fjelljo Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Flytter inn i ny bolig og ønsker ADSL bredbånd. Jeg forutsetter at det er en kopperlinje inn i boligen ettersom den forrige eieren sier han har hatt internett fra Telenor og han sier det ikke er fiberkabel inn, men teoretisk kan han kanskje ha brukt en eller annen form for bredbåndstjeneste gjennom mobilnett etc. Den forrige eieren er ikke istand til å fortelle meg hvor linjen kommer inn i boligen. Boligen har kabling til de fleste rom med doble UTP nettverkskontakter for CAT5 uttak, slik man finner det i mange kontorområder. Den gamle eieren sier han koplet Telenor-modemet inn i en av disse kontaktene og dermed var han på nett. Hvis jeg får ADSL-router fra en leverandør (som nødvendigvis ikke er Telenor) tror jeg at jeg må sette den inn mellom linjen inn i boligen og nettverket. Tar jeg helt feil her? Er det bare å bestille ADSL-router og kople rett inn i boligens nett? Hold WiFi utenfor problemstillingen. Endret 26. januar 2014 av fjelljo Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 kommer HELT ann på hvordan nettet er koblet i huset ditt, en telemontør som har vært der tidligere kan jo ha koblet om en av nettverkspunktene til å være en ren linje (altså frakoblet fra resten av nettet), og er det bare telefonkontakter (ikke nettverk) så kan de være parrallel koblet, og da skal det fungere å putte modemet inn i hvilken som helst kontakt men VIST de er parrallelkoblet så er ikke det helt optimalt for xdsl grunnet at hver kontakt øker motstanden på linjen, så da burde alle ledningene bortsett fra den du bruker kobles fra for ett optimalt resultat vist du vil finne innkommende linje og den ikke er i luft, men i bakke, så pleier den nesten alltid å komme på samme plass som strømmen kommer inn (altså rundt sikringskap, evt kjeller under sikringskap, gjerne bak ett rent blendelokk, den er i såfall sort, ikke hvit som de innendørskablene, og veldig ofte er det par1 i kabelen som er i bruk, som har farge blå/rød Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg gjetter på at det som du kaller CAT5-uttak er telefonkontakter som er seriekoblet over hele huset fra inngangen, ikke datanettverk. Det er ikke noe problem å koble en xDSL-router til hvilken som helst av disse kontaktene dersom dette skulle stemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå