Gå til innhold

Ny 200gb HD, får bare 137mb opp i WinXP?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å skrive til over 137GB på disken din enda eller?? Har akkurat det samme problemet.. og gjort akkurat det samme som deg. Lurer på om jeg kan gjøre det samme som deg, og partisjonere opp disken. Fungerte det??

Noen som har testa løsningen på siden som er nevnt over her??

Lenke til kommentar

ok, jeg har som sagt installert SP1.. da jeg sjekka i bios stod det fortsatt at max lagringskapasitet var 137GB.. betyr det da at jeg trenger en bios oppgradering.. ?? Jeg måtte formatere en gang til, og gjør det i skrivende stund, men om jeg fortsatt skulle ha kun 137GB ledig, må jeg da oppdatere BIOS??

Maskina mi er ikke av det nyeste slaget. Det er en T-Bird 1,1GHz med 512 SD-ram og to disker på 40 og en som skal være 200 men gir meg 137GB altså.. fikk maskina i mai/juni 2001 om jeg ikke husker helt galt.. relativt stort å ha 1,1GHz da, men poenget er at jeg ikke har oppgradert BIOS noen gang :oops: ... hvor finner jeg evt ny bios, og er det da jeg må "flashe" bios??

Fint om noen kunne hjelpe meg der.. kanskje gi en link til en liten guide eller.no :shrug:

Lenke til kommentar

Hei.

Støtte for 48-bits addressering av disken må enables.

Det gjør du slik:

Klikk: - Start - run

Skriv: regedit.exe

Ta gjerne backup av registry hvis du føler deg usikker på å legge inn nye parametere.

Registry - Det e fali det.

Finn HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM Current Control Set Services atapi Parameters

Legg til en ny DWORD verdi som skal hete EnableBigLba og sett denne til verdien 1. Det gjør du slik:

1. Fra edit meny velg New, DWORD value.

2. Skriv inn navnet EnableBigLba, trykk enter.

3. Dobbelt klikk den nye verdien, sett den til 1, Klikk OK.

4. Lukk registry editor.

Reboot og disken skal nå vises i rett størrelse og alle GB skal kunne brukes.

Good Luck

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Fant dette i en tilsvarende tråd.

Fra Skuta:

Sitat;

Hah! Jeg fant noe helt utrolig noe:

http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm

Sånne små "tools" er tingen. Kjørte filen og trykket på "Enable" og så plutselig hadde jeg 20 GB mer ledig plass.

Sitat slutt.

Kjempetakk til "skuta" som fant dette. Dette kommer til å bli en gjenganger da det er flere og flere som sliter med dette ettersom store disker faller i pris.

Good Luck

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...