- Cre8or - Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Hei. Har planer om å kjøpe 2 DD-elementer. Er veldig usikker på hvilken str jeg skal gå for. 10, 15 eller 18" http://www.dynabel.no/Shop/Product/Digital-Designs-DD9510i-10''-subwoofer-Dual-20-ohm-Stan/DD2002 http://www.dynabel.no/Shop/Product/Digital-Designs-DD9515i-15''-subwoofer-Dual-20-ohm-Stan/DD2062 http://www.dynabel.no/Shop/Product/Digital-Designs-DD9518i-18''-subwoofer-Dual-20-ohm-Stan/DD2092 Prisforskjellen er såpass liten på elementene mtp resten av det jeg trenger, så det har ingen betydning. Spiller 10" "knall-hardt" i forhold til 18".? Vet det er en god del mer luft som flyttes på en 18", kontra 10". Men effekten er jo den samme. Så det jeg lurer på er åssen dette er i praksis, på dette oppsettet? Noen erfaringer rundt dette? Noen som har hørt på f.eks begge typene? Skal forøvrig kjøres på 2 slike blokker: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Digital-Designs-M2b-1x2400-Watt-RMS/DD5110 Batteri regner jeg med må bli noe sånt: (Trenger jeg 2? Er blokkene såpass effektkrevende at jeg bør kjøre ett batteri til hver blokk?) http://www.eikeraudio.no/produkter/detaljer/odyssey-pc-2150/362/44 Har dette fra før, men blir biltema-batteriet noen flaskehals da? (Om jeg kunne brukt dette i tillegg til det andre batteriet, uten å være redd for noen flaskehals, hadde jeg jo spart noen tusen. Dette er hvis jeg kun kjøper 1 "Odyssey" batteri) Samt lagt opp 50mm2 kobberkabel fra dynamo - batteri - blokk. ( + 1 stk 3,5F Soundstream kondensator, regner med denne ikke hjelper noe særlig når evt. jeg får det batteriet + blokkene? ) Kutter den bare ut om den blir til "pynt".. Takker for svar.. Endret 25. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Spørsmålet her må bli hva du skal ha av høyttalere i denne bilen, og hva du er ute etter. Skal det låte mest mulig, eller best mulig?? Kjøp inn et likt biltema batteri som det du har, holder fint det, så kan du heller se etter en bedre dynamo med tiden Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Det skjønner jeg, men var ikke helt svaret jeg var ute etter. Men takk for det Du mener biltema batteriene vil klare å levere 100% til de blokkene jeg linket til? Ingen mulighet for "litt" større spenningsfall ved høy last osv.? Er andre bilstereo-entusiaster som mener det motsatte. Men jeg vet ærlig talt ikke.. Skal gå imellom specsa mer nøye på de forskjellige batteriene og se.. Samt søke litt mer rundt på nettet ang dette. Hva mener du om kondensatoren jeg har nå da? Har en 120A Bosch m/ny regulator, så den blir stående. (Tviler på denne er en flaskehals mtp at jeg ikke belaster systemet hele tida..) Edit: Dere kan jo se hva 2xDD95-10" er god for: (er forresten 2 Optima-batterier ved siden av den øverste kassa ) Ta et søk på 9518 og, så er det litt forskjellig.. Endret 26. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Her er det en som har testet biltema-batteriet mot denne. Noe forskjell er det, men hadde vært mer interessant å vite hvordan resultatene hadde blitt med mindre enn +20 grader. Stinger koster jo tross alt over dobbelt så mye og.. Endret 26. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg vet godt hva DD er godt for, har montert massevis av det, problemet med å anbefale noe er at jeg ikke vet hva du har av høyttalere osv. Blir jo litt teit med 2x18" sammen med de orginale høyttalerene feks Når det gjelder kondensatoren, så hadde ikke jeg giddi å montert den. Forsterkerene dine har god innebygget kondensatorbank, og med ekstra batteri osv så burde det holde en stund. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Har tenkt på akkurat det. Nytt frontsett med forsterker blir det uansett også.. Vet jeg antagelig bør ha bedre frontsett om jeg går for 2x18", kontra 10".. Men har du hørt på både 10", 15" og 18" .? De har lik RMS og peak. Betyr det da i praksis at jeg vil få det "like" mye "trykk"? 10" spiller jo vanligvis hardere enn 18"? Må jeg velge mellom dyp og hard bass? Er det en ting? 18" er jo nesten dobbelt så stort som 10" og Har og hørt du kan få en 15" til spille like "hardt" som en 10". Vet det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder trøkket fra ett element, hvis jeg tenker på tommer". Hvis du skjønner hva jeg mener. Men åssen er dette med DD elementene? - (Var det jeg tenkte meg ang kondensatoren ja..) Endret 27. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Det går masse gamle myter om at store elementer tregere enn små osv, men dette stemmer ikke. Har du en forsterker som passer, og riktig kasse til suben, så spiller store elementer bedre på alle måter. Watt har ikke noe å si, er bare en pakepin på hvor mye effekt suben tåler før den kan ta skade. Har prøvd det meste DD har av suber, og det er kvalitet alt sammen. Personlig så synes jeg det holder lenge med 1stk 15" i bra kasse, og frontsettet mitt spiller høyere enn jeg orker å høre på om jeg vil. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Så 2x18"DD vil spille minst like hardt og presist som 2x10"DD? Bare enda bedre? (Fordi det flyttes enda mer luft...) Eller anbefaler du "personlig" 2x15.? (Erfaring?) Endret 27. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Så 2x18"DD vil spille minst like hardt og presist som 2x10"DD? Bare enda bedre? (Fordi det flyttes enda mer luft...) Eller anbefaler du "personlig" 2x15.? (Erfaring?) Ja, 2x18" vil spille mye hardere og minst like presist som 2x10" Hvor store og hvor mange elementer du vil ha, må nesten bli opp til deg, men jeg synes det holder lenge med 1stk 15" Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Ok! Takk for godt svar. Når jeg først skal ha noe NÅ, blir det for å holde en stund. Lei av å oppgradere litt og litt, bare bortkasta. Derfor jeg nå vurderer 2x15" eller 2x18" (samt matchende frontsett) Har aldri liksom fått "nok" bass. Hørt 2x12"DD 95xx-serien og vil ikke ha noe dårligere. (Dette i en Passat stv, har A6 stv selv) Endret 28. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Da ville jeg kjørt på med 2stk av disse: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-SQL-15-EXTREME-Subwoofer-STK/AS2137 og en slik forsterker: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Digital-Designs-M2b-1x2400-Watt-RMS/DD5110 Dette frontsettet: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-SQL-165-komponentsett/AS4102 med denne forsterkeren: http://www.dynabel.no/Shop/Product/dynaBel-BF1502-2x150-Watt-RMS-Bilforsterker/BF1502 Dette samt en god spiller og div demping, så blir det veldig bra. Og riktig kasse til subene da selvsagt Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 29. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) Takker, men er det basert på personlig erfaring at du anbefaler de subbene? (De er jo ikke like kraftige (oppgitt watt) som de jeg ville ha, men kostet tross alt halvparten). Mistenker at jeg vil tape mye kraft av subbene om jeg kjører kun èn slik blokk. Hva hvis (når) spenninga faller til f.eks 12,8v? Da leverer ikke hver sub 1400wRMS lenger.? Blokka leverer 2400W ved 14,4v (dette er det spenninga nesten ligger på nå ca når jeg ikke "guffer på"). Når jeg skrur opp så har jeg dropp helt ned til 12,8v. (har gjort det jeg kan for å minske v-dropp. Jording OK, lagt opp ekstra store kabler fra dynamo osv..) Forsterkeren vil mtp dette bli litt for svak vil jeg tro.. Da leverer den 1700-2000W vil jeg tro.. Jeg trenger vel fortsatt 2 slike blokker for å å full kontroll på elementene? (Forutsett at jeg har nok strøm). Frontsettet ser bra ut, så litt på akkurat det her om dagen når jeg sammenligna litt. En annen ting jeg ikke har nevnt: Jeg kjenner forhandleren jeg kjøper dette imellom og får et veldig godt tilbud dersom jeg går for DD-oppsettet. Får da den ene blokka, gratis, den både du og jeg linka til. Forutsett at jeg kjøper 2xDD95xx-elementer m/kasse, 2 av de blokkene (betaler da for kun 1), samt frontsett m/forsterker og evt. ny spiller. Sparer ca 6000,-kr på det. Endret 29. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Watt har ikke noe å si på hvor bra eller hvor høyt du kan spille, det er bare en pakepin på hvor mye effekt elementet tåler. Det er noen råe elementer det der, og kommer til å spille som bare det i bilen din. Når det gjelder spenningsfallet, så må du oppgradere kablene mellom batteri og dynamo (pluss) og mellom batteri og motor/karosseri (jord). Har du et BRA batteri da, så skal du ikke få noe særlig spenningsfall. Tror neppe du vil merke noen særlig forskjell om du kjører med en sånn monoblokk kontra to, så de pengene ville jeg lagt i demping av bilen Denne forhandleren har vel Gladen også da, hvis han har DD? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Watt har ikke noe å si på hvor bra eller hvor høyt du kan spille, det er bare en pakepin på hvor mye effekt elementet tåler. Ok, god forklaring. Tipper det er mange som ikke tenker over akkurat det på den måten. Det er noen råe elementer det der, og kommer til å spille som bare det i bilen din. Sammenlignet med DD95xx-serien (DD9515), hvor stor er stor er forskjellen? Noe bedre må da DD-elementene spille. Har vanskelig for å tro noe annet! Eller har du noen personlige erfaringer som tilsier noe annet? Er det pris/ytelse du sikter mer til her? Trenger mer utfyllende svar. Når det gjelder spenningsfallet, så må du oppgradere kablene mellom batteri og dynamo (pluss) og mellom batteri og motor/karosseri (jord). Har du et BRA batteri da, så skal du ikke få noe særlig spenningsfall. Har oppgradert med 35mm2 kabel (ikke rent kobber), burde jeg gå for 50mm2 (rent kobber). Har lang vei fra dynamo og batteri (sitter bak pga plassmangel foran). Samt at jording er tilkoblet original - pol fra gammelt batteri. Vil jeg tjene noe på å finne et passende sted og (pusse ned) koble til? PS: Det gamle batteriet bare står der som en "mellom-stasjon" mtp strøm fra foran og til bak. + Polen er tilkoblet igjennom det gamle batteriet ( + ) jeg ikke har i bruk Burde jeg legge opp strømmen foran noe annerledes ? (Har på følelsen at det ikke er 100% optimalt slik jeg har det nå).. Eller.? BRA batteri? Du sikter fortsatt til 95A GEL Biltema batteri som du mente holder. Blir da evt til å kjøpe EN TIL når den tid kommer at det nye anlegget kobles opp. (Dette er veldig viktig for meg, vil ikke ha noen flaskehalser når det kommer til strøm!) Spenningsfall er vel ikke til å unngå når jeg belaster dyanmo/batteri flere 1000W? Men planen er selvfølgelig å minske det så mye det lar seg gjøre. Dynamoen er av typen "Bosch 120A 14V" m/nye børster/regulator. Dynamoen har tross alt gått over 300 000 km så en ny (evt større) hadde kanskje hjulpet? (noe jeg ikke hadde planer om å koste på nå) Tror neppe du vil merke noen særlig forskjell om du kjører med en sånn monoblokk kontra to, så de pengene ville jeg lagt i demping av bilen Der er det flere som er uenige med deg (mtp DD-oppsettet jeg har lagt frem). (Proffe bilstereo-entusiaster og forhandlere) Men har du noen referanser eller personlige erfaringer som tilsier noe annet? Dette gjelder som sagt DD-oppsettet. Gladen oppsettet du anbefaler meg er dette (1 stk) og dette (2stk). I følge spesifikasjonene virker dette altfor lite power fra blokk mtp valg av de elementene. (For å full kontroll på elementene, er det vel en fordel og ha litt å gå på når det gjelder power?). Demping av bilen skal gjøres! Denne forhandleren har vel Gladen også da, hvis han har DD? Ja, han skaffer meg også de Gladen elementene , men hva jeg vil få i avslag er jeg usikker på før jeg har tatt en prat med han. Men til slutt det viktigste spørsmålet jeg var innpå her; "Gladen SQL 15" Extreme" kontra "DD9515". Er det pris/ytelse du har i tankene eller spiller de "tilnærmet" likt? (Igjen, personlige erfaringer eller lignende? (tester/reviews?) Kommer kanskje med mange vanskelige spørsmål og svare på nå, men vil være sikker på å bli fornøyd! Koster tross alt MYE dette her, men sånn er det når det er en interessant hobby for meg. Får som sagt ikke NOK (og ikke minst PEN bass) Frontsettet m/blokk skal også som sagt matche oppsettet jeg velger å gå for. Er opptatt av pen og god lyd! (Med muligheten for "skikkelig trøkk" når jeg føler for det. Takker for svar og for at du tar deg tid til å hjelpe meg Jobber du som bilstereomontør/forhandler, eller er det bare på hobby-basis slik som meg? Endret 31. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Jeg har drevet med bilstereo i over 20år, både salg og montering. Har testet begge elementene det er snakk om her, og synes Gladen spiller hakket penere enn DD, men trykker er så og si det samme, så jeg vil bli overrasket om du ikke blir fornøyd. Har også testet frontsettet, og det spiller skikkelig tøft OG pent 1 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Fornøyd virker det som jeg blir uansett om jeg velger DD-oppsettet eller Gladen.. Men du hadde testet samme elementene sa du. Var det i samme i bil og identisk oppsett osv..? Nå har de satt opp prisene hos dynabel igjen ( ? ) Endret 31. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Har brukt dagen på å undersøke litt nærmere. Kommet frem til at valget kommer til å havne på 2xDD95xx (15" eller 18"). Har bla.a vært i kontakt med 2 aktive db-drag arrangører, og DD95xx spiller bedre enn Gladen SQL Extreme (men ikke penere). DD95xx tåler også en god del mer, og passer meg bedre mtp at jeg ønsker så mye trøkk som mulig innimellom over kort tid. DD har tross alt nesten 4000W mer peak enn Gladen. Men de koster nesten dobbelt så mye. Mtp tilbudet jeg fikk, så gjelder det bare DD. Så sluttsummen blir ikke så halvgalt allikevel. Så da havner jeg mest sannsynlig på 2xDD9518, 2xM2b blokker samt frontsettet m/blokk. Tror neppe du vil merke noen særlig forskjell om du kjører med en sånn monoblokk kontra to Den er det mange som er uenige med deg i, og du må nesten komme med kilder som tilsier noe annet. (Dette gjaldt 2xDDxx/2xGladenSQL og 1 eller 2 m2b-blokker) Endret 31. januar 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Vel, hvis du dobbler effekten, så spiller du hele 3db høyere, hehe Ser at du henger deg litt opp i watt også, noe som har fint lite å si. Du vil spille høyere med et element med følsomhet på 95db og 500w rms, en du vil med et element med 90db følsomhet og 4000w rms, dette ved bruk av en 4000w rms forsterker, men du vil også oppnå samme lydtrykk med en forsterker som yter 1000w rms på elementet med høyest følsomhet, så du slipper mye billigere unna med tanke på forsterker osv. Det er riktig at du kanskje kan spille litt høyere med et DD element, men til normalt bruk så blir ikke forskjellen særlig stor. Lenke til kommentar
Suplatik Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Med tanke på hvor mye kraft du skal dytte inn i bilen så ville jeg kjøpt en H/O dynamo (High output). Hvis du ikke vil bruke en batterilader før hver gang du skal ut å kjøre så vil jeg sterkt anbefale en slik dynamo, for det første så vil volten din holde seg mer stabilt på ca 14V som igjen vil da gjøre det mulig at forsterkerne utgjør mer watt, de blir ikke like varme pga at volten hopper opp og ned hver gang bassen slår og mer holdbarhet på alt av elektrisk utstyr du har i bilen. (1700W@12V * 2) / 12V = 283A, på en 120A dynamo så kommer ikke det til å holde meget bra. Hvis du er opptatt av å ha god stand på det elektriske i bilen så ville jeg anbefalt en 270A Mechman dynamo + et par ekstra batterier. http://www.mechman.com/ Ville også ha lagt opp minst 2 stykk 1/0 AWG kabel (50 kvadrat) fra batteri foran til bak + "The Big Three" som entusiastene kaller det. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 5. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2014 Vel, hvis du dobbler effekten, så spiller du hele 3db høyere, hehe Ja, jeg vet at jo høyere db, jo ENDA mer kraft trengs Du merker forskjell på (f.eks) 145db og 148db. Og jeg syntes det er verdt det. Det er riktig at du kanskje kan spille litt høyere med et DD element, men til normalt bruk så blir ikke forskjellen særlig stor. Nå er det ikke bare "normal" bruk jeg går for. Skal ha noe som virkelig trøkker! Og prisen blir HØY, uansett om jeg følger ditt råd, eller det jeg har så og si bestemt meg for Har som sagt fått ett bra tilbud. Resten av det du forklarte vet jeg ikke noe om , men det virker som du har litt peiling, så takk for info Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå