Henriette22 Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Hei, jeg er forelderen til et barn på 5 år og det er spørsmål om hvem barnet skal bo fast hos. Jeg har et par spørsmål: Kan retten ta stilling til hvem av foreldrene et barn skal bo fast hos uten at det er avholdt en hovedforandling? Kan retten bestemme hvilken barnehage barnet skal være i? Setter pris på alle svar :) Lenke til kommentar
y tho Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Hei, jeg er forelderen til et barn på 5 år og det er spørsmål om hvem barnet skal bo fast hos. Jeg har et par spørsmål: Kan retten ta stilling til hvem av foreldrene et barn skal bo fast hos uten at det er avholdt en hovedforandling? Kan retten bestemme hvilken barnehage barnet skal være i? Setter pris på alle svar :) Jeg vet ikke så mye om alle spørsmålene men på hvor barnet vil bo fast kan vel være litt opp til barnet selv? Har selv skilte foreldre og jeg syntes det er enklere for meg at jeg fikk velge, og foreldrene mine er glade uansett hvem jeg velger bare jeg er glad og fornøyd. Kan forstå det kan være litt vanskelig når barnet bare er 5 år men ja. Spørrs jo litt på hvordan situasjonen er rundt det hele også. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 1) Retten kan bare avsi dom for fast bosted uten hovedforhandling hvis partene er enige om det, jfr. barnelova § 61 første ledd nummer 8. Retten kan avsi midlertidig kjennelse for fast bosted uten muntlig forhandling etter krav fra den ene parten hvis retten ser det som nødvendig, jfr. barnelova § 60. 2) Retten kan ta stilling til hvem av foreldrene som skal ha foreldreansvaret og hvem barnet skal bo fast hos. Den forelderen barnet bor fast hos kan alene ta stilling til hvilken barnehage barnet skal gå i, jfr. barneloven § 37. Den andre forelderen vil ikke ha rettslig interesse i å overprøve en slik avgjørelse direkte, slik at domstolene vil avvise en sak som går på valg av barnehage alene etter tvisteloven § 1-3. 1 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Hei, jeg er forelderen til et barn på 5 år og det er spørsmål om hvem barnet skal bo fast hos. Jeg har et par spørsmål: Kan retten ta stilling til hvem av foreldrene et barn skal bo fast hos uten at det er avholdt en hovedforandling? Kan retten bestemme hvilken barnehage barnet skal være i? Setter pris på alle svar :) Dette er jo sånne ting som barnevernet enkelt kan svare deg på Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Hei, jeg er forelderen til et barn på 5 år og det er spørsmål om hvem barnet skal bo fast hos. Jeg har et par spørsmål: Kan retten ta stilling til hvem av foreldrene et barn skal bo fast hos uten at det er avholdt en hovedforandling? Kan retten bestemme hvilken barnehage barnet skal være i? Setter pris på alle svar :) Jeg vet ikke så mye om alle spørsmålene men på hvor barnet vil bo fast kan vel være litt opp til barnet selv? Har selv skilte foreldre og jeg syntes det er enklere for meg at jeg fikk velge, og foreldrene mine er glade uansett hvem jeg velger bare jeg er glad og fornøyd. Kan forstå det kan være litt vanskelig når barnet bare er 5 år men ja. Spørrs jo litt på hvordan situasjonen er rundt det hele også. Det er ikke nødvendigvis en god idé. Et slikt ansvar skal ikke gis yngre barn. Selv jeg, som var 12 år, burde hatt mindre ansvar for det. Resultatet ble at jeg bodde litt hos begge to og ikke fikk røtter noe sted. Lenke til kommentar
Teza Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Dette er vel et spørsmål som er bedre besvart av fagpersoner enn på et forum? Er tross alt viktig for alle involverte? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Dette er vel et spørsmål som er bedre besvart av fagpersoner enn på et forum? Er tross alt viktig for alle involverte? Spørsmålet om hva som er den beste løsningen i barnevernssaken: Helt enig. Spørsmålet om trådstarters prosessuelle rettigheter: Ganske uproblematisk å bidra til her, som krikkert altså har gjort. Endret 26. januar 2014 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Teza Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Spørsmålet om trådstarters prosessuelle rettigheter: Ganske uproblematisk å bidra til her, som krikkert altså har gjort. Joda, rakker ikke ned på svarene, men ville selv benyttet andre kilder dersom det hadde stått om hvor mitt barn skulle bo. Lenke til kommentar
Henriette22 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 1) Retten kan bare avsi dom for fast bosted uten hovedforhandling hvis partene er enige om det, jfr. barnelova § 61 første ledd nummer 8. Retten kan avsi midlertidig kjennelse for fast bosted uten muntlig forhandling etter krav fra den ene parten hvis retten ser det som nødvendig, jfr. barnelova § 60. 2) Retten kan ta stilling til hvem av foreldrene som skal ha foreldreansvaret og hvem barnet skal bo fast hos. Den forelderen barnet bor fast hos kan alene ta stilling til hvilken barnehage barnet skal gå i, jfr. barneloven § 37. Den andre forelderen vil ikke ha rettslig interesse i å overprøve en slik avgjørelse direkte, slik at domstolene vil avvise en sak som går på valg av barnehage alene etter tvisteloven § 1-3. Hjertelig takk Ex'en min har funnet en advokat, men jeg har ikke funnet en ennå. Kan jeg alene likevel gi tilsvar ved stevningen? Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg synes alle problemstillingene som blir luftet i denne tråden her minner veldig mye om denne leksehjelptråden som ble flyttet bort fra juss-forumet tidligere i dag. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1564234&p=21356267 Lenke til kommentar
Henriette22 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg synes alle problemstillingene som blir luftet i denne tråden her minner veldig mye om denne leksehjelptråden som ble flyttet bort fra juss-forumet tidligere i dag. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1564234&p=21356267 Så den tråden tidligere i dag, men den dekker dessverre ikke det jeg lurer på om min sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå