RobinFroland Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Heihei! I dag (dagen før førerprøven) så virker det så klart ut som om det har skjedd noe alvorlig med bilen min. Jeg er svært lite kyndig på dette området, og håper derfor at kanskje noen av dere her inne klarer å lokalisere problemet mitt, og kan veilede meg videre om dette problemet er noe jeg burde kjøre til verkstedet med en gang med, eller eventuelt om det er farlig å kjøre noe videre.Jeg legger ved en video, som dere kan ta i utgangspunkt. Kanskje veldig vanskelig å lokalisere problemet uten at dere er her og ser det i person, men det er da verdt et forsøk å spørre! Det skal også sies at denne lyden oppsto sakte men sikkert etter jeg hadde øvelseskjørt et par timer. Lyden ble kraftigere og kraftigere, og varte i omtrent 15 minutter før det stoppet. Senere så kom lyden igjen, men nok en gang stoppet det etter en stund. Dvs, at lyden ikke er konstant, men kommer og går.Ta en titt på denne videoen, og se om du blir noe klokere! Takker på forhånd for alle svar og hjelp! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Ser alt ut til å virke som det skal? Jeg er heller ikke ekspert, men lyden kan kanskje komme av ei slakk gummireim? Hvilken bil er det? Jeg så bare Peugeot-logoen. Lenke til kommentar
CirkA7 Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Blir det verre ved høyere turtall? Hadde tippet på lagre i dynamo eller en av reimene. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Sliten/uttørket flatreim høres det ut som, eller så er lageret på enten servo, dynamo eller eventuelt AC-pumpa gåen. Prøv å først spraye litt olje på dynamoreima og se om det hjelper. Endret 26. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Olje på reima? Blir det ikke bare enda mer sluring da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Olje er noe av det dummeste du kan utsette en reim for! Det ødelegger gummien. Prøv heller reimspray. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Synes ikke det høres ut som reima. Tipper at lyden kommer fra et lager. Har hatt liknende lyder både fra dynamo og vannpumpe som var rimelig slitne. Lenke til kommentar
RobinFroland Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Takk for svar! Jeg skal få min far til å hjelpe meg med å eventuelt stramme og spraye reimspray på reima og se om det løser problemet. Han tror også at det enten er en reim, eller lager fra dynamo eller vannpumpe. Det har vist seg at AC ikke er problemet, da lyden kom tilbake trass at AC var avslått.Jeg kommer tilbake med en oppdatering i morgen, om det fungerte med enkel stramming og spraying! Om ikke, så tar jeg den til et verksted i morgen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Du kan demopntere reima og kjenne på alle strammehjul, dynamo, AC etc. om det er slark og ulyder. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Olje er noe av det dummeste du kan utsette en reim for! Det ødelegger gummien. Prøv heller reimspray. Poenget her var å finne problemet raskt. De fleste har en boks med olje av ulikt slag stående, men de færreste har reimspray. Fokuset her var dermed ikke å bevare reima lengst mulig, da jeg anser den som klar for utskifting hvis den er ansvarlig for denne ulyden. Forsvinner lyden når reima får litt smøring, så er lager i orden, mens reima er klar for utbytting. Jeg har forresten også brukt en skvett med boks-olje på utallige reimer som har laget ulyd opp igjennom uten at det har ødelagt reima eller forkortet dens levetid noe betraktelig. Jeg understreker at reima ikke skal dynkes olje. Det er snakk om en liten og kort spray for å høre om ulyden påvirkes. Når en reim er uttørket og sliten, så vil den måtte skiftes innen rimelighetens tid uansett. En uttørket reim har dårlig gummi i utgangspunktet. Vi trenger likevel ikke la det gå prestisje i å lage en debatt rundt akkurat dette. Har man reimspray stående, så bruk gjerne det og se om det hjelper. Kommer lyden fra en komponent eller løpehjul/strammehjul, så må reima av og da kan man like gjerne bytte reima i samme slengen hvis man ikke vet hvor gammel den er. En flat-reim koster ikke stort. Vet man at reima er av nyere dato, så vet man også at den sannsynligvis ikke er feilkilden. Olje på reima? Blir det ikke bare enda mer sluring da? Nei. Hvis reima er tørr og sprukket, så slurer den mer siden gummien mister gripe-evnen. Jeg snakker, som sagt, ikke om å dynke reima i olje. Det er snakk om å spraye en liten skvett på reima for å høre om lyden blir borte. Det er i hovedsak ment for feilsøking hvis reima, eller komponenter den driver, mistenkes for å lage ulyd. Reimspray er selvfølgelig å foretrekke, men reimspray er mer til vedlikehold, etter min mening. Er reima først uttørket og begynner å lage lyder som dette, så er det mest hensiktsmessig å bytte den. Det er mulig jeg tar litt lett på dette med dynamoreimer, men vedlikehold av slitasjedeler koster som regel mer tid, fokus og penger, enn å bare skifte dem når de har gjort jobben sin. Til OT: I forhold til stramming, så kom jeg til å tenke på at det også kan være eget automatisk strammehjul og løpehjul på reimdriften til dynamo her, og disse kan fint lage denne lyden hvis de er utslitt. Hvis du legger ut hvilken Peugeot-modell, års-modell og motor dette er, så er det enkelt å finne ut hvilke komponenter reima driver. Endret 27. januar 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Utløserlager? Hva skjer med lyden om du trykker clutchen inn og ut? Endret 27. januar 2014 av Opelduude Lenke til kommentar
RobinFroland Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 Utløserlager? Hva skjer med lyden om du trykker clutchen inn og ut? Nå har det seg slikt at jeg har kjørt veldig mye i dag, antakeligvis sammenlagt en 4 timer, uten at noen lyd i det hele tatt har kommet. Nå mot slutten av kjøringen har det kommet en lyd som kanskje virker litt annerledes, men som kanskje er relatert til det andre problemet. Nå er det slik at clutchen virker veldig seig? og den lager dessuten en voldsom ulyd når jeg tråkker den inn. Når jeg tar clutchen ut, så stopper lyden. Hva kan dette være? Et slags lager? Er det farlig å kjøre videre i mellomtiden til jeg får den på et verksted? Lenke til kommentar
RobinFroland Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 Her er forøvrig en ny video. Det må være clutchen det er noe galt med? Når dere hører at lyden forsterkes på videoen under, så er det fordi jeg trykker inn clutchpedalen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Først og fremst, har du smurt/sjekket reima, bare for å utelukke denne helt? Lenke til kommentar
RobinFroland Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Reima er utelukket! Den er stram og fin. Har vært på verksted i dag og fikk beskjeden jeg fryktet mest. Utløserlageret må byttes. De skal bytte hele settet (clutch og utløserlageret?) og dette vil komme på +/- 8.000kr. Ikke akuratt beskjeden jeg håpet på dagen etter lappen var sikra, men slik er det nå bare.Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Trist at det ble så dyrt. Men det er flott at du fortalte hvordan det gikk, så andre som har samme symptomer kan lese det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå