DanFekar Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Har et lite problem med internettoppkoblingen hos søsteren min. Hun har: - En sliten PIII 500/128mb ram, 56k modem, WinXP. - Telefonabbonement fra Telenor - Samtaletjenester/tellerskritt fra Tele2 - Internettabbonement fra Tiscali (frisurf) Problemet er at når jeg forsøker å koble opp mot internett (tiscali frisurf) så får jeg følgende feilmelding : "Finner ingen summetone, kontroller at telefonlinjen er koblet til modemet". Høyttaleren på modemet er aktivert, og når maskinen "tar av røret" for å finne summetonen høres en skrape/knitrelyd...men ingen summetone. Lempet hele ruklet i bilen og kjørte hjem til meg selv for å prøve der. Brukte samme ledning fra veggen til modemet og hey presto: Rett på nett! Samme oppringte nummer, samme brukernavn/passord og andre innstillinger. Greia er at jeg har feilmeldt dette til Telenor og de sendte en kar fra Bravida for å sjekke linja, men fant ingen feil; alt er som det skal være. Hun har ingen problemer med linjen til vanlig telefonbruk. Dette har vi prøvd (mest for å tekkes telenor feilmelding): - Bytte modem (samme feil) - Prøvd nevnte maskin på annet sted (alt funket ok) - Prøvd en ny fungerende maskin på nevnte linje (samme feil som før) - Byttet telefonledning mellom maskin og uttak (samme feil) Har forsøkt å melde feilen på nytt hos Telenor, men de fraskriver seg alt ansvar og hevder at feilen overhodet ikke kan ligge hos dem. De sender ikke montør på nytt. Det virker på meg som om dette er en ganske klar sak; det kan da ikke være noe annet enn linjen inn til huset, og dermed Telenor sitt ansvar? Når man abbonerer på og betaler for en telefonlinje hos Telenor bør vel denne også kunne brukes til internett? Er det en reklamasjonssak dersom den ikke kan det? De reklamerer jo på websiden for produktet at: Bestiller du Vanlig abonnement (analog)får du et vanlig telefonabonnement - med én linje som du kan bruke til telefon, faks eller Internett. I etableringsprisen ligger montering av den første kontakten, vedlikehold og feilretting innenfor vanlig arbeidstid. Kan samtaletjenestene fra Tele2 være et problem? At de har lagt inn et slags ekkelt forvalgsnummer som kludrer til hele greia? All hjelp mottas med takk (ca 1000). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Har et lite problem med internettoppkoblingen hos søsteren min.All hjelp mottas med takk (ca 1000). Det er en ting du ikke har ramset opp og som er felles for begge maskinene som er prøvd i huset og det er jordingsfeil eller andre problemer med el-anlegget som kan forstyrre modemer og ISDN-kort. Du har selvfølgelig fjernet alt av telefoner osv når du har forsøkt? Lenke til kommentar
DanFekar Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2003 Takk for innspill. Ja jeg har tenkt på jordingsfeil, og har prøvd med jordet skjøteledning fra vaskekjelleren i nabohuset uten resultat. Det kan selvsagt være en jordingsfeil begge steder hvis jeg har maks uflaks. Alle andre telefonapparater er fjernet under forsøkene, jeg har til og med dratt maskinen bort til hovedtelefonuttaket og prøvd med en 1 meter lang ledning Føler at jeg har prøvd det meste etterhvert, det er vel bare å flytte som hjelper... Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Hvordan taster du inn oppringt telefonnummer ? Med ell uten forvalgsnummer ? Jeg vet at Tele2 internet krever dette. Kan det være at Tiscali også krever noe sånt? Hvorfor prøver du ikke med Tele2 sin "frisurf" når du først har dem som telefon tjeneste leverandør ? Men da igjen, du skulle jo gjerne høre summetonen før noe annet begynner å skje. Har du prøvd å koble til samtidig modem og telefon til veggkontakten, ringe opp med modem og så løfte opp telefonrøret for å sjekke om summetonen er der ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Føler at jeg har prøvd det meste etterhvert, det er vel bare å flytte som hjelper... Det som tyder på jordfeil er jo at det ikke finner summetonen, et modem er jo en "telefon" og du skulle jo ha hatt samme problem med og ringe ut hvis det var linjefeil. Har du ringt 145 og fått linja di målt? Gjør dette med PC av og påskrudd samt tilkoblet/ikke tilkoblet telenettet for og se om måingene endrer seg Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Fant Xp driverne selv eller brukte du cd'en som du fikk med? Hadde samme problem før men løste seg med å inst. driverne fra produsenten. Lenke til kommentar
DanFekar Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Hvordan taster du inn oppringt telefonnummer ? Med ell uten forvalgsnummer ? Bruker forvalgsnummer som Tiscali krever; 1530. Men greia er jo at det funker fint hjemme hos meg men ikke hos søstera mi, så da burde jo ikke dette være avgjørende. Har du ringt 145 og fått linja di målt? Gjør dette med PC av og påskrudd samt tilkoblet/ikke tilkoblet telenettet for og se om måingene endrer seg Ja jeg har feilmeldt linja til Telenor (145) og de har målt linja på alle mulige måter, til og med sendt en montør for å se om noe var galt med koblingen inne i huset men han fant heller ingenting.Fant Xp driverne selv eller brukte du cd'en som du fikk med? Hadde samme problem før men løste seg med å inst. driverne fra produsenten. Hm... Hadde du virkelig samme problemet som meg? At maskinen ikke fant summetone ett sted, men funket fint ved en annen lokasjon? Og en driveroppdatering fikset dette?Dette er vel en del av forbannelsen ved å skrive lange innlegg, folk gidder ikke lese alt Men jeg bruker de nyeste driverne fra Creative (produsenten av modemet). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Men greia er jo at det funker fint hjemme hos meg men ikke hos søstera mi, så da burde jo ikke dette være avgjørende. Hør med en elektriker og hør om du kan få lånt eller leid en skilletrafo og skaff deg et nettfilter f.eks fra clas olhson, da kan du antagelig få eliminert eller bekreftet teorien og el-feil. Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 :oops: Beklager for det, trodde du satte modemet i en annen maskin. Da har jeg ikke hatt det samme problemet som deg Lenke til kommentar
Aireal Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Kan det tenkes at modemet og telefon linka di ikke er kompatible fysisk på noen måte ? Jeg har ingen annen ide altså Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå