Audiogsnus Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Hei. Jeg mistet lappen i 20 mnd for 7 mnd siden fordi jeg kjørte for fort. Jeg har hørt at jeg kan søke om å få tilbake førerkortet men at man må ha en utrolig god grunn for det. Jeg mistet lappen i juni da jeg var sykemeldt pga smerter i ryggen og da mistet jeg jobben 2 uker etter sommerferien, jeg var åpen om det med jobben og fortalte at jeg mistet lappen, det var greit men da hadde jeg en å sitte på med helt til han sluttet i jobben noen dager etter, jeg var tømrerlærling og jobba litt utenfor rekkevidde fra der jeg bor og buss og tog var uaktuelt da jeg ikke kom helt frem og måtte gå noen kilometer. Gjorde dette en Uke men kom rundt 9 da jeg måtte gå i 2 timer. Etter det så har jeg hatt et opphold i lærlingtiden til nå, jeg har søkt flere steder men de krever førerkort da jeg må frakte verktøy jeg ikke kan bære. Jeg har fått et lærling tilbudd i Oslo nå, det krever også at jeg har lappen. Har fått brev av arbeidsgiveren der om tilbudet. Hva tror dere? Er det en liten sjans? Takk for svar Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) At det er kjipt for deg å miste lappen er liksom litt av vitsen. Når noen får redusert inndragelsesperioden er det som regel fordi det medfører store ulemper for noen andre, f.eks. hvis man er eneforsørger for et handikappet barn som må kjøres hele tiden. Jeg tror med andre ord ikke du har godt grunnlag for å få innvilget noe slikt. Endret 25. januar 2014 av Isbilen 9 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Søk...men vær forberedt på å få avslag. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Høyesterett om inndraging for yrkessjåførerHøyesterett uttalte følgende om yrkessjåfører og inndragningstid i Rt 2005 s 641: ”Forsvareren har også anført at tap av føreretten vil ramme domfelte uforholdmessig hardt. Han er drosjeeier, forsørger ektefelle og to barn og har betydelig gjeld. Domfelte har ikke mulighet til å skaffe seg inntekter på annen måte. Forsvarer har blant annet vist til vegtrafikkloven §33 nr. 1 siste ledd og forskriften §1-3. Lagmannsretten uttalte: « Til dette bemerker lagmannsretten at det spesielt for yrkessjåfører må stilles særlige krav til aktsomhetsnivået i trafikken. Det vil gjelde generelt at alle yrkessjåfører, på samme måte som andre som er avhengige av bil i sitt yrke, vil bli rammet hardt dersom de må la bilen stå. Det har ikke vært hensikten bak regelverket at yrkessjåfører skal nyte godt av kortere tapstid enn andre som ikke er avhengig av bilen til daglig, og det kan ikke sees at As situasjon er vesentlig annerledes enn for andre yrkessjåfører. Virkningen er ikke mer byrdefull enn for andre yrkessjåfører som blir utsatt for tap av førerett, og det kan ikke sees å foreligge slike særdeles formildende omstendigheter som er omtalt i vegtrafikkloven §33 nr. 1 sjette ledd. Også her må hensynet til trafikksikkerheten og den alminnelige lovlydighet være utslagsgivende. » (28) Jeg er her i det vesentlige enig i lagmannsrettens begrunnelse, og slutter meg til at det ikke er grunnlag for å gå under minstetiden etter §33 nr. 1 sjette ledd.” 1 Lenke til kommentar
Audiogsnus Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 okei, tusen takk for svar! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Dersom du meiner at du kan ha ein sak så vil det kunne lønne seg å søke uansett. Grunnlaget for å få tilbake sertifikatet før tida finner du i tapsforskrifta: § 9-1.Forkorting på grunn av etterfølgende forhold, jf. vegtrafikkloven § 40Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet, forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for sperrefrist etter § 24a annet ledd og kjøreforbud etter § 35 første ledd. Som du ser så kan du få korta ned tapsperioda til minimumstida for den overtredelsen som du utgjorde dersom det foreligger særlige grunner. Du kan også få korta ned eller eller fjerne tapsperioda dersom det foreligger meget tungtveiende for det. Så sjølv om du ikkje får igjen førarkortet så kan du klare å redusere tapsperioda litt. I søknaden så kan det nok være lurt å fokusere på at du er ung(?) og at det at du ikkje får fullføre lærlingtida får ekstra store konsekvenser for deg. Legg gjerne med attest frå arbeidsgiver, slik dokumentasjon skader aldri. Du bør ikkje skrive så mykje om dette med kollektivtransport og gåavstander, det at du måtte gå nokre km for å komme deg på jobb får det til å framstå som at du berre er ute etter ein lettvindt måte å sleppe straffa på. Husk at det er meininga at tapet av førarkortet skal få konsekvensar for deg. Fokuser heller på det at arbeidsgiver krever førarkort, og at jobben innebærer arbeidsoppgåver som gjer det umogleg å ikkje ha førarkortet for å kunne utføre jobben. Er det forresten nokon tidsbegrensning på når du må ha fullført læretida? Om det er det så legg gjerne med informasjon om dette også. Prøv også å fokusere på nye elementer eller ting som har endra seg etter at du fikk dommen. Av praktiske årsaker kan ikkje politimesteren gjere ei ny vurdering av dei elemeneta som retten hadde oppe til vurdering, då dette vil føre til at politimesteren setter seg over retten sin myndigheit på området. Så prøv å fokusere på ting som retten ikkje visste då dei valgte lengda på tapsperioda. 1 Lenke til kommentar
Audiogsnus Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2014 tusen takk for hjelpen! tar det til meg og skal prøve å søke setter stor pris på det! Lenke til kommentar
Markus6969 Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Jeg er litt sein kansje, men vet noen hvordan man søker om det? Bare sende mail til politiet eller hva? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Markus6969 skrev (6 timer siden): Jeg er litt sein kansje, men vet noen hvordan man søker om det? Bare sende mail til politiet eller hva? Det er ikkje formelle krav til søknaden. Forskrift om tap av førerett seier berre at ein ved meget tungvegande grunnar kan søke politimesteren om kortare tapsperiode. Det enklaste er nok å berre sende ein epost til postmottaket i ditt politidistrikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå