Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat 3BG - Problemer med varmetråder i bakrute


TMB

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har et problem jeg egentlig ikke skjønner noe av.

 

4 av varmetrådene i bakruta virker ikke. Etter nærmere inspeksjoner ser jeg at det er 0.5-1cm skrapt bort på hver av de. Ikke rart de ikke virker da. Måler heller ingen forbindelse med multimeter.

 

Går til innkjøp av denne, men den virker ikke i det hele tatt. Blir ingen forbindelse og den detter etterhvert av ruta. De øvrige trådene fungerer som de skal enda.

 

Prøver så å tegne de på igjen med blyant da bly leder strøm. Virker fremdeles ikke. Kjøper denne for å prøve i stedet da metall også leder strøm. Det er nå det virkelig blir merkelig.

 

Nå virker ingen av trådene i det hele tatt. Tenker med en gang at det er sikringen som er gått, men den er like hel!

 

Noen som skjønner hva som foregår her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville trodd at Plastic Padding Chemical Metal var en elendig strøm-leder, er du sikker på at det er feil?

 

Ellers brukte vi "sølvmaling" på varmetråder før i tiden, men det er mange år siden jeg var borti det sist, og det kan være vanskelig både å få god kontakt, og få det til å sitte (som du har oppdaget! :) )

 

Uansett er vel det greieste nå, for å prøve å forstå hva som skjer, at du måler på stikkene til varmetråder at du faktisk har 12V der, og deretter kobler vekk en av ledingene og måler motstanden mellom stikk.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om den leder strøm bra eller ikke, kosta netsen ingenting så prøvde bare...

 

Hva mener du med koble vekk ledningene? Dra vekk guffa jeg smurte på i går? Stikk?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om den leder strøm bra eller ikke, kosta netsen ingenting så prøvde bare...

 

Hva mener du med koble vekk ledningene? Dra vekk guffa jeg smurte på i går? Stikk?

Jeg snakker om tilkoblingene, altså der ledingene går inn på ruta (som vanligvis på glasset er en hann kabel-stikk). Først måle med ledingene tilkoblet, og varme på, for å være sikker på at det faktisk kommer 12 volt frem dit. Når man så skal måle motstand i varmetråder må du koble av enten pluss eller minus på glasset, slik at du er sikker på at det kun er varmetrådene i glasset du måler (og ikke kretsen på bilen).

 

Kort sagt først måle spenning /volt på ledingene inn på rute, mens de er tilkoblet, deretter ta av en (eller begge ledningene) og måle motstand mellom tilkoblingspunktene på glasset.

Lenke til kommentar

Jeg har selv reparert med denne: http://www.torshovbil.no/varmetrad-reparasjon.html

 

Men det er ikke bare til å kline rett på. Da funker det dårlig. Varmetrådene du skal reparere må pusses ned der du skal male over og det må være gullande rent og avfettet. Du må så maskere godt så du bare får en tynn stripe som på de vanlige varmetrådene. Legger du på for mye kan du få for høy strøm så sikringen ryker, eller i beste fall at du bare får varme der du har lagt på sølvlakk.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at det er brudd om de har både spenning og jording? De har vel + på den ene siden og - på den andre?

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor alle slutter å virke når jeg gjør kretsen hel igjen...

 

Du har to ledninger inn på hver side av ruta. Den ene er det spenning på og den andre er til jordingen. Hvis begge disse er i orden, dvs at den ene har kontakt med jord og den andre har full spenning, så er det brudd i varmetrådene en plass som gjør at alle trådene mister spenning.

 

Man må måle seg frem for å finne ut hvor bruddet er. Hvorfor du plutselig mister spenningen i alle trådene på en gang er enten mangel på spenning eller jord, eller så er det brudd en essensiell plass på varmetrådene som gjør at alle mister spenning/jord.

 

Har du sjekket at du får spenning ut av den ene ledningen og at du har kontakt med jord i den andre?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Viser seg at de resterende virker alikevel.

 

Prøvde den Granville-saken igjen nå. Pusset helt ned og vasket og tørket. Men den sitter bare igjen i maskeringsteipen når jeg drar den av. Jeg gir opp, for et drittprodukt.

 

Tar imot alle andre tips til hvordan jeg kan reparere disse. Bytte ruta er selvsagt uaktuelt, lol.

Lenke til kommentar

Som sagt, så er det svært få produkter som faktisk er hensiktsmessig til å reparere tråder i bakruter. Det blir som regel bare tull av det, og det fører stort sett bare med seg bortkastet tid og penger. Jeg har prøvd en del ulike preparater og ingen har fungert.

 

Det er sikket mange som har klart det gjennom tidene, og jeg tror at jeg klarte å reparere en tråd for noen år siden etter flere forsøk, men jevnt over har det vært bortkastet å bruke resurser på slikt. Med en mini-kasko, så betaler du 2000 kr for en ny rute.

 

Spørsmålet er hva tiden din er verdt og hvor mye du ender opp med å bruke på disse produktene, hvis de faktisk klarer å reparere trådene, kontra de 2000 kr det koster for en ny rute.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...