Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Selvbygd datamaskin slår seg av under spilling.

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, så har jeg en datamaskin som slår seg av under spilling. Det rare er at det skjer bare med enkelte spill. Hvis det hadde skjedd bare under spilling av de tyngste spillene, hadde jeg forstått det, men jeg kan spille Battlefield 4 med alt på ultra i flere timer uten problemer. Prøver jeg derimot å starte Dragon Age Origins, slår den seg av etter noen få minutter. Maskinen er ikke overklokket.

Hardware:

Hovedkort: ASRock Z87 OC Formula

PSU: Cooler Master V850, 850W PSU

Skjermkort: Sapphire Radeon R9 290X 4GB GDDR5

CPU: INTEL Core i7-4770K 3.5-3.9GHz LGA1150

Minne: CORSAIR 16GB (2KIT) DDR3 1866MHz

Edit: Har nå forsøkt å bytte skjermkort uten at det hjalp det minste.

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner ikke noe misstenkelig med temperaturene, men av en ellker annen grunn så fungerer alt som det skal i dag. Har prøvd å spille alle spill som jeg har hatt problemer med, og så langt har ikke maskinen slått seg av en eneste gang. Det eneste som er forandret er at jeg bruker Displayport isteden for DVI. Skjønner ikke hvorfor det skulle ha noen betydning, men hvis det å bruke Displayport er alt som skal til for å gjøre maskinen stabil, så skal jeg ikke klage. :)

Lenke til kommentar

Min maskin gjorde noe av det samme. det viste seg å være defekt GPU (Radeon HD 7950). Maskinen slo seg av i spill som feks minecraft og cod4 men ikke i battlefield 3 og black ops 1. Bare deler min erfaring, slår maskinen seg på uten å gjøre noe spesielt etter den har skrudd seg av? I mitt tilfelle så måtte jeg ha PSU av i 10 sek for å så slå den på igjen for at maskinen skulle starte.

Lenke til kommentar

Min maskin gjorde noe av det samme. det viste seg å være defekt GPU (Radeon HD 7950). Maskinen slo seg av i spill som feks minecraft og cod4 men ikke i battlefield 3 og black ops 1. Bare deler min erfaring, slår maskinen seg på uten å gjøre noe spesielt etter den har skrudd seg av? I mitt tilfelle så måtte jeg ha PSU av i 10 sek for å så slå den på igjen for at maskinen skulle starte.

Takk for infoen. :)​ Nei må ikke gjøre noe spesielt for å slå maskinen på igjen. Faktisk så slår den seg på igjen av seg selv etter et par sekunder.

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
Ok, nå har jeg iallfall bæsjet skikkelig på leggen. Siden problemet bare oppstod under spilling var jeg overbevist om at det var noe galt med skjermkortet. Kjøpte derfor DETTE skjermkortet og følte meg ganske trygg på at problemene endelig var over. Men etter bare noen få minutter med spilling slår maskinen seg av IGJEN!!! :wallbash:
Dette betyr sannsynligvis at jeg nettopp har kastet bort 4799 kroner til ingen nytte. Noen som har noen gode råd å komme med før jeg kaster hele drittmaskinen ut av vinduet? :(

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal utelukke temperatur problemer må du se på de under load eller peak, som ved progammer som intelburntest og prime95. Du nevner ikke noe kjøler, så jeg antar det er stock du bruker. Festemekanismen disse bruker er boss og lett å gjøre feil ved.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg iallfall bæsjet skikkelig på leggen. Siden problemet bare oppstod under spilling var jeg overbevist om at det var noe galt med skjermkortet. Kjøpte derfor DETTE skjermkortet og følte meg ganske trygg på at problemene endelig var over. Men etter bare noen få minutter med spilling slår maskinen seg av IGJEN!!! :wallbash:
Dette betyr sannsynligvis at jeg nettopp har kastet bort 4799 kroner til ingen nytte. Noen som har noen gode råd å komme med før jeg kaster hele drittmaskinen ut av vinduet? :(

Du har to ukers angrerett

• Liker 1
Lenke til kommentar

faktisk 45 dager :)

Lenke til kommentar

faktisk 45 dager :)

Kommer an på butikken, men joda

Lenke til kommentar

Takk for infoen. :)​ Nei må ikke gjøre noe spesielt for å slå maskinen på igjen. Faktisk så slår den seg på igjen av seg selv etter et par sekunder.

Hvis PC'en slår seg på igjen av seg selv, så er det vel snakk om restart? Kan det være BSOD du plages med? Se om du finner dump filer i C:\Windows\Minidump.

Lenke til kommentar

Jo, kan selvfølgelig levere det inn på angreretten, men jeg har nesten mer lyst til å selge det gamle kortet siden det nye har bedre kjøling.

Hvis PC'en slår seg på igjen av seg selv, så er det vel snakk om restart? Kan det være BSOD du plages med? Se om du finner dump filer i C:\Windows\Minidump.

Du har et godt poeng, men det er ikke en "vanlig" BSOD heller. Alt virker helt normalt før skjermen plutselig blir svart, alle vifter/harddisker i maskinen stopper, og så går det et par sekunder før makinen starter igjen helt på vanlig måte. Har heller ingen dump filer fra tidspunktene som maskinen har slått seg av.

Lenke til kommentar

Det kan være diverse innstillinger i bios om reboot pga power loss o.l. Jeg mener også at under bsod så vil maskinen ikke slå seg helt av. Jeg synes du bør gjøre som jeg beskrev tidligere i tråden for å utelukke CPU overoppheting helt.

Har brukt HWMonitor til å sjekke temperaturene under load, og det høyeste jeg har målt er 62 grader på CPU. Jeg bruker heller ikke stock kjøler, men DENNE. Er egentlig litt skuffet over at en så dyr kjøler ikke kjøler bedre, men 62 grader skal vel ikke på noen måte forårsake noen problemer for CPUen?

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt greit, og da testet du med noe program ala prime95 over tid?

Uansett så kan en eventuell reinstallasjon av windows hjelpe. Dersom cpu ikke overopphetes eller det er skjermkortet så er det nok kanskje software. Dersom det faktisk er bsod så bør du sjekke om dumping er aktivert. Jeg husker ikke akkurat hvordan det gjøres nå og kan ikke sjekke, men mener det var i msconfig

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt greit, og da testet du med noe program ala prime95 over tid?

Uansett så kan en eventuell reinstallasjon av windows hjelpe. Dersom cpu ikke overopphetes eller det er skjermkortet så er det nok kanskje software. Dersom det faktisk er bsod så bør du sjekke om dumping er aktivert. Jeg husker ikke akkurat hvordan det gjøres nå og kan ikke sjekke, men mener det var i msconfig

Testet både med prime95 og et par av spillene jeg har problemer med. Temperaturen var helt klart høyest under testing med prime95.
Neste helg skal jeg prøve å sette inn en gammel harddisk og installere Windows på den for å se om det hjelper. Har ikke særlig lyst til å måtte installere alle programmene på nytt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...