Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla S + Bobil?


Mohawer

Anbefalte innlegg

Hovedsaklig tenker jeg å bare ha EL-motoren foran, for det er for liten plass å ha motoren bak, da alt er tatt av bodelen. Et eget batteri for lys i bodelen finnes allerede, som lades via motoren, eller via 230V tilkoblet. Et batteri utenom til bilradio/anlegg, lys på bilen og varmeapperat kan være en ide, og prøve å få til noe som lades via motoren og evnt som kan lades via 230V ledning før man reiser, eller lignende.

 

Om jeg vil bygge over understellet også, eller bruke det som originalt sitter på bobilen kan være et dilemma, for dog er det ikke sikkert alt passer om jeg bruker originalt fra bobilen.

Okei da, men hva med å prøve å leite opp selskapet som leverer motor til Tesla da? Tviler på de lager disse selv. De har nok større modeller.

 

Du kan jo også vurdere solcellepanel på taket.

 

Jeg tror at motoren fra en Model S er sterk nok. Du kan jo ta i betraktning motoren som sitter i bobilen orginalt. Jeg googlet litt, og du får den med 150 hk motor (4 sylindere tror jeg). Antar at det er diesel, og da burde dreiemomentet vært 2-300 Nm, mens motoren i Tesla-en har 600 Nm.

 

Den vil selvsagt trekke mye mer strøm fordi det er tyngre, men alikevel.

 

Et solcellepanel vil i praksis trekke fra litt strømforbruk slik at batteripakken holder lengre. Spør du meg så er dette viktig i en bobil.

 

Når du får tatt ut motor, girkasse og diverse så vil jo dette hjelpe på, så kriminelt tungt blir det ikke.

 

 

Men det kan være en idè å forsterke bærende struktur, og kanskje dempere? Det er jo også en sikkerhetsfaktor. Aktive dempere er jo kult om du har råd til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bygge om en (bo)bil til elektrisk drift skal være fullt mulig, også å få registrert og godkjent i Norge.

Slik jeg har forstått det er utfordringen nå om dagen at hele det elektriske systemet også må være typegodkjent på etter noen nye krav, men om du bruker motor og elektronikken etc fra en Tesla bør det la seg gjøre.

Jeg vil tro noen i det store utlandet som spesialiserer seg på elektrifisering av biler er veien å gå.

F.eks http://xn--e-poch-gva.de/ (uten at jeg kjenner dem)

Vurderer selv å elektrifisere en gammel Caravelle Syncro som hobbyprosjekt, da med en motor foran og en bak, og batteripakker under. Har en liten dialog med BT, og de er ikke helt avvisende, men det er mulig jeg må via TÜV for godkjenning.

Lenke til kommentar

For å bruke motor og elektronikk fra en Tesla skal du ikke se bort fra at man også blir nødt til å bruke detaljer i hjuloppheng fra samme..

I tillegg vil vekten på bilen endre seg dramatisk om man skal få en grei rekkevidde.

Ja, denne problemstillingen er såvidt jeg har forstått aktuell for feks Buddy og Think eier som ønsker å bytte ut batteriene til mer moderne kjemi. Det skal i følge SVV dokumenteres av bilfabrikanten eller "kompetent uavhengig laboratorie" at sikkerheten er ivaretatt, både ifht brannfare ol, og at bilens vekt endres vesentlig fra hva hjuloppheng ble designet for. Er visst ikke greit å få godkjent.

 

Så jeg innbiller meg at det vil bli vanskelig å fremskaffe nødvendig dokumentasjon for et prosjekt som dette. Men det er for all del mulig jeg tar feil, og kanskje er det mer velvilje å finne så lenge det er i miljøets navn. Når det er lov å kjøre fritt på norske veier med en så elendig utrygg farkost som Buddy, burde det være håp for et Tesla-derivat av en bobil også syns jeg! :)

Lenke til kommentar

Men det er for all del mulig jeg tar feil, og kanskje er det mer velvilje å finne så lenge det er i miljøets navn. Når det er lov å kjøre fritt på norske veier med en så elendig utrygg farkost som Buddy, burde det være håp for et Tesla-derivat av en bobil også syns jeg! :)

Heller tvilsomt at miljøhensynet spiller inn så mye. Buddy er tester og godkjent av nødvendige instanser og funnet god nok, har nok gått med noen buddyer i tester, samt at produsenten har fulgt lover og regler for hvor lys skal være, utforming av bilen generelt sett, riktige kjøreegenskaper osv. Sånne tester og dokumentasjon finnes ikke når man bygger bilen selv...

Lenke til kommentar

Jada, jeg tror også det er tvilsomt Aklla. :)

 

Akkurat Buddy er litt spesielt, det er "hjemmelaget" serieproduksjon, satt sammen av gammelt rask fra bla Fiat 127, Opel Kadett, og annet overskudd de fikk tak i billig. Men så er den registrert som en tung MC, som man likevel kan kjøre med bil-lappen. Dermed har de omgått sikkerhetskrav en bil ville hatt.

 

Kjøreegenskapene er ikke eksisterende (produsent anbefaler forsåvidt også maks 60kmt, men de kjører jo lovlig på motorvei i 80). Ingen airbag, ingen ABS, elendige bremser uten noen for for servo/hjelpekraft, og en skumgummekledd sponplate skiller deg og 15 liter svovelsyre. Jeg syns bare det er litt rart det er lov. Citroen 2CV (som er rene Mercedesen i forhold) ble forbudt, men Buddy er lov mange år senere.

 

 

Men ok, det var bare en liten digresjon.

Bare for å ta med et eksempel jeg syns sier ganske mye om "hjemmelagetheten", er bensinkannen de har kjøpt på Biltema og borret et hull, skrudd i et rør, og som står løst oppå batteriene, sånn type løsning jeg ville forvente av en som laget gokart til sønnen i garasjen, men ikke av en bilprodusent. (Bilen på bildet er forøvrig den nye modellen, hvor kanna står på en tykk papplate, forgjengeren hadde bare en løs bil-gulvmatte oppå batteriene, som kannen står på.)

 

post-56388-0-67459600-1391105375_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva i alle dager, så mye som dette vil ende opp med å koste kommer du aldri til å tjene inn igjen de ekstra pengene du har brukt på en elektrisk campingbil kontra en vanlig en.

Til gjengjeld får du også latterlig rekkevidde og kan like greit slå opp et telt i enden av hagen.

 

Om det er for å være miljøbevist, hvorfor heller ikke bygge om en vanlig campingbil til å gå på gass? Godt mulig det en hel del lettere å få godkjent også.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...