Gå til innhold

Lydkort til Reason

Anbefalte innlegg

Vurderer å investere i Reason 2.5

Lurer på hvilket lydkort som passer best til dette programmet?

Har bare et gammelt soundblaster 5.1 akkurat nå, er vel på tide å bytte d ut snart.

Bør være et kort som er bra, men ikke så sinnsykt dyrt.

Maks 3000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor profesjonelt tenker du å satse da? Jeg er riktignok bare en novise når det gjelder Reason. Har bare trykket litt her og der, og ikke fullført en sang. Jeg har dog en kamerat som er en riktig støver på Reason, han har laget x antall trance låter m.m og han kjører et SB live. Lyden er kurant der, og når han tar med seg noen av sangen bort til meg og kjører de på min maskin (Audigy lydkort) så sier ihvertfall han at han ikke hører noe som helst forskjell. Jeg er selv ingen trance-tilhenger, og har en lei tendens til å ikke klare konsentrere meg om lyden når jeg hører trance, men snarer bli frustrert. Derfor har jeg fått andre som jeg kjenner til å komme bortom å høre på samtidig, for å se om det er noen forskjell, og de hører heller ingen forskjell sier de. Så jeg blir nødt å svare ditt spm med et nytt spm, når du mener et lydkort som passer til Reason, hva er det da egentlig du tenker på?

Personlig tror jeg kanskje jeg ville gått for noen av de dyrere terratec variantene en finner på komplett, ikke så mye for annet enn at jeg har hørt de skal være bedre enn sånne billige Audigy greier jeg kjører. Skal etterhvert få testet litt mere når jeg har litt mere penger å ta av, men for tiden så er det Audigy jeg bruker.

Poenget mitt var vel egentlig bare at det kommer vel litt an på hvor profft en skal satse, hva en skal bruke programmet til (softsynth eller innspillingsstudio f.eks.) og hvor kresen en er på det med lyd. For min egen del så er jeg smålig audiofil, og velger derfor å legge ekstra penger i stereoanlegg og slikt der jeg faktisl hører på og lytter til musikk. Jeg hører veldig sjeldent på mp3er, og da er det som regel bare for å teste om det er noe til band eller artist, og ellers er det spilling jeg bruker lydkort til. Filmer ser jeg på DVD og musikk hører jeg på CD, og derfor har jeg ikke gjort noe utav det med lydkort og slikt. Siden jeg nå har vurdert å prøve å gjøre noe kreativt innen musikkens verden så blir jeg nødt til å vurdere nye lydkort og så videre, men inntil videre så står Audigyen min greit til, og så får jeg kjøpe meg et bedre headset enn det jeg har.

Oi, mitt innlegg nr 100.

Lenke til kommentar

Har selv brukt både SB Live og Terratec DMX 6Fire 24/96 i Reason 2.5...

Det er en forskjell i lyden, men det er mye pga at det ene kortet kjører 16bit 44.1kHz og det andre kjører 24bit 96kHz. Den store forskjellen derimot, er at Terratec kortet har gode og stabile ASIO drivere. Dette er lydkortdrivere på lik linje med DirectX driverne, bare at de byr på langt lavere "latency". Latency er, enkelt forklart, tiden det tar ifra du trykker på en tangent, til lyden faktisk kommer ut av høyttalerne dine. Normalt ligger DirectX drivere på rundt 25-150ms (vanligvis nærmere 150) alt ettersom hvor rask CPU du har. Dette gjør at du får en irriterende etterheng for hver tone du prøver å spille. ASIO drivere derimot, er langt raskere, og mitt Terratec klarer rundt 3ms i 24bit 96kHz. Dette betyr at latency'en blir såpass liten at du stort sett ikke klarer å merke noe til det. Spessielt om du ønsker å koble et keyboard til PC'en for bruk i Reason, så er dette MEGET viktig. Det høres kanskje ut som om 150ms er mere enn raskt nok, men tro meg, du vil oppfatte det som SVÆRT plagsomt.

Soundblaster Audigy har ASIO drivere. Akkurat hvor gode de er vet jeg ikke, men jeg har hørt rykter om 7ms, noe som burde være bra nok.

ASIO = Drivere for musikkbruk.

DirectX = Drivere for spillbruk.

WDM = Drivere for standard windows bruk.

Lenke til kommentar

Takk for svarene! :smile:

Glemte å skrive det, men som sagt det er vel viktig å velge rett kort med tanke på latency'n.

Reason virker utrolig proft og en burde ha potensial til å lage veldig bra musikk med dette programmet. Må bare lære seg å bruke det skikkelig først. Tenker også å koble en synth e.l keyboard til Pc'n etterhvert.

Ser vel ut som at jeg må satse på et kort med ASIO drivere, høres fornuftig ut. Det er utrolig mye kort på markedet så det er litt vanskelig å velge, men tror jeg skal sjekke ut Terratec-kortene.

Noen som vet om det er gjort store forandringer fra Reason.1 til ver.2.5

Har bare prøvd ver.1. :shrug:

Lenke til kommentar

Ja forandringene er ganske store. For det første har man fått endel nye maskiner, bla.a. en såkalt "Graintable" synth for avanserte sammensatte lyder, en mer avansert sampler. I tillegg har det kommet en hel del nye effekter. Scream4 er en avansert distortion/overdrive box, denne låter ganske brutalt i rett sammenheng. Vocoder maskina er ganske kul, og kan også brukes som en equalizer. Andre effekter er f.eks. forbedret reverb maskin, audio-splitter/merger og en unison maskin.

Synes Reason har tatt et stort steg mot å gjøre hardware synther overflødig. Savner bare litt fylde i lyden, og muligheten (kan meget god bare være min evner som ikke strekker til, men jeg har ikke hørt noen som har klart det) til å få de skikkelig "gummi-aktige" bassene (lager trance og house).

Uannsett, Reason er knallbra, og definitivt et program man kan bli sittende med i timesvis og bare leke seg med.

MAudio Audiophile 24/96 og Terratec DMX 6Fire 24/96 ble av Computer Music omtalt som å være de to beste kortene i sin klasse. MAudio Audiophile er trolig noe mere basic, men skal visst også være svært bra med tanke på lyd og drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...