Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Produksjon av elektrisk kraft Andel i %:

Vannkraft 95.2

Varmekraft 3.8

Vindkraft 1.0

Neppe. Jeg trodde også at det var 99%, og dersom man Googler "vannkraft 99 prosent" så får man flere treff som indikerer at det nettopp er 99% av kraften i Norge som blir produsert med vannkraft - blant annet fra Regjeringen.no, FN.no samt hjemmesidene til Senter for fornybar energi.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Stemmer ikke helt med 99%, kommer an på om vi har veldig tørre vinter hvor vi må importere strøm. Vindkraft er økende ved nye forskningsprosjekter som settes opp i de kommende år. http://www.vestavindkraft.no/ f.eks

Vil tenke meg at den totale produksjonen er ca 90-95%. Antar at det er fra en lærebok du har hentet sitatet, bruken av særdeles grove approksimasjoner er helt vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Produksjon av elektrisk kraft Andel i %:

Vannkraft 95.2

Varmekraft 3.8

Vindkraft 1.0

Neppe. Jeg trodde også at det var 99%, og dersom man Googler "vannkraft 99 prosent" så får man flere treff som indikerer at det nettopp er 99% av kraften i Norge som blir produsert med vannkraft - blant annet fra Regjeringen.no, FN.no samt hjemmesidene til Senter for fornybar energi.

Vi kan definere akkurat hvor mye vannkraft vi bruker helt selv. Og vi kan fint si f.eks at vi har 100% vannkraft siden vi eksporterer mer strøm enn vi importerer og man ikke kan skille på hvor strømmen i kablene kommer fra. Vi kan dermed si at den andre kraften vi lager blir eksportert også bruker vi bare vannkraften selv (siden vi ikke kan skille på kraften i linjene kan vi fint si det).

Og ut fra samme resonnementet er "grønn kraft" tullet som man kan kjøpe en ren svindel.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...