Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla S + Bobil?


Mohawer

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har planer om å lage noe ingen andre har, dog en bobil med Tesla S motor, understell (forlenges), batteri, osv montert over på en relativt ny bobil (Integrert).

 

Det jeg i hovedsak lurer på er om noen vet om noen steder i Norge,Usa,England,etc som bygger dette om, eller tar denne utfordringen på strak arm OG klarer å få dette godkjent i Norge? Det kan sikkert være utfordrene, med knøtte-regelverket i Norge.

 

Bobilen jeg tenker er en Dethleffs Globebus L4, 2013 modell. (Kun eksempel bilde)

 

Tesla S'en har 85 kWt Performance,Vinterpakke,TechPakke, SmartLuftfjæring,Superlading,dobbellader.

 

Selvfølgelig blir heller ikke rekkevidden lik som på Teslaen, da bobilen er tyngre og trenger mer krefter for å få den framover.

 

Jeg er klar til å åpne lommeboken, er klar over at dette vil koste og at det vil bli et tapsprosjekt, i høyeste grad.

 

Grunnen til at jeg har lyst til å gjøre dette er for å få noe unikt, noe ingen andre har og ikke minst være miljøvennlig.

 

Takk for hjelp. :)

Endret av Mohawer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg aldri har forstått meg på, er disse som vil være miljøvennlige, men KUN på deres egne premisser, som viser seg å slettes ikke være miljøvennlig, selv om de er litt mer miljøvennlige enn det alternativet de fleste tar seg til, om noe i det heletatt, hvis ikke mindre. Hvis du vil være miljøvennlig kunne du kanskje ha brukt beina dine og en gapahuk, og brukt pengene du har til dette prosjektet på Bill & Melinda Gates foundation, eller lignende?

Endret av 00005
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk at strømforbruket øker eksponensielt, at ytelsestallene til elbiler er oppgitt ved normal bruk, og at en Tesla S er rimelig strømlinjeformet. Dette vil nok ikke bli noen langbeint doning, om du i det hele tatt kommer deg over kommunegrensen før du må lade. Gitt at du i det hele tatt får bygget godkjent, noe jeg egentlig tror du bare kan glemme.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du vil ende opp med en ekstremt upraktisk bobil uten skilter...og en veldig tynn lommebok, selvfølgelig.

 

Hei!

 

Har planer om å lage noe ingen andre har, dog en bobil med Tesla S motor, understell (forlenges), batteri, osv montert over på en relativt ny bobil (Integrert).

 

Det jeg i hovedsak lurer på er om noen vet om noen steder i Norge,Usa,England,etc som bygger dette om, eller tar denne utfordringen på strak arm OG klarer å få dette godkjent i Norge? Det kan sikkert være utfordrene, med knøtte-regelverket i Norge.

 

Bobilen jeg tenker er en Dethleffs Globebus L4, 2013 modell. (Kun eksempel bilde)

 

Tesla S'en har 85 kWt Performance,Vinterpakke,TechPakke, SmartLuftfjæring,Superlading,dobbellader.

 

Selvfølgelig blir heller ikke rekkevidden lik som på Teslaen, da bobilen er tyngre og trenger mer krefter for å få den framover.

 

Jeg er klar til å åpne lommeboken, er klar over at dette vil koste og at det vil bli et tapsprosjekt, i høyeste grad.

 

Grunnen til at jeg har lyst til å gjøre dette er for å få noe unikt, noe ingen andre har og ikke minst være miljøvennlig.

 

Takk for hjelp. :)

Er fullt klar over at det kan være vanskelig å få godkjent, og var heller ikke det jeg lurte på. Her lurer jeg på, som nevnt i sitater, om et firma i utlandet eller i Norge kan klare noe slikt. Og om noen vet om et firma som kan prøve seg på en slik utfordring.

Og du vet forresten ikke hvilken lommebok jeg har. Hadde ikke tenkt på dette prosjektet om lommeboken var spinkel, og lån var nødvendig. Det hadde bare blitt for dumt.

 

Det jeg aldri har forstått meg på, er disse som vil være miljøvennlige, men KUN på deres egne premisser, som viser seg å slettes ikke være miljøvennlig, selv om de er litt mer miljøvennlige enn det alternativet de fleste tar seg til, om noe i det heletatt, hvis ikke mindre. Hvis du vil være miljøvennlig kunne du kanskje ha brukt beina dine og en gapahuk, og brukt pengene du har til dette prosjektet på Bill & Melinda Gates foundation, eller lignende?

Hovedsaklig er det ikke det å være miljøvennlig, men heller det å få noe andre ikke har, noe unikt.

 

Husk at strømforbruket øker eksponensielt, at ytelsestallene til elbiler er oppgitt ved normal bruk, og at en Tesla S er rimelig strømlinjeformet. Dette vil nok ikke bli noen langbeint doning, om du i det hele tatt kommer deg over kommunegrensen før du må lade. Gitt at du i det hele tatt får bygget godkjent, noe jeg egentlig tror du bare kan glemme.

Derfor jeg spør her, iforhold til om noen pålitelige firmaer kan klare dette, eller om det vil bli et for utfordrene prosjekt.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du finner noen som gjør noe sånt i Norge, i praksis er det å lage en bil fra bunnen av.

Vurdert å kontakte en bobil-produsent for å få de til å ta det på seg?

Om du samtidig får med ett par folk fra Tesla som kan samarbeide med bobil-produsenten kan nok de få til noe.

 

Ellers har du jo firmaer som West Coast Customs som antagelig ikke sier nei.

 

 

Hvor mange millioner har du tenkt til å svi av på bobilen?

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du finner noen som gjør noe sånt i Norge, i praksis er det å lage en bil fra bunnen av.

Vurdert å kontakte en bobil-produsent for å få de til å ta det på seg?

Om du samtidig får med ett par folk fra Tesla som kan samarbeide med bobil-produsenten kan nok de få til noe.

 

Ellers har du jo firmaer som West Coast Customs som antagelig ikke sier nei.

 

 

Hvor mange millioner har du tenkt til å svi av på bobilen?

Har et budsjett på 3mill +/-, alt ifra hva som trengs.

 

Sendte inn en henvendelse til West Coast Customs nå, og venter på svar. Eventuelt; Frakting av bilene i container over til fabrikken dems, noen som har et tips til et firma til dette? :)

Endret av Mohawer
Lenke til kommentar

Da hadde jeg heller enten kjøpt meg en leilighet å leid ut, eller kjøpt meg et hus jeg kunne bo i for resten av livet, helt gjeldfri. Så det lukter litt her, men alle er jo forskjellige. Men det kan jo også tenkes at du har 3 millioner å rutte med på toppen av alt det du allerede kunne ønske deg i løpet av et liv.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Godt du har ett realistisk budsjett ihvertfall :)

 

Ett veldig stort problem, om i det hele tatt mulig, er å få den registrert i Norge.

Samt finne ut hvor langt du kan kjøre den på 1 lading.

Ville startet i den enden først, kjedelig å ha bil til 3 mill som maks kan gå 1 mil og umulig å registrere...

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke at du har 3 millioner norske kroner tilgjengelig for et prosjekt du kun har en overfladisk ide om, og som kun tjener ditt helt særegne behov. For fokuset er på en bobil til deg selv, først og fremst, og ikke gjøre det konseptet tilgjengelig for alle.

 

En bobil betyr maksimalt med rekkevidde. Og det er jo også større muligheter for å plassere batterier i den, men hvordan påvirker vekten rekkevidden? Og hvordan påvirker det igjen prisen kontra denne rekkevidden?

Endret av 00005
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt du har ett realistisk budsjett ihvertfall :)

 

Ett veldig stort problem, om i det hele tatt mulig, er å få den registrert i Norge.

Samt finne ut hvor langt du kan kjøre den på 1 lading.

Ville startet i den enden først, kjedelig å ha bil til 3 mill som maks kan gå 1 mil og umulig å registrere...

Tenker litt mer gjennom dette, og det da kanskje heller lønner seg å kjøpe bobil noe alla dette:

http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=45700279&folderId=4006994

http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=44239450&folderId=4006994

Da disse veier mye mindre og koster mye mindre, men ulempen er at man har mindre plass å bygge på. En integrert er mer fleksibel og er enklere å bygge om.

 

Teslaen veier 2100kg, og bobilen veier 2750kg, er ikke gigantisk forskjell. Men selvfølgelig må man regne med luftmotstand ++

 

Jeg tror faktisk ikke at du har 3 millioner norske kroner tilgjengelig for et prosjekt du kun har en overfladisk ide om, og som kun tjener ditt helt særegne behov. For fokuset er på en bobil til deg selv, først og fremst, og ikke gjøre det konseptet tilgjengelig for alle.

 

En bobil betyr maksimalt med rekkevidde. Og det er jo også større muligheter for å plassere batterier i den, men hvordan påvirker vekten rekkevidden? Og hvordan påvirker det igjen prisen kontra denne rekkevidden?

Mange bruker faktisk bobilen for å kjøre litt, stoppe opp på en campingplass og være der hele dagen, for å så gjenta det dagen etter, noe jeg liker å gjøre.

 

Og om du ikke tror at jeg har tilgjengelig den summen jeg har satt av får du bare tru det, jeg syntes dette er et spennende prosjekt og noe jeg føler for å bruke pengene mine på. Det blir som at noen vil bruke det på en heftig sportsbil, en fin hytte på fjellet eller ved kysten, eller noe annet dyrt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår. Folk er i stand til å bruke de mest usannsynlige summer på deres hobbier. Og du har et godt poeng der. At å stoppe på rasteplasser er en stor del av campinglivet. Noe som kanskje gjør mitt argument om rekkevidde ugyldig. Men hvorfor setter du ikke bare en strømdrevet motor i en eller annen bobil? Bare gjør det. Hvorfor ikke? Det er helt i tråd med regjeringens ønske, så sant det er gjort av fagfolk som kan dokumentere hva de driver med. Om biltilsynet godkjenner ditt men ikke datt, er jo du i stand til å endre på, så lenge du følger lovverket.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

 

Tenker litt mer gjennom dette, og det da kanskje heller lønner seg å kjøpe bobil noe alla dette:

http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=45700279&folderId=4006994

http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=44239450&folderId=4006994

Da disse veier mye mindre og koster mye mindre, men ulempen er at man har mindre plass å bygge på. En integrert er mer fleksibel og er enklere å bygge om.

 

Teslaen veier 2100kg, og bobilen veier 2750kg, er ikke gigantisk forskjell. Men selvfølgelig må man regne med luftmotstand ++

Husk at det er batteriet som tar veldig mye av vekta i en tesla. Tipper du kommer rundt 3,5-4 tonn ett sted etter ombygging. Pluss minst en dobling av luftmotstanden...

 

Å finne noen som vil frakte bilen og bobilen er ikke store problemet, lei en eller to kontainere og stapp de inni.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Lykke til med dette!

 

Jeg ville ha sjekket litt rundt med de som foretar EU-godskjenninger osv., forhøre seg om dette vil kunne bli et problem (vet dog ikke om de kan svare på så mye). Og så er det jo bare å sette igang å planlegge.

 

 

Men kanskje det er mulig å gjøre det om til en firhjulsstrekker? Dvs., ha motor framme også? Kanskje du skal vurdere å oppgradere batteripakken også? Eller ha eget batteri for varmeapparat, musikkanlegg, lys etc.

 

 

Hadde vært interessant om du skrev litt om fremgangen, eventuelle problemstillinger og hvordan du fant løsninger på ting. Kan være interessant og lærerikt for mange (kan ihvertfall snakke for meg selv).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår. Folk er i stand til å bruke de mest usannsynlige summer på deres hobbier. Og du har et godt poeng der. At å stoppe på rasteplasser er en stor del av campinglivet. Noe som kanskje gjør mitt argument om rekkevidde ugyldig. Men hvorfor setter du ikke bare en strømdrevet motor i en eller annen bobil? Bare gjør det. Hvorfor ikke? Det er helt i tråd med regjeringens ønske, så sant det er gjort av fagfolk som kan dokumentere hva de driver med. Om biltilsynet godkjenner ditt men ikke datt, er jo du i stand til å endre på, så lenge du følger lovverket.

Hvordan kan man oppnå en optimal rekkevidde med en vanlig strømmotor da? Tesla sine motorer er satt opp på en måte med et kjølesystem og div saker som gjør rekkevidden lengre, og slik jeg har fortstått er det ikke bare å putte inn tesla motoren i en bobil uten å gjøre endel tiltak, som tilretteleggning av ledninger, plassere batterier, "koble" motoren "på bilen" osv.

 

Eller er det bare jeg som misforstår?

 

 

 

 

Tenker litt mer gjennom dette, og det da kanskje heller lønner seg å kjøpe bobil noe alla dette:

http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=45700279&folderId=4006994

http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/object?finnkode=44239450&folderId=4006994

Da disse veier mye mindre og koster mye mindre, men ulempen er at man har mindre plass å bygge på. En integrert er mer fleksibel og er enklere å bygge om.

 

Teslaen veier 2100kg, og bobilen veier 2750kg, er ikke gigantisk forskjell. Men selvfølgelig må man regne med luftmotstand ++

Husk at det er batteriet som tar veldig mye av vekta i en tesla. Tipper du kommer rundt 3,5-4 tonn ett sted etter ombygging. Pluss minst en dobling av luftmotstanden...

 

Det var en faktor som jeg tenkte på, men glemte å skrive det ned. Er vekt på motor, batterier,osv offentliggjort av Tesla? Har prøvd å google litt rundt, men fant ikke noe.

 

 

Lykke til med dette!

 

Jeg ville ha sjekket litt rundt med de som foretar EU-godskjenninger osv., forhøre seg om dette vil kunne bli et problem. Og så er det jo bare å sette igang å planlegge.

 

 

Men kanskje det er mulig å gjøre det om til en firhjulsstrekker? Dvs., ha motor framme også? Kanskje du skal vurdere å oppgradere batteripakken også? Eller ha eget batteri for varmeapparat, musikkanlegg, lys etc.

Hovedsaklig tenker jeg å bare ha EL-motoren foran, for det er for liten plass å ha motoren bak, da alt er tatt av bodelen. Et eget batteri for lys i bodelen finnes allerede, som lades via motoren, eller via 230V tilkoblet. Et batteri utenom til bilradio/anlegg, lys på bilen og varmeapperat kan være en ide, og prøve å få til noe som lades via motoren og evnt som kan lades via 230V ledning før man reiser, eller lignende.

 

Om jeg vil bygge over understellet også, eller bruke det som originalt sitter på bobilen kan være et dilemma, for dog er det ikke sikkert alt passer om jeg bruker originalt fra bobilen.

Lenke til kommentar

 

Ja, jeg forstår. Folk er i stand til å bruke de mest usannsynlige summer på deres hobbier. Og du har et godt poeng der. At å stoppe på rasteplasser er en stor del av campinglivet. Noe som kanskje gjør mitt argument om rekkevidde ugyldig. Men hvorfor setter du ikke bare en strømdrevet motor i en eller annen bobil? Bare gjør det. Hvorfor ikke? Det er helt i tråd med regjeringens ønske, så sant det er gjort av fagfolk som kan dokumentere hva de driver med. Om biltilsynet godkjenner ditt men ikke datt, er jo du i stand til å endre på, så lenge du følger lovverket.

Hvordan kan man oppnå en optimal rekkevidde med en vanlig strømmotor da? Tesla sine motorer er satt opp på en måte med et kjølesystem og div saker som gjør rekkevidden lengre, og slik jeg har fortstått er det ikke bare å putte inn tesla motoren i en bobil uten å gjøre endel tiltak, som tilretteleggning av ledninger, plassere batterier, "koble" motoren "på bilen" osv.

 

Eller er det bare jeg som misforstår?

 

Nei. Tesla-motoren er designet for å drive nettopp den respektive bilen. Du må ansette ingeniører som kan designe en ny motor som faktisk kan drive denne bobilen du snakker om, og så må du finne en produsent som kan gjennomføre tegningene de produserer. Det er veldig lett i teorien, men ikke i praksis, med mindre du har midlene. Kanskje har du bare midlene til en prototype, men kommer du så langt med en velfungerende en, så skal du ikke se bort i fra at bankene kaster lån etter deg.

Endret av 00005
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke det enkleste å bruke gammel/Ny bobil og hive ut alt du ikke trenger (motor, bensintank, osv..) og installere elektrisk motor på den. Registrering vil bli mye lettere siden du bruker orginaldeler som chassis og form. også mye enklere å installere delene.

 

Har sett endel universitets prosjekter der de har bygget om golfer eller tilsvarende biler til elektriske biler. Burde være mulig med en bobil isteden.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Har sett litt nærmere, leitet litt rundt og dumpet borti dette:
http://www.youtube.com/watch?v=LAQ3dTIH0uw

http://www.evcgroup.cz/en/dodavka.html

Disse bygger om Citroen Jumper til elmotorer, og har en rekkevidde på 190km. De hører til i Slovakia. Her kan man enkelt få bygget om til elmotor. Riktignok tar batteriet ekstremt mye plass, men om man bruker en bobil noe alla dette, med et stort lagerrom bakerst:

http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/viewimage?finnkode=44305869

Kan man bare få batteriet spesialdesignet og plassert bak her. Noe stivning på fjærene må nok til, eller eventuelt luftfjæring.

Citroen Jumper er en rein kopi av Fiat Ducato, som brukes på bobilen. Citroen har "kjøpt" designet på bilen av Fiat (Samme gjelder forøvrig Peugeot).

 

Rekkevidden er jo fortsatt usikkert, men dette går vell an å høre med dem om, og om de er interessert i å prøve noe slikt. Finner ikke noe spesifikk pris, eller noe startpris, noe man sikkert må ta kontakt med dem å høre.

 

 

Er ikke det enkleste å bruke gammel/Ny bobil og hive ut alt du ikke trenger (motor, bensintank, osv..) og installere elektrisk motor på den. Registrering vil bli mye lettere siden du bruker orginaldeler som chassis og form. også mye enklere å installere delene.

 

Har sett endel universitets prosjekter der de har bygget om golfer eller tilsvarende biler til elektriske biler. Burde være mulig med en bobil isteden.

Jo, det er det. Det er også en mulighet, og vil helt sikkert bli mye rimeligere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...