Gunfreak Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Så for sånn 4 år siden kom Histwar Les Grognards, hadde en del gode og en del dårlige aspekter, Her er bilde fra originale histwar Sånn ser det nye spillet ut Så stor forbedring både på soldater og terrenget Men viktigst er gameplay Her er ting som er forbedret siden originalen. I originalen, kunne aien "slå seg av" flere ganger stoppet spillet fordi hverken mine eller fiendens soldater ville angripe uansett hvilke ordere jeg ga, og da endte det med at mesteparten av slaget bare ble en stor artilleri duel. med hundrevis av kanoner som skyter på hverandre. Dette er nå helt fikset, etter 3 spill i demoen, gikk det alltid bra, soldatene mine gjorde det jeg ba de om. Spillet er ikke som et total war spill. Du styrer ikke en enhet, men korps, så i stede for å gi ordere til en enhet på 300 mann gir du ordre til et korps på 10 000 mann. Du gir ordere til korps du kan gjøre det enkelt, du kan i teoren styre hele slaget med 4 ordere, angrip, små angrip, forsvar og masjer. men dette er bare de store macro ordrene, du kan gi mer spesifike ordre. Men si du vil angripe noen russere. Russerne har sånn si 75 000 soldater, du har 69 000, du er fordelt i 6 korps som varierer i størresle fra 7000 til 17 000 mann, du de holder Du vet ikke helt hvor harde de er, men du angriper med 4 av korpsene og holder 3 i reserve, hoved angrepet ditt blir gjort med korpset på 17000, det angriper høyre flanke, men du må gjøre så fienden ikke kan ta soldater fra venstre flanke, så defor ber du et mindre korps på 10 000 mann å små angripe venstre flanke, dette korpset vil holde venstre opp tatt, men vil ikke bli for iherdige, I støtte til hovedangrepet har jeg kavaleri korpset mitt på 7000 kavaleri, pluss det fjerde korpset på 12 000 i støtte til det på 17000 i tilfelle det første korpset ikke greier saken. Når korpset mitt på 17000 angriper vil det plasere artilleriet sitt, bombe fienden en stund først, før den går inn. Spillet har 3 størrelser 1:6 altså en model på skjermen er 6 virklige soldater, så har du en hær på 120 000 vil du ha 20 000 modeler, så har du 1:2 da vil du ha 60 000 modeler, eller 1:1 så da vil du har alle 120 000 soldater på skjermen samtidig, Max er 500 000 med da 250 000 på hver side. Du vil kunne ha 1000 kanoner, titusenvis av kavaleri og hundretusenvis av infanteri. 1:1 scale kommer ikke før i mai tror jeg, da de oppdaterer spillet hele tiden, både grafisk og i gameplay. Jeg har egentlig bare 2 klager. litt firkanta animasjoner og dårlig lyd. ellers er det tipp topp nå. Er et dusin forskjellige land, 600 forskjellige formasjoner, 5000 historiske ledere, 1300 historiske regimenter. Ikke bare det men for de som liker statistikker får du masse info etter slaget. Feks, får du info om hvilket regiment mistet flest folk, hvilket som vant flest treffinger, hvilket fanget flest fanger osv. Feks i første spillet mitt i demoen, took 2nd dragoons en kavaleri enhet jeg hadde 3700 fanger, og "drepte skadde" 2700 til. Men ikke bare for enheter, hele korps også. Du får info om % av hvor mange du tapte, det faktiske antallet, hvor mange soldater du har til disposisjon ved neste slag, Spillet skal også ha hele kampanjer, hvor du må slåss i en serie slag, vinner du ikke bra nok i første salget må du jakte ned fienden. http://www.histwar.com/game/game-overview-hwn.html 1 Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Takker for info. Husker du har skrevet om histwar 1 tidligere. Jeg googlet litt nå. Ser at Histwar er ett en manns prosjekt. Hvor mye skinner dette igjenom? Jeg ser ut i fra skjermbildene, at grafikken ser overaskende bra ut, i forhold til skjermbilder fra det første spillet. Du sier animasjonene er litt "firekanta" hva mener du med det? Hvordan er animasjonene ellers. Hvordan ser det ut når soldater går, løper, skyter, dør, hester løper, kanoner reloader osv. Jeg forstår det slik at spiller er under utvikling og ikke ferdig. At 1:1 hær størrelse ikke er ferdig enda også. Men er 2:1? Med så mange soldater på skjermen, hva er systemkravet? Hvordan er de generelle effektene. Lys, eksplosjoner røyk osv? Du sier man styrer korps på 6000 - 20 000 mann eller deromkring. Hvor mange "enheter" eller korps har man da kontroll gjennomsnittelig pr slag. Som du ser ut i fra spørsmålene mine har jeg litt andre prioriteringer enn deg . Jeg er glad i historiske spill med realisme. Men likevel må en viss balanse av spillbarhet være inne i bildet. Samt ett minimum av krav til grafikk. I utgangspunktet fyller Total war serien de fleste av mine behov. Men i Histwar 2 ser det jo ut til at grafikken begynner å bli svært så bra, tanken på mer realistiske slag enn hva man får i total war er absolutt forlokkende Endret 26. januar 2014 av GrinderX9 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 All koding er gjort ev JMM som han kaller seg, en franskmann som er veldig dårlig i engelsk, men veldig hyggelig, snakker med han på forumet flere ganger, og svarer nesten alltid på tråder om spillet, Han får hjelp til det grafiske, modeler, skins, osv. også får han hjelp til oversetting til Engelsk. Beste måten å forklare animasjonene er at de er stive, ikke myke og realistiske, hester glir litt over terrenget når de løper, husk også at spillet spilles i flere forskjellige hastigheter, fra 1:1 til 1:6, så du kan spille ekte 1:1 hastlighet, men da går det greit, og slag vil da deg alt fra 2 til 14 timer å spille. med 1;6 er 1 minutt gjort på 6 sekunder, så 1 miutt på 10 sekuder, så 20 sekunder så 30 sekunder, syns selv spillet ser best ut på 30 sekunder pr. minutt i spillet eller 20 sekunder pr minutt. ved 1:;1 tar det en evighet å spille, og animasjonene sitter liksom ikke fast i terrenget de glir veldig. når kavaleri slåss blir det en klynge og du ser samme animasjonen omigjen til og omigjen til kampen er over, stive animasjoner med andre ord og ikke så mange. 2;1 skala på soldater er der ja(ikke i demoen) antall soldater ser ikke ut til å ha noe effekt på systemet(kanskje når de nye modelene som kommer i løpet av et par måneder kommer i spillet) Men de som er nå har ikke mange polys, en annen forskjell er at mens total war gir hver enkelt soldat en liten ai, gjør ikke histwar det, hver enhet har en ai, men ikke hver soldat, og siden animasjonene er færre og simplere bruker ikke hver soldat så mye prossessor kraft. Spillet er laget for å ha opp til 110 enheter på hver side, og det forandrer seg ikke med flere soldater, så kalkulasjonene er like uansett . Så som nevnt opp til 110 enheter pr side, men du gir ikke ordere til hver enhet(selv om du kan det som du vil, gi spesifike ordre til feks artilleri kan være greit) Antall korps varierer fra størrelsen på slag, du har skjeldent under 4, når borodino slaget kommer vil du ha 11 på fransk side tror jeg. Det slaget vil ha ca. 300 000 soldater, og sånn ca. 1400 kanoner tilsammen. Effektene varierer, røyken er ok(tåken i spillet veldig flott og gir en flott stemning) lyden er ikke så bra, men dette vil moddens regner jeg med. (til orginal spillet ble det gitt ut en hel "mod expantion" som la til england, prøysen, spania, portugal i spania) Lys er ganske bra, du spiller vanligvis i dagslys så er ikke så mye lys bortsett fra sollys da og det er flott. eksplosjoner er ganske bra, ikke super flotte på nært hold, men når hundrevis av kanonkuler river opp bakken og du ser det fra sånn 100 meters hold ser det drit bra ut, Så i effekter er lyden største let down, men igjen har også noe med at du vanligvis ikke spiller på 1:1 hastighet, vansklig å lage lyd som høres bra ut i 1:1 og 1:6 hastighet. Balansen er bra, men det er jo ikke rock papper sisscors som total war. spillet har utrolig kompliserte kalkulasjoner under det hele. Jeg snakket med en på forumet som har spilt hele spillet mer enn meg, og har gitt noen gode AAR. Han hadde et slag med to hærer han lagde selv. Sånn ca. 100 000 på hver side. ca 500-600 kanoner. Slaget var kult sa han, men blodig, han mista 35 000 soldater(spilte som napoleon) som i virkligheten gjør artilleri mest skade, en brigade på 3000 mann kan utslettes på 15 minutter om de blir bombadert av 40 kanoner, og med alt fra 120-900 av de på hver side, sier det seg selv. 1 Lenke til kommentar
GrinderX9 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Ok, takker for fyldig å bra svar Jeg har faktisk blitt overbevist om det her. Men prisen tatt i betraktning, skal jeg vente til spillet blir litt mer ferdig. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Her er noen bilder som viser hvordan spillet ser ut nå, som du ser er ikke de nye modelene kommet enda. Så selv syns jeg grafikken på terrenget ser bedre ut en soldatene, men fremdeles ser bra ut for meg. Er ikke ferdig med dette slaget enda, brukte mesteparten av kvelden i går på det. Jeg startet med ca. 59 000 soldater og er russland, Napoleon startet med 76 000. Jeg er nå nede i 48 000 soldater, Napoleon nede i 62 000. Dette var planen min, i sør(nedre delen av kartet) bare holdt jeg plassen min og forsvarte(blå ring) Her hadde jeg mye artilleri og et egent kavaleri korps. I senter(gul pil) faket jeg et angrep, hvor soldatene mine gikk på for å holde senter opptatt( dette går dårlig da terrenget er vansklig og jeg har mistet flere tusen mann på dette som ikke skulle koste meg så mye) I nord (rød pil) gikk jeg til angrep Her ble det blodige saker. I sør har jeg ca. 60 kanoner, Da det ikke har vært alt for mye action her, har kanonene for det meste skutt på litt kavaleri og noen infanteri enheter nå og da. I sør hadde jeg også ca. 10 000 kavaleri Sammen i kavaleriet hadde jeg godt og vel 15 000 infanteri I sør var det for det meste kavaleri som fant på tull ball, Napoleon sendte frem litt og jeg sendte frem litt de kjempet, men innimellom kommer infanteri innen rekkevidde for kanonene mine, disse stakkars franskmenne gikk i firkant formasjon i forsvar mot kavaleriet mitt som var i nærheten av de, ble godt mål for sånn ca. 24 kanoner. Dette er også en måte å se slaget på, gir en grei og fin oversikt Den største hendelsen i sør var når sånn ca. 2000 franske kavalerister kom helt inn i min forsvars linje, men de ble slått tilbake av sånn ca. 5000 av mine kavalerister. I senter var det ikke full krig, men pga. bratte bakker og mye skog, ble det heftige kamper. Her har et fransk batteri mistet en eller flere kanoner. Men det var i nord ting skjedde, Denne franske enheten mistet 57% av soldatene sine. noe som er ekstreme tall. alt over 15% er en dårlig dag for å si det slik. Nord var dominert av kampen om en stor gård. Napoleon hadde plasert sånn 4000 polske soldater i gården, Og den ble tatt etter en hard kamp. De polske soldaten flyktet etter å ha mista 400 mann, men de ble fanget av kavaleriet, og sånn 3600 av de blir først inn i fangenskap. Det er så langt jeg har kommet, korpset mitt som angrep i nord er nå combat ineffective. 48% er borte av 17 000 mann. Jeg har ikke styrke eller ammo nok til å forsette å angripe. Så nå skal de bare holde det de har greid å ta. og håpe de kan holde stand om noen prøver å ta tilbake området(men tror ikke det, Napoleon fikk enda mer juling i nord og tror ikke han har styrker til å ta tilbake området. I senter får mini slaget bare holde på, ikke noe vil skje der, bortsett fra at soldater på begge sider vil dø unødvendig. Så Da har jeg bedt styrkene min i sør til å angripe, 15 000 infanteri og 9000 kavaleri med 60+ kanoner, bør det gå greit, det var nok der jeg skulle ha angrepet i starten, området er flatt og perfekt for meg å dominere med det overlegende antallet kavaleri jeg har. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå