utviklet sitt eget lagrings-system. så hadde vel resultatet vert mindre salg.

er trøtt.. zzz sengen neste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skjønner det ikke..

nintendo, sega, andre konsoller som ikke baserer seg på DVD eller CD, har ikke problemer med piratkopiering. hvorfor? fordi de har sitt eget lille lagrings-system som ingen andre bruker.

fersk eller? stikk innom www.emuhq.com. alle systemer kan i teorien

emuleres, og det finnes ROMs for både sega-serien og nintendo-serien

av spillemaskiner. spiller ikke noe rolle om et selskap bruker "kassetter"

i stedet for cd/dvd.

ang. piratkopispill på maskiner:

eneste systemet jeg tror fremdeles holder mål sikkerhetsmessig, er

Gamecube, men det finner images til denne maskinen også. men

jeg tror ikke noen har fått disse til å virke på en Gamecube.

hvorfor XBOX bruker DVD:

hva tror du er billigst å produsere:

1. minnebrikker på 4+GB som er plassert i en kasset

2. en DVD plate

Lenke til kommentar

Vel, for det første kan man jo ta det med formater. Nintendo 64 har jo som alle vet kassetter. Det er faktisk mulighet til å piratkopiere dem, men det trengs utstyr som ikke akkurat alle i gata har. Og tar man GameBoy Advance, er disse MYE lettere. Det selges utstyr for en ganske rimelig penge, der man får en tom kassett som man kan fylle med spill, og spill er mulig å få tak i, ettersom det kommer nye spill i huff-huff-sonen hver dag. Med GameCube er det også rimelig "enkelt" å piratkopiere, man trenger DVD-brenner og MiniDVD-plater (kan være jeg tar feil, det er ikke mitt felt). Jeg ser jo også at det kommer nye spill til GameCube i fy-sonen omtrent hver dag også.

Så over til hvorfor Microsoft valgte vanlige DVD'er til å distribuere spill:

For det første, er det mye billigere å få spillene på en DVD, enn for eksempel en kassett.

For det andre, er det med på å gjøre Xbox til mer enn en spillkonsoll. Se på GameCube; den har ikke mulighet for DVD-avspilling (så lenge man ikke har en modifisert versjon). Dette øker nok også populariteten til Xbox. Jeg har selv vurdert å kjøpe en Xbox for å bruke den til en multimedieavspiller som er rimelig portabel slik at jeg kan se DVD/DivX/XviD der jeg ikke har tilgang på PC.

Jeg skjønte ikke helt om du spurte etter noe i denne tråden, men jeg måtte nå bare kommentere litt og si mine meninger :).

Lenke til kommentar
Vel, for det første kan man jo ta det med formater. Nintendo 64 har jo som alle vet kassetter. Det er faktisk mulighet til å piratkopiere dem, men det trengs utstyr som ikke akkurat alle i gata har. Og tar man GameBoy Advance, er disse MYE lettere. Det selges utstyr for en ganske rimelig penge, der man får en tom kassett som man kan fylle med spill, og spill er mulig å få tak i, ettersom det kommer nye spill i huff-huff-sonen hver dag. Med GameCube er det også rimelig "enkelt" å piratkopiere, man trenger DVD-brenner og MiniDVD-plater (kan være jeg tar feil, det er ikke mitt felt). Jeg ser jo også at det kommer nye spill til GameCube i fy-sonen omtrent hver dag også.

Så over til hvorfor Microsoft valgte vanlige DVD'er til å distribuere spill:

For det første, er det mye billigere å få spillene på en DVD, enn for eksempel en kassett.  

For det andre, er det med på å gjøre Xbox til mer enn en spillkonsoll. Se på GameCube; den har ikke mulighet for DVD-avspilling (så lenge man ikke har en modifisert versjon). Dette øker nok også populariteten til Xbox. Jeg har selv vurdert å kjøpe en Xbox for å bruke den til en multimedieavspiller som er rimelig portabel slik at jeg kan se DVD/DivX/XviD der jeg ikke har tilgang på PC.

Jeg skjønte ikke helt om du spurte etter noe i denne tråden, men jeg måtte nå bare kommentere litt og si mine meninger :).

Nå forsvant akkurat alt jeg hadde skrevet så jeg tar det fort...

Desverre, men du kan ikke ha mye peiling på GameCube/Nintendo...

1. GameCube bruker ikke dvd så du kan ikke kopiere spillene på en mini-dvd.

2. Det kommer ikke nye spill omtrent hver dag i "fy-sonen" til GameCube.

3. Det har kommet noen få spill på 3 måneder og det er ingen av spillene som kan brukes.

4. Man kan ikke modifisere en GameCube. (untatt for å få en US/JAP GC til å spille JAP/US spill)

5. Man kan se på DVD-filmer ++ med Q som også spiller GC spill.

Til Capy:

Kasett og DVD er vel ikke det eneste valget...

Og hvem lager liksom spill over 4GB?

Hvis det er så mye data kan de jo bare gi ut spillet på flere plater.

Lenke til kommentar

Halloen, tror du misforstod han litt når du skrev dette:

Til Capy:  

Kasett og DVD er vel ikke det eneste valget...  

Og hvem lager liksom spill over 4GB?  

Hvis det er så mye data kan de jo bare gi ut spillet på flere plater.

Poenget hans var, som svar på ditt tidligere inndirekte stilte spørsmål;"men det jeg altså ikke kan fatte og begripe er hvorfor noen konsoll-produsenter (og aller minst microsoft) vil basere seg på DVD som lagringsmedium.", at det rett og slett er rimerligere å produsere DVD plater enn en ny/gammel type kasett til konsoller, ikke at et spill er på over 4 GB, som det ofte er med musikk og "in-game" filmer.

Over til en litt annen ting, du skriver:

"de fleste har vel fått med seg at microsoft er kraftig en motstander av piratkopiering. (de skal visstnok ha sin egen "tyste-telefon der du kan sladre på naboen, men det har ikke noe med saken og gjøre)"

Microsoft er i dag i live pga. piratkopiering. Uten piratkopiering ville ikke Microsoft ha hatt den markedsandelen av OS som de har i dag. Grunnen: Hvis du fikk valget mellom å bruke Linux som er gratis eller Windows, på jobben. Du er sjef på jobben, du vil selvfølgelig spare mest mulig penger, men du har ingen ansatte som er Linux kompatibel. Du går for Microsoft selvfølgelig.

Hvorfor vil de ansatte ha Windows? Jo de har Windows hjemme, de er vant med det. Unge mennesker som bruker PC hjemme i dag, og har den siste versjonen av Windows, har meget sansyneligvis en piratkopi. De blir vant med å ha det siste, og vil ha det. Windows XP blir integrert i hjemmet uten store kostnader bortsett fra en CD plate som de har brent sin kjære piratkopi på. Microsoft skaffer seg Windows tilhengere lett på denne måten. Når unggutten i huset er ferdig på VGS og militæret og skal ut i en kontor jobb, vil han ha Windows XP på jobben. Og her kommer det viktige; firmaer tør ikke ha piratkopier, de kjøper lisenser for Windows XP til alle sine 200 maskiner, pga at de ansatte har vendt seg til Windows fra en ung alder i hjemmet, på sin kjære piratkopi.

Lenke til kommentar

Nå forsvant akkurat alt jeg hadde skrevet så jeg tar det fort...

Desverre, men du kan ikke ha mye peiling på GameCube/Nintendo...

1. GameCube bruker ikke dvd så du kan ikke kopiere spillene på en mini-dvd.

2. Det kommer ikke nye spill omtrent hver dag i "fy-sonen" til GameCube.

3. Det har kommet noen få spill på 3 måneder og det er ingen av spillene som kan brukes.

4. Man kan ikke modifisere en GameCube. (untatt for å få en US/JAP GC til å spille JAP/US spill)

5. Man kan se på DVD-filmer ++ med Q som også spiller GC spill.

1. Du har sikkert rett der, trodde at GameCube brukte sånne små DVD-plater, men som sagt så har jeg ikke store kunnskaper om dette.

2&3. Jeg sjekket akkurat ja, er lenge siden de GameCube spillene kom. Trodde at det kom jevnlig på linje med andre ting, for jeg sjekket ikke datoene da jeg så vidt så over de spillene som hadde kommet.

4&5. Da jeg snakket om modifisert GameCube, var det denne versjonen som Panasonic har laget (som du forøvrig nevnte) jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Poenget her er velneppe at det er fysisk mulig å kopiere fra gamcube osv, poenget er at det er så tungvint at antallet som faktisk gjør det er neglisjerbart.

AtW

Det er selvfølgelig mulig, men ennå er det ingen som har klart det.

På N64 gikk det ann, og det var sikkert en del som gjorde det.

Men det kan ikke sammenlignes med anttal folk som piratkopierte DC og PS spill.

Lenke til kommentar

grunnen til at det bare er sluppet er en 10-15 spill til GC på nett er fordi de skulle være proof of concept releaser. Vise at det gikk an + gi de som evt skulle forsøke å lage modchips e.l. til GC en mulighet å teste på. Det at GC ikke bruker mini dvd?

3 inch NINTENDO GAMECUBE Disc based on Matsushita's Optical Disc Technology, Approx. 1.5GB Capacity = mini dvd hvis jeg ikke ser helt feil her.

Lenke til kommentar
grunnen til at det bare er sluppet er en 10-15 spill til GC på nett er fordi de skulle være proof of concept releaser. Vise at det gikk an + gi de som evt skulle forsøke å lage modchips e.l. til GC en mulighet å teste på. Det at GC ikke bruker mini dvd?

3 inch NINTENDO GAMECUBE Disc based on Matsushita's Optical Disc Technology, Approx. 1.5GB Capacity = mini dvd hvis jeg ikke ser helt feil her.

Det er ikke det samme som en dvd.

De har nemlig problemer med at det er blitt to forskjellige standarer.

Lenke til kommentar

blir ikke GameCube platene "brent baklengs" eller noe slikt fra fabrikken slik at folk med vanlig utstyr skal få det vanskeligere og kopiere, eller er jeg på villspor?

Jeg mener nemlig og ha lest eller hørst at de sviver motsatt vei eller noe slik at for ex en vanlig DVD brenner ikke kan brenne diskene.

Meget mulig jeg er bortevekk nå men da får noen avkrefte den teorien/påstanden

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gamecube DVD'ene er vanskelig å kopiere av to grunenr:

1. Det er miniDVD'er.

2. DVD'ene leses utenfra og inn, og ikke innefra og ut, som på vanlige DVD'er.

Dette er det jeg har fått med meg, men jeg kan, som alle andre mennesker, ta feil...

Fatter ikke problemet, det er jo 100% standard mini dvd plater, som de fleste video/Foto butikker har massevis av. Imagene som blir releaset nå, er bare å brenne med nero og starte de på vanlig måte i gc'n.

Anyway.... kjøp spillene, de fleste kan dere prøve som demoer e.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...