Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HW til fibernett

Anbefalte innlegg

Skal strekke LAN'et litt :-)

Tenkte å ha nettilgang i båt og naust, og det er 150m fra svitsj til bryggekant.

Det kan løses på minst 2 litt under middels måter, men jeg tenkte:

Siden svitsjen min har mulighet for fiber (ZyXEL GS1910-24) så kan jo det brukes. Optisk fiber er billig på ebay etter det jeg kan finne ut. Videre er det jo artig med gigabit nettverk :-)

Jeg trenger da en SFP-modul til svitsj (eksempel:

SFP SX LC 1Gb/s Mini-Gbic for Dell switches) passer denne?

Og en optisk "dings" til..( eksempel:

Fast Ethernet Fiber Fibre Optic Media Multi-M Converter)..

og mye fiber (dersom jeg skal realisere et par andre ideer:

[OPCOM] FIBER OPTIC CABLE 9/125 SINGLEIMODE - SIMPLEX CUSTOM 0.9 (2000M)...

Spørsmålet er nå om disse vil snakke sammen?

Det hadde kanskje vært bedre med en ruter som tok fiber inn og WiFi+Ethernett ut..

(En værstasjon kan og komme på tale, og kan måtte plasseres langt lengre borte enn 150m, så da er det enda en grunn til å finne ut av fiber muligheten).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha googla Zyxel switchen din, så ser det ut som du har 4 SFP porter i switchen... Så da trenger du ikke SFP moduler utenom...

Du skal fint kunne terminere fiberen i en mediakonverter (uten at jeg er bombesikker på dette. Aldri prøvd :p ) og dra vanlig kobberkabel (cat. 5e eller bedre) derfra.. Men skal du koble til flere enheter enn det er porter i konverteren, så vil jeg anbefale deg å sette opp en switch til med SFP og terminere fiberen i den i stedet, og koble enheter til swicthen på vanlig måte..

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Etter å ha googla Zyxel switchen din, så ser det ut som du har 4 SFP porter i switchen... Så da trenger du ikke SFP moduler utenom...

Hva du snakker om har jeg ikke en anelse om. Men

SFP: S mall Form-factor Pluggable. Har du 4 SFP porter så har du 4 porter, 4 porter er ikke er 4 moduler.

Hva du trenger:

1x ZyXEL SFP-SX-D

1x 150M LC-LC 50/125 MULTIMODE

Istenfor å kjøpe en mediaconverter så vil jeg anbefale deg å kjøpe en switch med mulighet for SFP

(HP har noen rimelige)

Og nei utstyret du har satt opp vil ikke snakke sammen.

Endret av wtf1337
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Christian: Portene 20-24 kan enten brukes som vanlige 10/100/1000 ethernet porter, eller så kan man dytte inn en dings i et av de 4 rektangulære hullene ved siden av og bruke port 20-24 med fiberoptisk kabel.

wtf1337: har funnet en slik dings (ZyXEL SFP-SX-D). Eneste strek i regninga er regninga: ca 1000kr for 1 stk modul... På ebay finnes det moduler til andre merker, noen helt nede i 200kr... Disse antar jeg er forbeholdt den aktuelle produsent sine svitsjer..

Optisk fiber må tydeligvis være av en litt bestemt type..

• Liker 1
Lenke til kommentar

eller så kan man dytte inn en dings i et av de 4 rektangulære hullene ved siden av og bruke port 20-24 med fiberoptisk kabel.

Å ja, det er ikke moduler i dem nei...:p Nei da må du skaffe deg det også ja selvfølgelig....:p

Er vant til at de kommer ferdig, skal bare konfigureres....;)

Men jeg ville ha skaffa en switch til og kjørt fiber mellom dem istedet for mediakonverter... Vet som sagt ikke om det fungerer i det hele tatt.. Aldri vært borti den løsninga...:p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I prinsippet skal alle SFP moduler være kompatible med hverandre, siden de alle følger samme standarder. MEN, på grunn av at produsentene av svitsjer og rutere helst ser at du kjøper optikken fra dem eller deres partnere, så nekter en del svitsjer å bruke SFP-er som er produsert av "feil" produsent.

Så, kikk i datablad for svitsjen din, og se hva den oppgir at er støttet. Har du litt flaks, så er zyxel så greie at de lar deg bruke hvilke SFP-moduler du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...