Gå til innhold

Vanskeligheter med å lese på skjerm (Keratoconus)

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei!

Jeg har tidligere skrevet i en tråd at jeg har problemer med synet, og derfor har briller. Nå viser det seg at jeg har mest problemer med å lese på skjerm, da det ofte blir at synet går ut og inn i fokus. Når jeg leser en bok så oppstår ikke dette problemet, og jeg lurer da på hva dette kan være.

Er det andre som har samme problemet?

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å forbedre mine opplevelser med å lese på skjerm versus en bok?

Takk for alle svar! :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har du prøv clear type justering ( som er innebygd i windows ) eller tilsvarende hvis du bruker et annet os en windows ?

Det er ikke generelt teksten som er problemet, men at synet mitt bare går ut av fokus, og da må jeg lukke igjen øyene, og lukke dem opp igjen slik at det blir fokus igjen, så det er helt klart, men det glir ut av fokus..

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får det bra nok med clear type og briller så er det ikke så mye du kan gjøre med skjermen

Skjermen har jo bare statiske innstilling som bare vil hjelpe hvis synet dit er stabilt

Har du ustabil fokus når du ser ( selv om du bare merker det på dataskjermen ) så kan jeg ikke gi deg noe annet råd en at du snakker med øyenlegen din

Merker du ikke noe hvis du ser på en TV skjerm el.l. ?

Lenke til kommentar

Jeg har noen problemer innimellom med å lese noe av det som blir skrevet på skjermen, dette skjer spesielt med noen typer bakgrunnsfarger og hvit tekst.

Anbefaler også at du tester litt ut kontrast og lysstyrke på skjermen og ser om det hjelper å kalibrere dette opp / ned.

Man kan også endre på fargenyansene til noe mer gulaktig, dette kan enten gjøres direkte i windows eller via skjermen sitt kontrollpanel.

Anbefaler at du prøver deg litt fram.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har noen problemer innimellom med å lese noe av det som blir skrevet på skjermen, dette skjer spesielt med noen typer bakgrunnsfarger og hvit tekst.

Anbefaler også at du tester litt ut kontrast og lysstyrke på skjermen og ser om det hjelper å kalibrere dette opp / ned.

Man kan også endre på fargenyansene til noe mer gulaktig, dette kan enten gjøres direkte i windows eller via skjermen sitt kontrollpanel.

Anbefaler at du prøver deg litt fram.

Er det som er det store problemet. Hvitt mot svart skrift, så vel som det du skriver, er vanvittig vanskelig for meg å lese uten å gå ut av fokus.. Har prøvd å kalibrere skjermen uten at det har hjulet noe særlig. Kanskje det rett og slett er at jeg er veldig lyssensitiv i øya?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vanskelig å si.

I mitt tilfelle så er det pga en tidligere hjernesvulst som er operert bort. Om plagene har kommet i det siste og du har også fått hodepine bør det sjekkes opp.

Er nok ikke så alvorlig hos meg, men jeg skal snakke med optikeren om ikke så alt for lenge..

Skal sies at jeg får hodepine, og at dette problemet har vedvart i flere år, om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Siden du har hatt hodepine i flere år så må jeg nesten anbefale at du tar deg en litt grundigere utredning ( om du ikke har gjort det allerede) hos fastlegen din og eventuelt får tatt MR / CT om han mener det er noe i det.

Han kan for eksempel sjekke om du har høyt trykk i hodet ( da vil jeg anta at det kan gi utslag i synet direkte) med en synsundersøkelse og det er noen andre ting som også kan sjekkes.

Håper jeg ikke skremmer deg her nå , jeg tviler på at du har noe alvorlig galt , men siden jeg har vært igjennom dette selv kan jeg ikke annet enn å anbefale andre som har lignende problemer å være litt føre var.

Jeg la faktisk ikke noe spesielt merke til at jeg var "syk" annet enn vedvarende hodepine og migreneanfall som kunne komme når det passet , litt rar hvilepuls og en viss uro om at noe var galt. Om jeg hadde fått de riktige undersøkelsene i 2008 hadde jeg kanskje fått behandlet hjernesvulsten enda tidligere, men om det hadde gjort noe forskjell er vanskelig å si.

Måten jeg oppdaget det til slutt var gjennom et alvorlig epileptisk anfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Siden du har hatt hodepine i flere år så må jeg nesten anbefale at du tar deg en litt grundigere utredning ( om du ikke har gjort det allerede) hos fastlegen din og eventuelt får tatt MR / CT om han mener det er noe i det.

Han kan for eksempel sjekke om du har høyt trykk i hodet ( da vil jeg anta at det kan gi utslag i synet direkte) med en synsundersøkelse og det er noen andre ting som også kan sjekkes.

Håper jeg ikke skremmer deg her nå , jeg tviler på at du har noe alvorlig galt , men siden jeg har vært igjennom dette selv kan jeg ikke annet enn å anbefale andre som har lignende problemer å være litt føre var.

Jeg la faktisk ikke noe spesielt merke til at jeg var "syk" annet enn vedvarende hodepine og migreneanfall som kunne komme når det passet , litt rar hvilepuls og en viss uro om at noe var galt. Om jeg hadde fått de riktige undersøkelsene i 2008 hadde jeg kanskje fått behandlet hjernesvulsten enda tidligere, men om det hadde gjort noe forskjell er vanskelig å si.

Måten jeg oppdaget det til slutt var gjennom et alvorlig epileptisk anfall.

Har en time hos fastlegen min allerede på tirsdagen som kommer, så da skal jeg drøfte det med han. Det blir sikkert en undersøkelse, bare for å være på den sikre siden! Tusen takk for innleggene, det har hjulpet meg enormt mye! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Liten oppdatering.

Var hos fastlegen i går, og han sa dette kanskje er grunnet at jeg sitter for mye foran skjermen. Nå skal jeg uansett tilbake til optiker om ikke så alt for lenge, så det går sikkert fint.

Vi pratet dog om transplantasjon, da jeg trolig har øyesykdommen Keratonus, og derfor kan en transplantasjon være på sin plass. Dersom det blir aktuelt med en transplantasjon (blir sikkert en operasjon med tanke på skjeve hornhinner og), så vil jeg mest sannsynlig få dette dekket gjennom NAV.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Oppdatering 2019: 

Jeg fikk som det står i innlegget stadfestet Keratoconus på begge øyer hos øyenlegen. Etter flere år med disse problemene som ble beskrevet tidligere i tråden så ente jeg opp med å oppsøke en ny øyenlege som også mente det var Keratoconus, men han mente til å begynne med at det ikke var nok til å ta en operasjon. Så kom jeg et år senere til samme øyenlege og forklarte hvor mye problemet denne øyensykdommen faktisk har påført meg med tanke på at det er svært vanskelig å både bruke pcen men også å lese og alt annet.

Det ble da fattet at jeg skulle bli henvist til sykehuset i byen og få snakket med legene der om de kunne gjøre en operasjon kalt cross linking (CXL). Jeg fikk heldigvis beskjed fra legen om at overlegen sa det var greit, selv om det kanskje ikke var så alvorlig. Nå er det snart bare en uke igjen til jeg skal få denne operasjonen og tenkte jeg kunne skrive litt i tråden under og etter operasjonen om det blir bedre eller ikke. Beste som kan skje er at jeg får bedre syn på øyet, dog er dette ikke garantert og det cross linking faktisk gjør er å herde hornhinnen slik at den ikke får utviklet Keratoconus videre. 

Les gjerne litt om Crosslinking, men det er viktig å forstå at dette kun gjelder Keratoconus. 

https://stolav.no/behandlinger/crosslinking-cxl-av-oyet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...