ostenxx Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Hei. Jeg har en 2007 modell Renault Kangoo som jeg bruker som en pendlebil til jobb (ca. 17 km hver vei) samt til nyttebil på fritiden. Etter at kulden slo til i vinter har batteriet tendert til å bli lettere utladet dersom bilen har stått i ro en del døgn. I dag var batteriet helt flatt - dvs. at jeg hører startmotoren gå, men det er ikke nok juice til å få i gang bilen. Jeg kjørte sist nå på fredag, og batteriet var sist ladet mandag med en Ctek MXS 5.0 - lader som jeg pleier å bruke. Batteriet som er i bilen nå er et såkalt vedlikeholdsfritt batteri. Det er originalbatteriet som fulgte med bilen ny. Til opplysning er dette en bil som har få km på baken- den hadde gått 30 000 km da jeg skaffet den i fjor vår. Det er mulig slitasjen på batteriet er høy. Er det bare å løpe til bilforhandler og kjøpe et nytt batteri? Hva anbefales av merker? Endret 29. januar 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Dynamoereimen kan være i slakk, da vil den lade rimelig dårlig, noe som vil merkes i kaldt vær. Hvis den er stram og i god stand kan det være noe som noe tapper strøm når bilen står parkert. Kanskje lyset i hanskerommet står konstant på, eller at en diode i dynamoen har røket. Prøv å ta av minuspolen på batteriet og mål hvor mye strøm det går mellom batteripolen og polskoen, men forsikre deg om at ingenting i bilen står påslått. De fleste multimetere bare tåler opp mot 10 Ampere, går det over det ryker sikringen. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Dynamoereimen kan være i slakk, da vil den lade rimelig dårlig, noe som vil merkes i kaldt vær. Hvis den er stram og i god stand kan det være noe som noe tapper strøm når bilen står parkert. Kanskje lyset i hanskerommet står konstant på, eller at en diode i dynamoen har røket. Prøv å ta av minuspolen på batteriet og mål hvor mye strøm det går mellom batteripolen og polskoen, men forsikre deg om at ingenting i bilen står påslått. De fleste multimetere bare tåler opp mot 10 Ampere, går det over det ryker sikringen. Nå har vi målt med multimeter, og det ser ut til at bilen trekker ca. 0,5 ampere per time. På grunn av at jeg måler når jeg tar av polklemmene, så måler jeg ca. 24 ohm. I følge ohms lov blir regnestykket slik: U= I x R 12v = X x 24 X= 12/24 = 0,5 ampere Batteriet er på 70Ah, dvs. at hvis bilen står ubrukt trekkes 0,5 ampere per time, dvs. at batteriet tømmes på 140 timer som tilsvarer 5 - 6 dager. Korriger meg om jeg regner feil her, men om dette stemmer vil jo sikkert det gamle batteriet i bilen var halve denne tiden. Uansett synes jeg det er merkelig om jeg må vedlikeholdslade bilen på ukentlig basis. Hvor mye strøm er det normalt at bilen trekker når den står i ro over tid? EDIT: Kan tilføye at batteriet får lading av dynamoen når motoren går. Så dette er ikke en del av problemet. Endret 26. januar 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 0,5A er MINST 10 ganger så mye som man kan anse som akseptabelt. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 0,5A er MINST 10 ganger så mye som man kan anse som akseptabelt. All right, jeg tenkte meg det. Hva tror du/dere kan være den mest sannsynlige synderen? Hvilken (-e) komponenter drar evt. all denne strømmen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Mål strømmen som tidligere nevnt. Så tar du ut én og én sikring til strømtrekket forsvinner eller går markant ned. Da har du funnet kretsen som trekker strøm. Hvis batteriet og polskoene er veldig skitne kan det også gi kryptrøm. Sørg for at toppen av batteriet, batteripolene og skoene er skikkelig rene og fine. 0,5A blir 6 watt. Det kan nesten høres ut som en liten lyspære eller noe. Kanskje bagasjeromsbelysning, hanskerom etc. som har hengt seg opp? Endret 26. januar 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Mål strømmen som tidligere nevnt. Så tar du ut én og én sikring til strømtrekket forsvinner eller går markant ned. Da har du funnet kretsen som trekker strøm. Hvis batteriet og polskoene er veldig skitne kan det også gi kryptrøm. Sørg for at toppen av batteriet, batteripolene og skoene er skikkelig rene og fine. 0,5A blir 6 watt. Det kan nesten høres ut som en liten lyspære eller noe. Kanskje bagasjeromsbelysning, hanskerom etc. som har hengt seg opp? Jeg har hatt mye trøbbel med cd-spilleren i bilen. Fungert og ikke fungert i sykluser. Relativt ustabil. Kan være årsaken. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Det kan det være ja. Om du har muligheten bør du koble den helt fra og teste igjen. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Det høres litt mye ut ja. En måte er å dra ut sikring for sikring mens man måler. Da kan man eliminere bort det som er i orden i allefall. Så når man kommer til den sikringen det gjelder kan man se hvilke komponenter den sikringen dekker og få en pekepinn. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Det kan det være ja. Om du har muligheten bør du koble den helt fra og teste igjen. Ok folkens, da har jeg og far testet og trikset halve kvelden uten å bli helt kloke. Vi har sjekket samtlige kurser inne i kupeen - tatt ut sikring for sikring - uten at dette har hatt effekt. Dette inkluderer blant annet en hovedsikring på 30A og sikringen både til cd-spilleren og sentrallåsen. Videre har vi koblet fra både + og - på dynamoen uten effekt. Feilen er ikke konstant, i perioder mens vi holdt på dro bilen kun 0,024A. Når strømmen ble tilkoblet og dørene låst opp/låst igjen kom feilen/forsvant uvilkårlig. Det er åpenbart noe som trekker strøm i bilen i perioder. Hva er det i bilen utenom startmotor og dynamo som trekker strøm fra + - polen og som ikke er i relatert til sikringer inne i bilen? Kort oppsummert kan jeg si at jeg har hatt problemer med en defekt låsemekanisme i sidedøren som resulterte i dårlig strømoverførsel til sentrallåsen. Det ble derfor skiftet en del i sidedøren som var defekt. Problemet ble løst. Videre har jeg hatt problemer med en cd - spiller som har streiket i hytt og gevær - ut - og inntak av sikring fikser dette. Det eneste jeg synes er merkelig til vanlig (utenom cd - spiller) er at sentrallåsen aktiveres automatisk 1 min etter at bilen er parkert - uten at jeg bruker fjernkontrollen på nøkkelen. Endret 26. januar 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Mange biler har flere sikringbokser. Har dere sjekket om det er noen slike i motorrommet? Var strømtrekket null når dere hadde trukket ut alle sikringene? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Mange biler har flere sikringbokser. Har dere sjekket om det er noen slike i motorrommet? Var strømtrekket null når dere hadde trukket ut alle sikringene? Vi trakk ut sikring for sikring. Blir noe håpløst å få alt på plass riktig igjen. Jeg kan selvfølgelig ta et bilde slik at jeg husker alle koblingene igjen dersom jeg tar ut alle. Men som sagt hadde de enkeltvis ingen effekt. I motorrommet er det en felles boks bestående av noen større sikringer samt noen releer til blinklys, hovedlys etc. Disse har vi ikke fiklet med enda. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Du trenger ikke ta ut alle på en gang. Du kan bare ta ut en, sjekke strømtrekket, sette den inn igjen og ta ut en ny, sjekke strømtrekket igjen osv. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Kondensatorer i kretsene kan lure målingene og den som måler trill rundt noen ganger. Som f.eks lysforsinker til kupelyset. Batteriet er tross alt noen år gammelt, så kanskje en belastningstest kunne vært noe? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Du trenger ikke ta ut alle på en gang. Du kan bare ta ut en, sjekke strømtrekket, sette den inn igjen og ta ut en ny, sjekke strømtrekket igjen osv. Jeg gjorde akkurat dette, men det hadde ingen påvirkning som sagt. Nå snakker jeg om sikringer inne i kupeen. Vi sjekket med låste dører også (for å sikre at kupeelys var avskrudd) uten noen tydelig effekt. Virker som det kommer og går vilkårlig. Det er et noe komplisert elopplegg i bilen (typisk fransk?) så det er ikke så lett å forstå seg på. Jeg regner med at jeg kjøper et nytt bilbatteri i morgen og evt. bestiller en time hos merkeverksted. Er det forresten noen måte å sjekke kondisjonen på batteriet? Det har et lite vindu ser jeg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Multimeter kan gi en pekepinn. Men du bør ha en batteritester for å være helt sikker. De fleste verksteder har en slik og kan teste det på noen sekunder. Om jeg ikke husker feil skal du se en grønn kule i det vinduet. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 Multimeter kan gi en pekepinn. Men du bør ha en batteritester for å være helt sikker. De fleste verksteder har en slik og kan teste det på noen sekunder. Om jeg ikke husker feil skal du se en grønn kule i det vinduet. Bilen ble levert til merkeverksted i dag. Forhåpentligvis blir det en snarlig og rask løsning på problemet. Batteriet er i alle fall klart for utbytting, og jeg går for originalt da det koster omtrent det samme som Sønnak/Global, men har bedre spesifikasjoner. Jeg gir en oppdatering når jeg vet hva som er/var feilen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Bare for å ha nevnt det så ser ohm's-lov, utregninger, og alt fint ut i mine øyne, men metodene er nok likevel mer for Volvo Amazon, enn en 2007 modell. Det er mye som kan ha lurt deg her. Man må måle strømtrekket, og de forskjellige boksene kan ha ulike sleep-modes som gjør de våkne eller delvis våkne lenge etter at bilen er slått av. For å få et sikkert resultat må man derfor måle lenge etter at bilen er avslått, lukket, og låst (feks ved å trekke ut ledinger av panseret slik at man kan erstatte en av forbindelsene til batteri med måleapparatet i Ampere-modus, uten å koble av/på strømmen) I tillegg til at enkelte bokser kan være aktive og bruke strøm i varierende tid og mengde, har en del av dem også mer enn en strømtilførsel og sikring, så ser ikke bort fra at det kan forkludre resultatet når man tar ut en og en sikring, på jakt etter den syndende kretsen. Det du nevner om at bilen låser seg er forresten noe enkelte biler gjør "by design" har jeg merket, så er ikke sikkert det er en feil. Muligens noe verkstedet kan kode av/på i styrings-boksen? Uansett har du jo gjort en hederlig innsats, og i tillegg til andre tips du har fått er hengerfeste-kontakt noe jeg har sett stjele strøm (for de som har dette), men vi får håpe det nå bare er batteriet, eller noe enkelt. De fleste elektriske feil er jo forsåvidt enkle, men det å finne dem derimot..... Endret 27. januar 2014 av pcp160 Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 Bare for å ha nevnt det så ser ohm's-lov, utregninger, og alt fint ut i mine øyne, men metodene er nok likevel mer for Volvo Amazon, enn en 2007 modell. Det er mye som kan ha lurt deg her. Man må måle strømtrekket, og de forskjellige boksene kan ha ulike sleep-modes som gjør de våkne eller delvis våkne lenge etter at bilen er slått av. For å få et sikkert resultat må man derfor måle lenge etter at bilen er avslått, lukket, og låst (feks ved å trekke ut ledinger av panseret slik at man kan erstatte en av forbindelsene til batteri med måleapparatet i Ampere-modus, uten å koble av/på strømmen) I tillegg til at enkelte bokser kan være aktive og bruke strøm i varierende tid og mengde, har en del av dem også mer enn en strømtilførsel og sikring, så ser ikke bort fra at det kan forkludre resultatet når man tar ut en og en sikring, på jakt etter den syndende kretsen. Det du nevner om at bilen låser seg er forresten noe enkelte biler gjør "by design" har jeg merket, så er ikke sikkert det er en feil. Muligens noe verkstedet kan kode av/på i styrings-boksen? Uansett har du jo gjort en hederlig innsats, og i tillegg til andre tips du har fått er hengerfeste-kontakt noe jeg har sett stjele strøm (for de som har dette), men vi får håpe det nå bare er batteriet, eller noe enkelt. De fleste elektriske feil er jo forsåvidt enkle, men det å finne dem derimot..... Jo da, jeg er fullt klar over at det er litt Redor Felgen - nivå på min egen feilsjekk her. Og bilen er nok av en såpass ny årgang at det er mye som kan trekke strøm i perioder etter at den er parkert og låst. Men faktum er jo at batteriet tappes fort, og jeg må ha fullgod batteriytelse når den står parkert ute i kulden. Forhåpentligvis er det bare nytt batteri som skal til, i verste fall er det mer komplisert enn som så. Hengerfestekontakt er jeg ikke sikker på at det er på bilen. Det er i alle fall ikke hengerfeste montert på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå